Kia pro_cee'd GT
Sportief
Kia heeft een lange weg afgelegd. Eind vorige eeuw brak het merk door met extreem lage prijzen. Het uiterlijk en de rijeigenschappen waren redelijk, maar de prijs was het belangrijkste argument om voor een Kia te kiezen. Gaandeweg werd de kwaliteit steeds beter en inmiddels wordt Kia ook gekozen om de betrouwbaarheid, de veiligheid en het uiterlijk.
Zeker als het om dat laatste punt gaat, is de laatste generatie van de Kia cee'd een enorme stap vooruit. De nieuwe cee'd is ontworpen door Europeanen voor de Europese markt en het resultaat is er naar. Deze Koreaan heeft de uitstraling en het charisma waar het Kia voorheen aan heeft ontbroken.
Uiterlijk vertoon
De "cee'd GT" doet daar nu een schepje bovenop. De "GT" is hatchback en als coupé beschikbaar. Voor deze test is deze laatste gekozen, want die ziet er nog beter uit op de foto. Het verschil tussen de coupé en hatchback is meer dan alleen drie of vijf deuren. De "pro_cee'd", zoals de coupé bij Kia heet, heeft een 40 mm lagere daklijn. Bovendien is de B-stijl 220 mm naar achteren verplaatst om ruimte te maken voor grotere portieren en een atletischer lijnenspel.
Het verschil met een standaard Kia cee'd en een "cee'd GT" is overduidelijk. Aan de voorzijde is de GT herkenbaar aan een grotere grille met rode lijn. De echte aandachttrekkers zijn de "ice cube" LED's die de auto iets spannends en futuristisch geven.
Aan de zijkant vallen de 18 inch velgen met daar omheen speciaal voor de GT ontwikkelde Michelin banden in de maat 225/40R18 op. De remklauwen zijn in het rood uitgevoerd. Aan de achterzijde onderscheidt de GT zich met een aangepaste bumper inclusief "diffuser" en verticale reflectors.
Binnenin gaat het uiterlijk vertoon verder. Waar mogelijk is het interieur afgewerkt met rode stiknaden en Kia is kwistig met de "GT"-logo's omgesprongen. Veel belangrijker: de inzittenden worden omarmd door heerlijke Recaro sportstoelen die op maat zijn gemaakt voor de cee'd. Deze zijn met een combinatie van chique leder en stroef alcantara bekleed om uitglijden in snelle bochten te voorkomen. Het valt niet meteen op, maar de zwarte dakbekleding zorgt voor een spannende sfeer in de cabine.
Omdat de GT de top-uitvoering is, is de GT voorzien van alle opties die leverbaar zijn op de cee'd. Uniek voor de GT is de "GT"-knop op het stuurwiel. In plaats van een traditionele snelheidsmeter, heeft de cee'd een beeldscherm. Deze toont standaard een analoge snelheidsmeter. Met een druk op de knop kan deze worden vervangen door een digitaal exemplaar. De sportieve modus is niet alleen makkelijker leesbaar, maar geeft ook de turbodruk en het huidige koppel weer.
Prestaties
Voor de GT is de bestaande 1.6 liter benzinemotor van de cee'd voorzien van een (tweetraps) turbo. Het vermogen nam daarom toe van 135 naar 204 pk. Het koppel steeg van 164 naar 265 Nm. Toch wilde Kia de cee'd absoluut niet tot volbloed sportwagen omtoveren. Alhoewel het merk het niet met zoveel woorden zegt, wil het geen gezichtsverlies leiden. De gevestigde orde biedt ijzersterke snelle hatchbacks aan en het is erg optimistisch om te denken die al bij een eerste poging te kunnen overtreffen.
Kia kiest er daarom voor om de cee'd om te toveren tot een zeer snelle reisauto voor dagelijks gebruik. Wie kalm rijdt merkt daarom weinig tot niets van de vermogenstoename. Sterker nog: de turbomotor is nog veel vergevingsgezinder dan de standaardversie. Deze snelle cee'd laat zich schakellui rijden en zelfs bij minder dan 1.500 tpm is nog enige trekkracht beschikbaar. Pas onder de 1.000 sputtert de motor tegen.
Dit zorgt ervoor dat de GT zich bij uitstek leent voor zuinig en ontspannen rijden. Tijdens een verplichte kalm-aan rit, veroorzaakt door vakantieverkeer en wegwerkzaamheden, daalde het verbruik op doorgaande wegen zelfs tot 5.4 liter per 100 km! Uiteindelijk kreeg de testauto de ruimte en desondanks bleef het verbruik met een gemiddelde van 7 liter per 100 km nog steeds onder de fabrieksopgave!
Wanneer de GT de ruimte krijgt, is het belangrijkste verschil met een standaard cee'd dat de GT moeiteloos presteert. De topsnelheid van 230 km/u wordt zonder enig drama gerealiseerd. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 7.7 seconden maakt nauwelijks indruk. Alleen wanneer nadrukkelijk wordt teruggeschakeld, toont de GT enige agressie.
Weggedrag
De afkorting GT staat voor "gran turismo": een snelle auto om moeiteloos lange afstanden mee af te leggen. Een GT moet daarom wel snel, maar tegelijkertijd comfortabel zijn. Kia heeft dat goed begrepen. Het onderstel is ontegenzeglijk stugger, maar nog steeds biedt de cee'd ruim voldoende comfort voor dagelijks gebruik. Het enige punt van kritiek is dat de besturing soms wat kunstmatig voelt en de elektronica zich merkbaar bemoeit met het rijden.
Uiteindelijk zorgen alle aanpassingen ervoor dat de bestuurder veel meer gevoel heeft met de auto. De cee'd GT is lang niet zo opwindend als de sportieve modellen van andere merken, maar de capaciteiten van deze Kia zullen die van de huis-tuin-en-keuken coureur nog altijd overschrijden. De bochtsnelheden liggen minstens zoveel hoger als het motorvermogen en indien gewenst laat de GT zich serieus hard rijden.
Conclusie
Is de "Kia pro_cee'd GT" een sportwagen? Nee. Het is echter wel overtuigend de spannendste en meest luxueuze versie van de cee'd. Het aangepaste uiterlijk zorgt ervoor dat deze cee'd meer dan ooit op het gevoel inspeelt. De sterkere motor en het aangepaste uiterlijk zorgen er bovendien voor dat de cee'd alles waarmaakt wat het veelbelovende uiterlijk suggereert.
De turbomotor biedt meer comfort bij lage snelheden en bijt overtuigender door op hoge snelheid. Daarmee is dit vooral een heerlijke kilometervreter. Dankzij het aangepaste onderstel stuurt deze Kia nu minstens zo goed als de beste Europese of Japanse concurrent. Spannend is de cee'd GT echter nooit. Daarmee is het geen sportwagen, maar weldegelijk een sportieve auto.
- Snel
- Zuiniger dan fabrieksopgave
- Overtuigt als topmodel van de cee'd lijn
- Kunstmatig gevoel in besturing
- Onoverzichtelijk bij achteruitrijden