Citroen C3 (2016 - 2023)
Geboren onder een nieuw logo
Citroën stond voor een lastig probleem. Het merk heeft naam gemaakt met vernieuwende modellen zoals de DS, CX en recent de C4 Cactus. Die auto's durfden anders dan anders te zijn. Maar de C3 is een maatje kleiner dan de genoemde modellen en in het compacte segment heeft de koper niet zo'n behoefte aan vernieuwing.
Nieuw imago
Daarom combineert de nieuwe C3 het beste van beide. De basisuitvoeringen zijn behouden en alleen de top-uitvoering kan worden voorzien van alle stijlkenmerken van het nieuwe Citroën (lees: "Airbumps", ofwel stootkussens aan de buitenkant van de auto). Dat wil echter niet zeggen dat een standaard C3 saai is! Iedere C3 heeft een vrolijk ontwerp met frisse kleuren en spetterende kleurcombinaties.
Zo kunnen de spiegelkappen, de randen rond de mistlampen alsmede het dak in een contrastkleur worden geleverd. Daarnaast staan er diverse dakstickers in de accessoirefolder, zodat Citroën tot 36 exterieurcombinaties optelt. Wit, zwart en rood kunnen worden gecombineerd met 9 lakkleuren.
Alsof dat nog niet genoeg keuzestress geeft, schotelt Citroën ook nog eens vier verschillende interieurs voor. Standaard heeft de auto een zwart/grijs interieur. Optioneel kan (alleen bij het uitrustingsniveau "Shine") voor grijs met gele accenten worden gekozen. Zwart/grijs met rood is ook mogelijk, alsmede een zeer stijlvolle mix van zwart/grijze stof met cognackleurig kunstleder.
Citroën koppelt de nieuwe C3 aan een verfrissende merkcampagne en daarbij hoort zelfs een nieuw logo. Waar alles tegenwoordig 3D moet zijn, brengt het Franse merk het vertrouwde 'double chevron' beeldmerk terug tot en tweedimensionale afbeelding.
Zelfs de dealers moeten mee met de transformatie. Op de Autosalon van Parijs 2016 liet Citroën de nieuwe 'huiskamerinrichting' zien die naar grote en kleine dealers wordt vertaald. Er wordt zelfs gesproken over 'Maison Citroën', alsof het een eeuwenoud wijnhuis betreft.
Ruimte
Opvallend is dat de lengte van de auto net onder de 4 meter blijft, waar menig concurrent al snel richting de 4,10 meter gaat. Deels is dat te verklaren door het feit dat Citroën met de C3 de grotere C4 Cactus niet te veel op de hielen wil zitten. De C3 mag dan wel compact zijn, de uitstraling is behoorlijk fors, onder meer door de zwarte kunststof randen langs de wielen.
Voor een compacte auto biedt de C3 voorin voldoende ruimte. Ook langere personen kunnen benen en hoofd prima kwijt. Bij niet al te lange voorpassagiers voorziet ook de achterbank in genoeg beenruimte, maar de hoofdruimte blijkt hier een enigszins beperkende factor. Het standaard bagagevolume van 300 liter plaatst de auto hoog in het segment.
Het voor Citroën kenmerkende comfort komt onder meer terug in relatief grote stoelen. De zitting en rugleuning ogen echter erg vlak en de zijdelingse ondersteuning zou wat beter kunnen. Net als de Cactus heeft de C3 grappige details, zoals portiergrepen die lijken op handvatten van koffers.
Uitrusting
In het midden van het dashboard staat een flink digitaal scherm waarop vrijwel alle functies van de auto worden bediend, van klimaat tot entertainment. Nieuw is "ConnectedCAM": een camera tegen de voorruit die verkeersborden leest en de afstand tot de voorganger alsmede de positie tussen de strepen op de weg bepaalt.
Deze camera kan ook worden ingezet voor het maken van foto's en video op commando van de bestuurder. De beelden zijn via social media te delen met behulp van een gratis app. Een eerste test leert echter dat de gebruiksvriendelijkheid van deze app nog werk vereist.
Mocht er zich een ongeval voordoen, dan filmt de camera 30 seconden voor en 1 minuut na de klap. Deze beelden kunnen van pas komen als de onschuld van de bestuurder moet worden bewezen.
Motoren
Citroën concentreert zich met de C3 vooral op de driecilinder benzinemotoren. Daarnaast behoren een 75 en 100 pk diesel tot de mogelijkheden, maar benzine heeft in dit compacte segment de overhand. Citroën levert louter een 1.2 liter benzinemotor, die naar wens met 68 of 82 pk kan worden gekozen. Dit heeft geen invloed op het koppel, dat in beide gevallen 118 Nm bedraagt.
Een eerste kennismaking met de 82 pk variant bewijst dat ook motoren zonder turbo overtuigend hun werk doen. Qua reacties op het gaspedaal heeft de C3 niets te kort. De motor maakt bovendien een sympathiek geluid en wordt daarom ook bij hogere toerentallen niet als rumoerig ervaren. Hij lijkt wel alsof Citroën deze vertrouwde motor gaandeweg steeds soepeler weet te maken.
De handgeschakelde vijfbak geeft geen enkele reden tot klagen en functioneert naar behoren. Mede dankzij een bescheiden gewicht maakt de auto indruk met een behoorlijk gunstig praktijkverbruik van 5,6 liter op 100 kilometer.
Naast de turboloze driecilinder schotelt Citroën ook een 110 pk versie met blaasapparaat voor. Optioneel is deze variant leverbaar met een zestraps automaat. Natuurlijk presteert deze versie merkbaar vlotter en biedt met de zogenaamde "EAT6"-bak extra comfort. Daarentegen kost dat comfort ook extra brandstof, al blijkt een gemiddelde van 6,5 liter/100 km nog steeds schappelijk.
Weggedrag
Qua onderstel leunt de nieuwkomer op een vertrouwde basis. In feite betreft het een doorontwikkeling van het bestaande platform dat bij Citroën en zustermerk Peugeot voor een veelheid aan modellen wordt ingezet.
Citroën belooft comfort met de C3 en komt die belofte ook na. Zonder dat de carrosserie gaat overhellen in bochten of heftig duikt bij remmen, weten de relatief grote wielen oneffenheden in het wegdek uitermate efficiënt op te vangen.
Wat betreft de wielophanging wijkt Citroën niet van de vertrouwde voorganger af. Achter wordt gebruik gemaakt van een torsieas en voor past het merk een pseudo-McPherson ophanging toe, die prima voldoet. Zelfs bij de grootste wielen (17 inch) biedt de C3 met voldoende hoge banden nog steeds voldoende comfort.
Citroën voorziet voor het productiemodel geen sportieve varianten, maar zet een aangepaste versie wel in bij het Wereld Rallykampioenschap, want ook dat succes moet met de nieuwe C3 worden voortgezet.
Conclusie
Eigenlijk had Citroën geen keuze. Met de komst van een nieuwe huisstijl en een nieuw logo heeft het merk gekozen voor vernieuwing. En dus moest ook het succesnummer, de C3, er aan geloven. Door de basisuitvoering een conservatief karakter te geven en alleen de top-uitvoering echt vernieuwend te maken, denkt Citroën zowel oude klanten te behouden als nieuwe klanten aan te trekken. Wat Autozine betreft is dat een slimme keuze.
Wanneer puur rationeel wordt gekeken, is de C3 geen opmerkelijke auto. Daarvoor heeft Citroën onderhuids te veel bestaande techniek hergebruikt. De C3 rijdt goed, stuurt goed en biedt alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die anno 2016 van een compacte auto mogen worden verwacht, maar stijgt niet boven het gemiddelde uit. De nieuwe C3 is echter wel weer helemaal bij de tijd.
- Originele vormgeving
- Gunstig brandstofverbruik in de praktijk
- Prettig rijcomfort en vergeeflijk onderstel
- Matige hoofdruimte op de achterbank
- Geringe zijdelingse ondersteuning voorstoelen
- Kleurkeuze interieur tegen meerprijs alleen bij duurste uitvoering