Forum Lancia Delta
Reacties van eigenaren
Antwoord: ik zou graag een lancia delta willen kopen maar ken iemand met ervaring zeggen wat de mankementen zijn waar moet ik op letten wat zijn de plus en min punten hoe is het onderstel in bochten.
Antwoord: Delta valt mij 100 % mee
Antwoord: Zwakke punten zijn rubbers ophanging en lagers versnellingsbak bij de 1.4 T-Jet. Verder een redelijk probleemloze auto. Zoals veel modellen van Fiat en Opel uit die tijd had deze naast de lager problemen van de bak ook een dualmass vliegwiel. Kostbaar als deze vervangen moet worden.
Onderstel is niet sportief en niet uitgesproken comfortabel. De stand vond ik wat hoog wat opgelost is met een Eibach setje veren. Nadeel is dat de voorzijde van de auto wel heel dicht de straat nadert. Voordeel is een wat vastere wegligging.
Antwoord: Mijn Lancia Delta valt steeds uit als de auto in de hitte heeft gereden. Ze kunnen niet echt vinden wat het is er is wel een nieuwe sensor geplaatst en toen een jaar geen last gehad nu doet hij het weer met dit extreme weer. Wie kent dit ook?
Antwoord: Herkenbaar probleem. Bij mij heeft het waarschijnlijk te maken met de brandstofpomp. Momenteel bij de garage voor vervanging.
Ervaring met Lancia Delta 1.4 multiair: Kopen.
Ervaring met onderhoud: Zeer betrokken garage Fiatalia te Wijchen. Lopen nog Lancia-monteurs rond.
Ervaring met Lancia Delta: Orginale onderdelen gebruiken! Boekjes checken!
Ervaring met Lancia Delta 1.4 multiair: Na jaren alfa Romeo te hebben gereden de overstap gemaakt naar Lancia. Waarom? De 159 is toch wat gedateerd en de giullieta wat klein voor een gezin van 4. En dus werd het het ruimtewonder en zeer zeldzame Lancia Delta. In duitsland een mooie en complete 1.4 multiair gevonden in gold uitvoering. De rit naar nl was al een plezier, wat een heerlijke tourmachine!
Zelf geimporteerd en rij nu al tijdje rond. Kan iemand uitleggen waarom deze auto zo weinig is verkocht? Iedereen kijkt me na, duimen omhoog en mensen komen vragen wat het is....
Voor de leukigheid nog bij squadra geweest voor een kuurtje en al menig Audi en BMW rijder een slechte dag bezorgd. Mannen blijven kinderen.
Ik ben super tevreden en heb geen opmerkingen of klachten. Deze auto hou ik nog jaaaaren.
Ervaring met onderhoud: Voor betrouwbaar onderhoud aan je Italiaanse auto ga je naar autoservice koster, den Helder.
Antwoord: Wat is de vermogenswinst na de kuur bij squarda? En merk je echt het verschil? Ik zit er ook aan te denken om het te laten doen. Ik rijd ook een MultiAir uit 2012.
Antwoord: Op de site van squadra is inmiddels de Delta multiair toegevoegd. Winst zit hem met name in het koppel (300 Nm!) laag in de toeren pakt ie dus veeel beter op, hij is soepeler en veel krachtiger.
Ik zou het wel bij squadra doen. Bij de Delta moet de computer opengemaakt worden en das best een triggie klusje. Dat gaat de huis tuin en keuken tuner vast niet lukken en als het mislukt...moet je een nieuwe computer... Succes !
Ervaring met Lancia Delta 1.9 Oro: Werkelijk prachtige auto, maar kwamen bij aankoop al snel voor hoge kosten. De unit van de Xenonverlichting was stuk. Kosten: 770 euro. Bleek bijna niet voor te komen. Dealer was niet genegen ons tegemoet te komen. Misschien begrijpelijk. Nadat ik zelf olie heb ververst, blijt lampje branden. Storend. Moet dus naar garage om via computer eea uit te laten zetten. Vraag: hoe krijg ik update navigatie?
Antwoord: Update voor de navi kan ook via de dealer maar ook via diverse downloadsites.
Xenon gaat idd bijna nooit stuk, jammer dat de dealer niets voor je kan betekenen.
Qua olie heb je vermoedelijk de verkeerde gebruikt, dit houdt heel nauw bij de Lancia. Dus toch weer even naar de dealer...
Ervaring met Lancia Delta 1.8 Di TurboJet 200: In 2008 bestelden wij onze eerste Lancia Delta, met 1.4 T-Jet benzinemotor met 120 pk. Verrassend bleek de 120 pk versie een hoger koppel te hebben bij lage toeren dan de 140 pk versie benzinemotor. Aflevering was pas in 2009. Inmiddels hebben we heel veel kilometers met de Delta gemaakt. De auto bevalt zo goed dat het tijd werd een tweede auto voor het gezin aan te schaffen. De keuze valt weer op de Delta. Ik zoek een mooi occasion met de 1.8 liter turbo motor gekoppeld aan een klassiek automaat met koppelomvormer. Op de Delta zijn heel veel opties mogelijk, en onze ervaring is dat veel van die opties het rijplezier flink beïnvloeden. Xenon verlichting, leren bekleding van stoelen en dashboard, navigatie met groot scherm staan bovenaan het wensen lijstje. Uiteindelijk valt de keuze op de Executive uitvoering, met als extra een glazen schuifdak. Dat schuifdak bevalt ons geweldig goed.
Groot zijn de verschillen tussen de 1.4 en de 1.8 versie niet, maar een automaat geeft veel meer comfort en het extra vermogen is zeer welkom. In benzine verbruik scheelt het wel iets, vooral op korte afstanden. Opvallend is hoeveel de minder de 1.8 versie overhelt bij bochten. De stuur precisie lijkt juist daardoor flink toegenomen.
Met deze sterkere motor en electronisch geregelde demping wordt de Delta van een brave familie auto plots een brute sport-saloon.
Over het comfort hebben we niets te klagen. De stoelen zitten goed, de zittingen zijn vrij kort, maar daar wen je snel aan. Bij het afleggen van grote afstanden merk je goed hoeveel comfort de Delta biedt. Ik lees vaak berichten over de storende automatische ruiten wissers, en inderdaad de regensensor werkt minder goed dan destijds aanwezig op onze oude Lancia Lybra. Maar ook dat went na jaren rijplezier en is voor ons geen ergernis geweest.
Tenslotte de vormgeving van buitenzijde en binnenzijde blijft een lust voor het oog. Ook krijgen we nog steeds vaak bewonderende blikken van onze medeweggebruikers.
Ervaring met onderhoud: Goede ervaringen met automobiel bedrijf Dirk Kramer in Lopik.
Ervaring met Lancia Delta 1.4 T-Jet 120pk Oro: Fantastische auto, rijdt zeer comfortabel, afwerking is goed. Sommige afwerkings details zijn dan weer typisch italiaans uit de jaren '90. Sluiten van deuren geeft hoge kwaliteitsbeleving. Krakende ophanging. (Euvel Fiat groep) is aandachtpunt. Veel ruimte en mooie uitstraling. Aanrader!
Ervaring met onderhoud: Top garage: Auto Romeo in Nootdorp
Ervaring met Lancia Delta 1.4 16v 150 Platin: Heerlijke auto! Gekocht met 105 dkm en in een half jaar 15k gereden. Behalve een krakende ophanging (garantie) geen enkel probleem. Soepele motor, voldoende vlot en stoelen, na een gewenningsperiode, top. Gekocht vanwege de uitstraling, binnenruimte, prestaties en positieve adviezen vanuit de ADAC en ANWB.