Publicatiedatum: 6 april 2013
Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)
Autotest

Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)

Het oog wil ook wat

Autotest - Bij de meeste auto's is het verschil tussen de drie- en de vijfdeurs slechts een formaliteit. De instap naar de achterbank is bij de vijfdeurs iets gemakkelijker en op de prijslijst staat met kleine lettertjes wat de meerprijs voor de vijfdeurs variant is. Kia pakt het anders aan. De driedeurs versie van de Cee'd wordt gepresenteerd als een apart model. Is dat puur marketingpraat of biedt de "pro_Cee'd" daadwerkelijk meerwaarde boven een vijfdeurs Kia Cee'd?

Een blik op de testauto geeft het antwoord op de belangrijkste vraag. Verschilt de pro_Cee'd daadwerkelijk van een doorsnee vijfdeurs Kia Cee'd? Zeker!

De driedeurs Cee'd heeft niet alleen een fraaier silhouet dankzij de drie deuren. De daklijn is verlaagd (-40 mm) en de B-stijl naar achteren verplaatst (220 mm). Daarom is de pro_Cee'd met enige goede wil als "coupé" te omschrijven. Bovendien is de hier getoonde kleur "Techno Orange" exclusief voor de pro_Cee'd en dat maakt de auto op slag een stuk spannender.

De achterzijde is aangepast met een zwarte balk in de achterbumper die de breedte van de auto accentueert. De achterlichten zijn hoger geplaatst, wat het idee van een sterke schouderpartij geeft. Het verschil aan de voorzijde is minimaal, maar wie goed kijkt merkt op dat de grille en koplampen zijn verbonden door een ornament aan de grille. Ook hierdoor lijkt de pro_Cee'd breder en sportiever.

Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)

Ondanks deze aanpassingen is de pro_Cee'd in vergelijking met de directe concurrenten uiterst bescheiden. De Kia is zelfverzekerd en elegant, terwijl de tegenstrevers het steevast in sportiviteit zoeken.

Ruimte

De instap voorin is dankzij de enorme voordeuren alleen maar beter geworden. Net als bij de meer kostbare coupé's wordt de gordel via een armpje aangereikt. De zwarte hemelbekleding draagt ook bij aan het geborgen gevoel dat kenmerkend is voor coupé's.

Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)
Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)

Op deze details na, heeft de Cee'd hetzelfde interieur als de vijfdeurs Cee'd. Zelfs de stoelopstelling is gelijk gebleven! De beenruimte achterin is daarom gelijk aan die van de vijfdeurs. Alleen de instap is iets minder makkelijk. Ondanks de lagere daklijn is de hoofdruimte nog steeds prima.

De bestuurder kijkt uit op een indrukwekkende knoppenwinkel. Alleen het stuurwiel telt al tien toetsen en vier tuimelschakelaars! Zo is de testauto voorzien van een systeem dat waarschuwt bij het overschrijden van de belijning op het wegdek, automatisch dimmend grootlicht, sleutelvrije toegang, een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, elektrisch verwarmbare stoelen en een elektrisch verwarmbaar stuurwiel. Zelfs parkeren kan de pro_Cee'd geheel automatisch.

Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)

Daarmee is de uitrusting compleet en modern, maar vernieuwend is de Cee'd op geen enkele manier. De klokken zijn weliswaar vervangen door een groot beeldscherm, maar Kia maakt nauwelijks gebruik van de mogelijkheden die dit biedt. Een gemiste kans!

„De Kia is zelfverzekerd en elegant, terwijl de tegenstrevers het steevast in sportiviteit zoeken“
Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)

Rijeigenschappen

Kia presenteert de pro_Cee'd als een apart model, niet als zomaar een driedeurs Cee'd. Toch staan beide auto's op exact hetzelfde onderstel. De wielophanging is gelijk en ook de besturing is niet aangepast voor dit bijzondere model. Dat betekent dat het onderstel niet te hard en niet te zacht is, maar precies goed. Bovendien kan de besturing met een druk op de knop ("FlexSteer") licht en comfortabel of juist zwaar en sportief worden gemaakt.

Volgens de technici ligt het zwaartepunt iets lager dan bij de vijfdeurs Cee'd dankzij de lagere daklijn van de driedeurs pro_Cee'd. In de praktijk is het effect hiervan niet merkbaar. De pro_Cee'd rijdt net als de gewone Cee'd prima, maar spannend is het allerminst.

Motoren

Voor deze test is gereden met de 128 pk sterke 1.6 liter turbodiesel. Deze biedt een verdienstelijke combinatie van nette prestaties en een laag verbruik. Bij zakelijk gebruik komt de pro_Cee'd in aanmerking voor 20% bijtelling en dat is bijzonder voor een auto als deze.

De dieselmotor doet zijn werk in alle rust en heeft dankzij het forse koppel bij lage toeren (260 Nm bij 1.900 tpm) altijd een aangename reserve paraat. Met de "1.6 CRDi" is de pro_Cee'd lang niet traag, maar zeker niet snel. Voor een vijfdeurs hatchback is dat een prima compromis, maar gezien het veelbelovende uiterlijk van de pro_Cee'd zou een spannendere krachtbron niet misstaan.

Kia Pro_cee'd (2013 - 2018)

Juist daarom is inmiddels een extra spannende "pro_Cee'd GT" aangekondigd. Deze heeft een flamboyant uiterlijk en zet dat kracht bij met een aangepast onderstel en een 200 pk sterke motor.

Conclusie

De proefrit met de "Kia pro_Cee'd 1.6 CRDi" eindigt met gemengde gevoelens. Dat komt omdat de pro_Cee'd het moet opnemen tegen geduchte concurrenten. De vijfdeurs Cee'd is al een bovengemiddeld fraai gelijnde auto en daarom is het verschil met deze driedeurs gering.

De concurrenten tonen stuk voor stuk meer durf. Ze hebben nog veel meer uitstraling en voegen bovendien de daad bij het woord met extra sterke motoren en/of een aangepast onderstel. Als antwoord daarop is een sportieve "Kia pro_Cee'd GT" in aantocht. De hier gereden versie moet het louter van het uiterlijk hebben: wel sportieve lijnen, maar tegelijkertijd de rust en het lage verbruik van een brave gezinsauto.

plus
  • Nette prijs
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Niet zo spannend als veelbelovende uiterlijk doet vermoeden