Mercedes-Benz CLA (2013 - 2019)
Een nieuw gezicht
Kort geleden introduceerde Mercedes-Benz een nieuwe A-Klasse en B-Klasse. Beide auto's zijn compleet anders dan de vorige generaties. Juist deze instapmodellen zijn voortaan gericht op jonge kopers. En wie een blik werpt op straat, constateert dat deze nieuwe modellen aanslaan.
Daarom introduceert Mercedes-Benz nu de "CLA". Deze volgt de meer klassieke lijnen van Mercedes-Benz, maar het is zeker geen sedan. Een sedan is in de ogen van de jonge koper immers oubollig en conservatief. Daarom heeft de CLA de ronde daklijn en gedrongen achterpartij van een coupé. Daarmee onderscheidt de CLA zich niet alleen nadrukkelijk van de concurrentie. Voor Mercedes-liefhebbers vormt de CLA een realistisch alternatief voor de veel kostbaardere CLS.
De CLA ziet er niet alleen uit als een coupé, maar geeft ook van binnen een echt coupé-gevoel. De ruimte voorin is prima. Dankzij de slimme vorm van de achterkant van de voorstoelen is de beenruimte achterin redelijk, maar door de lage daklijn zit het niet prettig achterin de CLA. De bagageruimte is laag, maar zeer diep en daarom opmerkelijk groot.
De zit is laag en het geringe glasoppervlak geeft de inzittenden een geborgen gevoel. Helaas kent de CLA ook de luxeproblemen van een coupé: de overzichtelijkheid laat te wensen over. Daarbij komt dat de buitenspiegels onhandig klein zijn en dat de ruiten van de testauto tot in het extreme waren getint. Ook na enkele dagen rijden bleef de testrijder zich door het gebrek aan overzicht onzeker voelen in de CLA.
Mercedes-gevoel
Ondanks het bescheiden prijskaartje geeft de CLA een volwaardig Mercedes-gevoel. In het interieur zijn de gebruikelijke hoogwaardige materialen gebruikt en veel onderdelen (hendels, knoppen, klokken) zijn rechtstreeks overgenomen uit de duurdere modellen. Ook de bouwkwaliteit doet niet onder voor die van de grotere broers.
Uiteraard is dit "instapmodel" niet voorzien van alle luxe die Mercedes-Benz in huis heeft. De fabrikant heeft echter een weloverwogen keuze gemaakt en uiteindelijk biedt de CLA alles wat mag worden verwacht in deze prijsklasse. Wat ontbreekt zijn innovatieve zaken of de pure verwennerij die wel zijn besteed aan de grotere modellen.
Alleen het audio- en navigatiesysteem valt wat tegen. Het beeldscherm lijkt groot, maar heeft enorme zwarte randen, waardoor het nuttige oppervlak teleurstellend klein is. Zowel de iPhone als Android toestellen worden niet herkend via de USB-aansluiting en moeten noodgedwongen via BlueTooth worden gekoppeld.
C180
De CLA is leverbaar met zeer sterke motoren waarmee deze coupé-sedan minstens zo snel is als de grotere modellen. Dan loopt de prijs echter ook sterk op en is het met het jonge imago gedaan. Daarom is voor deze test gekozen voor het instapmodel: de "180". Dit wijst niet, zoals in het verleden, op een 1.8 liter motor. De "CLA 180" wordt aangedreven door een 1.6 liter motor die goed is voor 122 pk / 200 Nm.
Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak op de voorwielen (!) overgebracht. Bij zeer lage toeren is het vermogen gering, waardoor met name bij het wegrijden vanuit stilstand voorzichtig moet worden omgesprongen met de koppeling. Eenmaal op snelheid is het karakter van de motor uiterst terughoudend om zuinig rijden aan te moedigen (testverbruik: 1 op 16.1, fabrieksopgave: 1 op 18.5). Het sprintvermogen in de zesde versnelling is minimaal, op de snelweg moet daarom regelmatig worden teruggeschakeld om vlot te kunnen passeren.
Het rijden met deze lichtst gemotoriseerde CLA vraagt enige gewenning. Juist omdat het uiterlijk niet onderdoet voor de andere modellen, is de verleiding groot ook dezelfde "grootse" prestaties te verwachten. Daarbij lijkt de CLA door de hoge mate van comfort minder snel dan deze eigenlijk is.
Op de veiligheid is op geen enkele manier bezuinigd. Zoals gebruikelijk bij Mercedes-Benz zijn de remmen bovengemiddeld krachtig, terwijl ze uitstekend zijn te doseren. Wat voor een ander een noodstop is, is voor de CLA slechts een gecontroleerde remactie.
Weggedrag
Een klassieke Mercedes-Benz is comfortabel, nooit uitdagend en alleen wanneer gevraagd ook sportief. Dat karakter is ook in de CLA terug te vinden. Met het oog op de jongere bestuurder zijn de grenzen echter iets verschoven. Wanneer kalm wordt gereden is de CLA stabieler, rustiger, stiller en dus comfortabeler dan veel andere auto's in deze prijsklasse. Terwijl een grote Mercedes ook op hoge snelheid waardig en comfortabel blijft, hoeft de CLA maar iets te worden gekieteld om een uitgesproken levendig weggedrag aan de dag te leggen.
En wanneer de CLA zich mag bewijzen, is de wegligging uitstekend! Ondanks het feit dat de CLA geen achter- maar voorwielaandrijving heeft, is het gevoel in het stuurwiel prima. Wederom is de CLA in het voordeel dankzij de royale afmetingen. Daarbij komt dat het onderstel (afkomstig van de A-Klasse) uiterst verfijnd is en ook in lastige situaties voorbeeldig reageert.
Conclusie
Nadat Mercedes-Benz jarenlang topmodellen uitbracht en zich nauwelijks bekommerde om de instapmodellen, richt het merk zich nu nadrukkelijk op jonge kopers met een reeks nieuwe basismodellen. De CLA combineert de klassieke lijnen van een Mercedes-Benz met de dynamiek van een coupé. Daarmee wil het merk kopers binnenhalen die zich tot nu toe niet tot het merk voelden aangetrokken of er simpelweg geen budget voor hadden.
Een proefrit leert dat de CLA alles in zich heeft om de dromen van de jonge Mercedes-rijder waar te maken. De rijeigenschappen zijn namelijk ook perfect aangepast aan de jongere automobilist. De CLA is leverbaar met lichte motoren, zodat zowel het verbruik als de aanschafprijs bescheiden blijven. Verwacht echter geen wonderen, de prestaties van de "CLA 180" blijven achter bij het veelbelovende uiterlijk van de auto.
Zoals het hoort bij een echte Mercedes-Benz ligt de nadruk op comfort, maar speciaal voor de CLA komt de auto eenvoudiger tot leven en dan biedt de CLA meer rijplezier. Met de CLA toont Mercedes-Benz daarom een nieuw gezicht en dat vormt een mooie aanvulling op het bestaande aanbod.
- Premium gevoel
- Comfortabel en sportief
- Onderscheidend uiterlijk
- Matige prestaties
- Weinig ruimte achterin
- Bijzonder onoverzichtelijk