Alfa Romeo MiTo
Vergeet mij niet
Sinds 2008 zijn er heel wat nieuwelingen op het toneel verschenen. Maar dat deert mij niet! Ik ben namelijk populairder dan ooit. Dat komt omdat ik mij aan de tijd heb aangepast.
Eerst ging alles om prestaties en plezier. Dus verleidde ik met sterke turbomotoren voor prima prestaties. Daarnaast wist ik je op het rechte pad te houden met mijn "elektronisch sperdifferentieel" genaamd "Q2". Hoe hard jij mij ook de bocht in stuurde, ik gaf geen krimp en deed wat je mij vroeg.
Vrees niet! Ik ben nog even leuk als weleer. Omdat ik jouw ideale partner wil zijn, pas ik mijn karakter aan bij het jouwe. Mijn DNA kent een dynamische, normale en "all weather" (zeg maar: slecht weer) kant. Met een druk op de knop verander ik van kalm en comfortabel in snel en uitdagend. Door mijn vernieuwingsdrang heb ik wel een andere gewichtsverdeling gekregen, daarom piep ik soms wat eerder dan je gewend bent. Zie het maar als vreugdekreetjes.
TwinAir
Hoe heb ik mij dan wel aangepast aan de tijd, hoor ik je vragen? Mijn kloppend hart telt tegenwoordig geen vier, maar slechts twee cilinders. Bovendien heeft het een inhoud van slechts 875 cc. Daarmee verbruik ik minder en ben dus vriendelijker voor het milieu én jouw portemonnee.
Bovendien stoot ik zo weinig CO2 (98 gram per kilometer) uit dat de belastingdienst zelfs meebetaalt (14% bijtelling, geen wegenbelasting) aan de verhuizing van mijn geboorteland Italië naar Nederland. Ik ben dus letterlijk en figuurlijk een Italiaanse schone!
Ondanks de minimale motorinhoud en het geringe aantal cilinders, ben ik, "TwinAir" met mijn 85 pk / 145 Nm, sterker dan bijvoorbeeld de 1.4 van voorheen. Ik kom soms wat aarzelend op gang, maar eenmaal op snelheid wil ik alleen maar meer! Om je te helpen zuinig te rijden, geef ik altijd aan wat het beste moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.
Mopperen
Toch heeft de redactie van Autozine.nl wel wat te mopperen over mij. En dat moet ik even ventileren. Alhoewel ik op papier heel spaarzaam ben (4.2 liter per 100 km), zou ik in de praktijk heel wat meer drinken. Reken op bijna het dubbele. Bovendien werkt mijn stop/start-systeem zo storend traag dat het een aangepaste rijstijl vraagt.
Alhoewel ik de Autozine-fotograaf op alle mogelijke manieren heb proberen te verleiden, bleef hij mopperen op mijn pruttelende motorgeluid (dat al heel wat zwaarder klinkt dan bijvoorbeeld een Fiat twee-cilinder). Daarop zeg ik: een fotograaf staat buiten de auto. Binnenin de auto valt het best mee met dat geluid, zeker als ik eenmaal op snelheid ben.
Het blijft echter een feit dat Audi's en Volkswagens met cilinderuitschakeling een heel wat volwassener geluid laten horen als ze op twee cilinders rijden. Bovendien zijn die Duitsers door hun vormgeving heel wat overzichtelijker, terwijl manoeuvreren met mij een hele kunst is. Maar ja, die kille Duitsers zijn niet half zo verleidelijk als ik. Zeg nou zelf!
Dus als je op zoek bent naar een nieuwe partner, zal je mij dan niet vergeten?
Groetjes, Alfa MiTo.
Conclusie
Weer een contactadvertentie in plaats van een autotest? Ja, want van alle auto's in zijn/haar klasse heeft de Alfa Romeo MiTo nog steeds het meest uitgesproken karakter. Een Alfa Romeo wordt immers vooral gekozen met het hart en dat geldt ook voor de MiTo.
Toch is de MiTo dankzij de nieuwe "TwinAir"-motor verstandiger dan ooit. Dankzij de tweecilinder motor is de MiTo net zo levendig als voorheen, maar is het verbruik spectaculair gedaald. Dat wil zeggen: in theorie. In de praktijk is het lastig, zo niet onmogelijk, om het beloofde lage verbruik te realiseren.
De grootste winst van de TwinAir-techniek is, dat het verbruik bij een vlotte rijstijl lang niet zo sterk oploopt als voorheen. Daarmee heeft de MiTo er een heel nieuwe charme bij gekregen.
- Levendig karakter
- Niet zo zuinig als beloofd