Audi A3 Sportback (2012 - 2020)
Meerwaarde
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, de "A3 Sportback" biedt meerwaarde boven de driedeurs A3. De Sportback heeft namelijk een langere wielbasis en dat vertaalt zich in meer ruimte op de achterbank. Ten opzichte van de driedeurs A3 is de beenruimte met 3.6 cm toegenomen. Ten opzichte van de vorige generatie van de A3 Sportback is er 6 cm meer beenruimte beschikbaar.
En dat is goed merkbaar! Wie regelmatig met achterpassagiers rijdt, zal de extra ruimte zeker waarderen. Zelfs met een lange bestuurder voorin, resteert op de achterbank nu voldoende (been)ruimte voor nog eens een lange volwassene.
Rijeigenschappen
Einde test? Voor wie de Audi A3 driedeurs kent wel. Want op de langere wielbasis na is de A3 Sportback technisch gelijk aan de gewone A3. Beide auto's delen hetzelfde platform en hebben hetzelfde onderstel en dezelfde motoren. Logischerwijs rijden ze daarom ook hetzelfde.
De rijeigenschappen zijn het beste als "foutloos" te omschrijven. Op slecht wegdek is het comfort prima. Wanneer harder wordt gereden komt de A3 tot leven en dat zorgt voor het nodige rijplezier. Bovendien liggen de grenzen zo ver weg, dat de bestuurder alleen daarom al het gevoel heeft een superieure auto te rijden; en gezien het prijskaartje van de gemiddelde A3 Sportback is dat wel zo gepast.
Motoren
De belangrijkste reden om een nieuwe proefrit met de Audi A3 te maken, is de introductie van nieuwe motoren. Zowel de A3 als A3 Sportback zijn leverbaar met extra zuinige motoren: de 1.2 TSI benzinemotor en de 1.6 TDI dieselmotor. Dit zijn bestaande motoren die ook in allerlei modellen van zustermerken Volkswagen, Seat en Skoda worden toegepast.
Dankzij een iets ander motormanagement en/of betere geluidsisolatie lijken het in de Audi A3 toch fijnere motoren te zijn. Bovendien heeft Audi veel werk gemaakt van gewichtsreductie (de nieuwe A3 Sportback is tot 90 kg lichter dan een vergelijkbare uitvoering van de vorige generatie) en daarom presteren de lichte motoren toch prima.
1.6 TDI
De 1.6 TDI is goed voor "slechts" 105 pk / 250 Nm, maar zet zich desondanks kwiek in beweging. Zowel in de stad als op de snelweg volgt altijd een vlotte reactie op het dieper intrappen van het gaspedaal en daarom voelt de "A3 Sportback 1.6 TDI" niet ondergemotoriseerd. Verwacht echter niet de overweldigende reserve en bijterigheid van de sterkere 2.0 TDI diesels.
De 1.6 TDI wordt gekozen om de lage prijs en het dito verbruik. Het lage verbruik wordt mede gerealiseerd door banden met lage rolweerstand. Deze zorgen niet voor extra rijgeluiden en doen geen afbreuk aan de wegligging, maar zorgen er wel voor dat de auto "lichtvoetig" aanvoelt. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten rolt de A3 Sportback uit alsof de auto vederlicht is!
Het door Audi beloofde verbruik van 3.8 liter per 100 km werd tijdens de testrit niet gerealiseerd. Dat heeft echter meer te maken met de zeer veeleisende testroute (dwars door Monaco tijdens het spitsuur) dan met de talenten van de auto.
1.2 TSI
De 1.2 TSI benzinemotor weet al net zozeer te overtuigen als de 1.6 TDI. Ook de 1.2 TSI geeft op geen enkele manier het gevoel dat de krachtbron te licht of te zwak is voor de auto. Sterker nog: de 1.2 TSI reageert nog alerter op het gaspedaal dan de 1.6 diesel. Bovendien is al bij een laag toerental veel trekkracht beschikbaar. Zelfs wanneer het toerental (te) laag is, stribbelt de kleine benzinemotor nauwelijks tegen.
Toch geeft juist dit laatste reden tot zorg. Omdat de TSI-motoren nauwelijks protesteren bij het rijden met een te laag toerental, treden er relatief vroeg problemen met de betrouwbaarheid op. De fabrikant laat echter weten hiermee bekend te zijn en de nodige maatregelen te nemen voor de toekomst.
Audi connect
Zoals het hoort bij een moderne auto, voorziet Audi in een geïntegreerd audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Dit heet bij Audi "MMI" en dat staat voor "Multi Media Interface". De laatste generatie van MMI is uit te breiden met "Audi connect". De telefoon van de bestuurder vormt daarbij de brug tussen de auto en het Internet. Via het beeldscherm in de auto en de bediening van MMI kunnen vervolgens allerlei gegevens worden geraadpleegd.
Dat begint met het ophalen van e-mail, Twitter en Facebook berichten. Deze worden niet alleen op het centrale beeldscherm getoond; om de veiligheid te waarborgen kunnen alle getoonde gegevens ook door een computerstem worden voorgelezen. Het is vervolgens mogelijk om een antwoord in te spreken, dat door Audi wordt omgezet in een geschreven bericht.
Let op dat voor al deze diensten een betaald abonnement bij Audi noodzakelijk is. Alleen de aanschaf van de Connect-module volstaat dus niet. Hoe goed het systeem werkt, is afhankelijk van de mobiele dataverbinding van de telefoon en de kwaliteit van de gegevens van Audi. In het bergachtige landschap van Zuid-Frankrijk was de dataverbinding ronduit traag, de getoonde gegevens waren keer-op-keer correct en compleet.
Andere diensten van "Audi connect" zijn het raadplegen van nieuwsbronnen ("XML feeds"), weerberichten en aankomst- en vertrektijden van treinen en vliegtuigen. Ook kan deze auto zelf tonen wat het goedkoopste tankstation in de buurt is, zodat de A3 behalve zuiniger nu ook voordeliger is geworden!
Conclusie
De Audi A3 is nu ook leverbaar als "Sportback". Terwijl dit bij de kleinere Audi A1 slechts een mooie naam is voor de vijfdeurs uitvoering, biedt de A3 Sportback daadwerkelijk meerwaarde boven de driedeurs. Dankzij een iets langere wielbasis neemt de beenruimte achterin toe en dit verschil is duidelijk merkbaar.
Met de introductie van de Sportback zijn bovendien nieuwe motoren beschikbaar. Er is een extra zuinige dieselmotor ("1.6 TDI") en een extra spaarzame benzinemotor ("1.2 TSI"). Beide presteren prima en geven op geen enkele manier het gevoel dat de auto te weinig vermogen zou hebben. De door de fabrikant opgegeven verbruikscijfers zijn met een kalme rijstijl (en op lange afstanden!) goed te realiseren.
- Vlot en zuinig
- Hoogwaardig gevoel
- Extra ruimte dankzij langere wielbasis
- Alleen compleet met (kostbare) opties
- Handschrift herkenning is omslachtig en leidt af