DS3
Sacrebleu!
Het merk "DS" is nieuw, maar de auto genaamd "DS3" is dat niet. De DS3 is als model van Citroën al sinds 2010 op de markt en heeft sinds die tijd uitstekende verkoopcijfers laten noteren. Met name in China valt "Europees chique" in de smaak.
Maar... om te kunnen voldoen aan de Chinese wet, moest Citroën een samenwerking aangaan met een Chinees bedrijf. Het nieuwe bedrijf kreeg de naam "DS" en zo werd DS van een modellijn verheven tot een merknaam. Met succes, want de DS'en zijn niet aan te slepen in China! En dus werd besloten om DS wereldwijd als merk te presenteren.
Facelift
Om DS als zelfstandig merk te kunnen presenteren, moest het Citroën-logo van de neus verdwijnen en plaats maken voor een DS-logo. Omdat men toch bezig was, kreeg de DS3 een facelift. De neus is aangescherpt met een grotere grille en een "onderlip" die de breedte van de auto benadrukt.
De vele personalisatiemogelijkheden zijn gebleven. Wie een DS3 koopt, bepaalt de kleur van het dak en het overige plaatwerk. Daarnaast is er keuze uit speciale spiegelkappen en velgen. De testauto is, op de sprankelend blauwe kleur na, nog relatief tam uitgevoerd.
Ook het interieur kan helemaal op de eigen smaak worden aangepast met vele kleuren en materialen. Het is vooral de aankleding van het interieur waardoor de DS3 echt voelt als een "premium"-product. Nog voordat er een meter is gereden, voelt de auto daarom al anders dan anders!
Uitrusting
De facelift is niet beperkt tot het uiterlijk. De koplampen maken voortaan gebruik van LED techniek voor beter zicht en een lager stroomverbruik. Een lasersensor houdt het verkeer voor de auto in de gaten en bij snelheden tot 30 km/u kan de DS3 daarom voortaan zelf remmen voor obstakels.
Aan de opzet van het audio-, navigatie- en communicatiesysteem is te merken dat de DS3 in feite al een zes jaar oud ontwerp is. Daarom is de recente toevoeging van ondersteuning voor Apple CarPlay een welkome aanvulling, hiermee kan de DS3 toch weer gebruik maken van de laatste technieken!
Enkele oude problemen van de Citroën DS3 zijn met de transformatie tot DS3 helaas niet aangepakt. Nog steeds zijn de veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar en zijn er geen bekerhouders aanwezig. Een gemiste kans, zeker omdat dit slechts kleine aanpassingen zijn.
Diesel
Voor deze test is eerst gereden met de inmiddels vertrouwde "BlueHDi 100 Drive Efficiency". Dankzij het lage verbruik en de daarbij behorende lage CO2-uitstoot (79 gram per kilometer) komt de DS3 met deze motor in aanmerking voor belastingvoordeel ("lage bijtelling").
Om zuinig rijden mogelijk te maken, is de 1.6 liter dieselmotor al vanaf een zeer laag toerental soepel en sterk. Bij constante snelheid is 1.200 toeren per minuut ruimschoots voldoende om het tempo er in te houden. De motor spint dan tevreden en op de lange afstand kan het verbruik spectaculair dalen.
Wanneer meer vermogen wordt gevraagd, is de "BlueHDi" vlot bij de les en zijn de prestaties in de stad en op de snelweg prima.
Benzine
Nieuw voor de DS3 is de "Puretech 130" benzinemotor. Deze levert, zoals de naam al aangeeft, 130 pk. In de praktijk is dit vermogen ruim voldoende. Bovendien heeft DS er, net als bij de dieselmotor, voor gezorgd dat zuinig rijden makkelijk wordt gemaakt. De "Puretech 130" is soepel bij lage toeren, maar levendig en kwiek wanneer meer wordt gevraagd.
Het door DS opgegeven verbruik van 4.5 liter per 100 km is echter erg scherp gesteld. Ondanks een uiterst kalme rijstijl en een weinig veeleisend parcours was 5.6 liter per 100 km het best haalbare. Dat is een stuk hoger dan de folder belooft, maar een keurige praktijkwaarde voor een auto van deze omvang en met dit vermogen.
Weggedrag
Tegenover de spannende vormgeving, staat een verrassend tam weggedrag. De DS3 is niet uitgesproken hard of zacht geveerd en de besturing is niet uitgesproken licht of zwaar. De wegligging is prima, maar wederom niet uitgesproken.
In vergelijking met de Citroën DS3 van weleer is echter wel winst geboekt. In de loop der jaren worden auto's namelijk op details verbeterd. Dit zijn vaak zulke kleine aanpassingen, dat de fabrikant het niet presenteert als "facelift" of "vernieuwd model". In vergelijking met de eerdere tests met de Citroën DS3 viel echter op dat deze chique DS3 een iets verfijnder onderstel heeft. De auto biedt (iets) meer comfort op slecht wegdek, terwijl het gevoel in de besturing exacter is geworden.
Conclusie
De DS-modellen van Citroën gaan voortaan door het leven onder de merknaam "DS". DS is bedoeld als premiummerk dat zich onderscheidt met Franse flair en eigenzinnige vormgeving.
Omdat de DS3 technisch gezien een model op leeftijd is, realiseert DS zich dat dit premium-model geen meerwaarde biedt zoals een BMW, Mercedes-Benz of Lexus dat wel doen. Die merken bieden geavanceerde techniek waarmee een auto echt meer functionaliteit (veiligheid, gemak, milieuvriendelijkheid) biedt.
In plaats daarvan vergelijkt DS zichzelf graag met merken zoals MINI, Lancia of (met de duurdere modellen) Jaguar, waarbij het vooral om de beleving gaat. En in dat licht bezien is de DS3 zeer geslaagd: even verstandig als een doorsnee auto, maar dan in een eigenzinnige en onmiskenbaar Franse verpakking. Sacrebleu!
- Prima weggedrag
- Geslaagde vormgeving
- Vlotte en relatief zuinige motoren
- Model is merkbaar op leeftijd
- Veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar