Forum Citroen C3 (2016 - 2023)
Reacties van eigenaren
Antwoord: Ik bezit sinds mei 2020 voor het eerst een Citroen (C3) deze van okt. 2019. Ik moet zeggen: vanaf de eerste keer dat ik de auto zag was ik verliefd. Intussen in oktober 2020 is linksvoor ivm een krakende geluid de vering of arm vervangen. Nu drie maanden verder hoor ik hetzelfde soort krakende geluid rechts. Valt natuurlijk onder de garantie! Toch mijn vraag: zijn er meer Citroen (C3) rijders met soortgelijke ervaring? Mede door belazerende ervaringen bij Citroen dealers met name in Almere ben ik tot heden wel erg teleurgesteld in Citroen Dealer service.
Geval, auto stond 4 dagen voor reparatie bij Citroen garage Almere en na afmelding bleek dat helemaal niets was uitgevoerd! Uiteindelijk is bij een ander Citroen-dealer de reparatie uitgevoerd. Verder ga ik niet in details maar denk zo: stel de auto had geen garantie dan had ik ... voor NUL reparatie moeten neertellen!
Antwoord: Ik heb een C3 automaat van november 2018. Behalve een lekke verdeler van koelvloeistof geen enkel probleem. Werd probleemloos verholpen door dealer Roggeveen in Capelle aan den IJssel ook al had ik hem in Ommen gekocht (overigens ook daar prima dealer). Dus misschien een van die dealers volgende keer auto kopen en laten onderhouden?
Ervaring met Citroen C3 110 Shine: Particulier gekocht als opvolgers van een DS3 Cabrio van de zaak. Gekozen voor de benzine motor met 110 pk, kleinere 82pk-versie schijnt (veel) olie te gebruiken.
Auto is comfortabel, plezierig, betrouwbaar en zuinig: ik tank 98RON (heb begrepen dat 95 kans op problemen geeft) en het gemiddelde verbruik ligt op 1:18/1:19. Met deze motor is het geen strepentrekker, maar bij snelle inhaalactie voldoende vlot. Heb bij aanschaf Michelin CrossClimate's laten monteren en die zijn binnenkort (na 65.000 km) aan vervanging toe.
Kosten regulier onderhoud bescheiden, geen reparaties gehad. Deze banden voldoen uitsteken bij nat en droog weer, alsmede bij lichte sneeuwval. Aantal gekozen opties maken de auto extra leuk (o.a. achteruitrijcamera), al begreep ik dat bij de zojuist gefacelifte versie veel standaard is. Ben van plan 'm de komende jaren te houden.
Ervaring met Citroen C3 PureTech 110pk Shine: Infotainment al vernieuwd maar was helaas niet defect het was de antennevoet die defect was geraakt waarschijnlijk door vocht. Is een antennevoet voor GPS - FM - Dab dus drie in één.
Nu slot problemen dat bestuurdersdeur regelmatig niet open gaat bij het ontgrendelen.
Verder is het inhouden zeer irritant, en ja ze zeggen dat het komt door de airco.
Het airco verhaal vind ik heel raar, want ik heb de 110pk sterke motor met turbo en nog zeggen ze dat hij te weinig vermogen heeft voor als de airco aanslaat.
Nee, Citroën maakt het bij mij niet lang. Het ligt niet aan de dealer, die probeert er van alles aan te doen, het is gewoon een Citroën-probleem.
Antwoord: Helaas... we hebben de auto weer ingeruild. Iedere keer als we weggingen dan moesten we spuugzakjes, reistabletten voor de kinderen meenemen. De antistatische strip heeft ook niet geholpen. Het heeft best veel geld gekost maar achteraf blij met onze nieuwe Toyota C-HR. Zonder problemen de garage uit gereden en niet iedere keer terug voor storingen.
Antwoord: De C3 is een stadswagen en naar mijn gevoel geen reiswagen. Beter de blueHDI Berlingo / Rifter gekozen.
Ervaring met Citroen C3 Pure tech 110: Tja, ook wij hebben toch wel wat euvels met de auto. Het instrumentenpaneel is niet altijd betrouwbaar dan wel ondeugdelijk. De verlichting van het paneel valt in zijn geheel dikwijls regelmatig uit. Onze garage heeft er naar gekeken en op verzoek van de dealer zijn allen contact stekkers voorzien van een reiniging en smering laag. Helaas heeft het geen resultaat gehad. Nu gaat men nieuwe verlichtingseenheden monteren.
Verder rijdt de auto behoorlijk en zitten de stoelen aangenaam.
De betrouwbaarheid laat wat te wensen over. Tijdens een koude morgen wilde de auto niet starten. De hulpdienst stelde vast dat de batterij niet voldoende capaciteit heeft om de auto te kunnen starten bij koud weer. In de garage kwam men tot een andere conclusie. We moeten met de auto langere trajecten afleggen om de batterij voldoende op te laden. We rijden iedere dag meer dan 30 km met de auto maar dit blijkt niet voldoende te zijn om de batterij op te laden. Onze vorige auto, een Peugeot 307, heeft nooit een nieuwe batterij gehad en we leggen nu hetzelfde traject af. Iemand ervaring?
Antwoord: Zelf rijd ik ook met de 110 pk benzineversie en mijn C3 heeft geen problemen met het starten bij koud weer. Ook niet als hij een aantal dagen (= ruim 2 weken) niet is gebruikt. Ik gebruik hem regelmatig voor korte ritjes en dat geeft geen startproblemen. De garage zou de accu gewoon moeten vervangen en u niet moeten afschepen met een onnozel antwoord. Het is duidelijk geen goed exemplaar. Ik vind het geen goede service van deze garage als je met een nieuwe accu zit die niet naar behoren werkt.
Ervaring met Citroen C3: Van mijn werk tijdelijk een Citroën C3. Deze auto is inmiddels bijna een maand oud en in deze maand heb ik rond de 930KM gereden. De auto werd nieuw afgeleverd. Het betreft de benzineversie van rond de 80PK.
Ik zie veel positieve reviews over de C3 en moet zeggen dat ik het daar niet mee eens ben. Ik ben allerminst negatief over Franse auto's. Een Clio was immers mijn eerste trouwe beestje. Helaas zal ik dankzij deze ervaring nooit meer Citroën rijden.
De auto is nu twee weken oud. Hij rijdt in principe goed, ligt goed op de weg, maar wanneer je slecht wegdek/hobbels tegen komt beweegt de C3 hier overheen alsof je in een badkuip zit. Hij wiebelt langzaam alle kanten op, alsof de vering bestaat uit een pot stroop. Franse auto's staan bekend om de soepele vering, maar mijn vriendin wordt hier misselijk van en ik moet zeggen dat ik het ook niet fijn vind.
Wanneer ik langer dan 150km in de auto zit krijg ik last van mijn onderrug. Dit kan en hoeft niet persé aan de auto te liggen, maar als je bedenkt dat ik in de afgelopen 3 jaar Clio, Polo, UP en Fiesta heb gereden en ik daar geen last had, ligt dit toch echt aan de stoel van de C3. Het betreft de standaard hoekige stoffen stoelen in grijs met gele stiksels.
Bij afremmen op de motor in zijn 1e versnelling (koppeling tijdens uitrollen op laten komen) is de motor tot nu toe meerdere malen uitgevallen voor ik stil sta. Ook wanneer ik de auto in de versnelling (1e) laat uitrollen en op de koppeling verder wil rijden valt hij uit. Dit in files bijvoorbeeld. Al mijn vorige auto's kachelden uit zichzelf verder. Ook na het starten zakt de toerenteller bijna helemaal terug tot 0 en borrelt langzaam op naar 1000 toeren. Daar heeft hij blijkbaar erg veel moeite mee. Dit gebeurt mij bij koud en heet weer, met koude en warme motor. Ook sputtert de motor en valt soms terug als ik voor het stoplicht sta te wachten. Na wat gepruttel gaat hij weer netjes terug op de 1000 toeren. Mijn pad loopt af naar de achterkant van mijn huis. Als ik in een constante snelheid het pad achteruit op rijd, richting de weg en vervolgens het gas loslaat, slaat hij ook weer richting de 0 toeren. Wanneer je vervolgens opnieuw gas geeft om de weg op te draaien, dan slaat hij bijna af. Gas bijgeven laat hem horten en stoten, alsof hij verzuipt, maar gas terugnemen laat hem helemaal afslaan. Het is dan alsof ik in een soort kermisattractie zit die me alle kanten op gooit. Hij schokt erover en rijdt hier niet mee weg. Het schokken blijft. Pas als ik mijn koppeling intrap valt hij helemaal terug naar bijna 0 toeren en sputtert hij weer naar de 1000, waarna ik nu wel weg kan rijden.
De auto is lekker zuinig, maar heeft enkel power in de hogere toeren. Bij mij in het dorp moet ik vaak terug naar zijn één als ik achter een fietser moet wachten. In zijn twee gaat hij van +/- 20KM/u naar 40KM/u in 5 tot 6 seconden. Wanneer hij boven de 3000 toeren komt, zie je dat hij binnen 1,5 seconden op de 60 zit. De toerenverdeling van de Citroën is erg prettig bij snelheid. Hard rijden met de auto is niet aan te raden, omdat je met 120KM/u al boven de 3000 toeren zit in zijn 5. Dit zorgt er echter voor dat inhalen en lekker meerijden geen probleem is. Bij hoge snelheid zit je direct met genoeg power. Bij lage toeren is hij echter niet vooruit te branden. Wel leuk om te zien is dat hij bij lage toeren veel meer lijkt te gebruiken dan bij hoge toeren. Gang maken en tussen de 2500-3000 toeren blijven loont meer qua verbruik en snelheid dan 1500-2000.
Qua schakelen schakelt de C3 goed. Wel dien je hem harder in zijn 3 te drukken dan de andere versnellingen. Heb met enige regelmaat een enorm luide slippende koppeling. Bij iedere versnelling schuift/klikt hij mooi in de versnelling. Bij zijn 3 voel je dat je hem eerst voorbij een soort bobbeltje drukt waarna hij pas in de 3 glijdt. In het begin leek het daardoor alsof hij al in zijn 3 zat. Je dient hem hier dus overheen te drukken (vreemd). Overigens wil de C3 na starten niet in zijn achteruit. Koppeling opnieuw in, opnieuw in zijn achteruit, of forceren in zijn achteruit. Zodra je de koppeling laat opkomen schiet hij erin. Dit hadden mijn UP en Fiesta ook wel eens, maar bij de C3 is dat iedere keer het geval.
De achterklep van de C3 gaat gemiddeld na 2 tot 4x drukken open. De knop zit beschermd achter een rubber. De knop werkt enkel wanneer hij recht wordt ingedrukt. Aangezien de knop ongeveer 4cm breed is, dien je de knop of gespreid met 2 vingers links en rechts in te drukken, anders gaat hij scheef. Het meest ideale is met 3 vingers. Een klein puntje, maar irritant als je alle andere zaken van deze auto in beschouwing neemt.
Verder is de android auto en apple carplay aansluiting voorzien van een trage laad-aansluiting en gaat je batterij veelal achteruit in plaats van vooruit tijdens het laden. Daarnaast springt de radio steeds aan bij het starten, terwijl ik altijd via BT-audio luister. Deze moet je dan via bronnen opnieuw selecteren. Stap je uit met hard geluid (muziekliefhebber) en je stapt weer in, BAM lawaai. De radio is daarbij beter versterkt dan de bluetooth audio functie. Schrikken gegarandeerd. Zelfs mijn Standaard uitgevoerde UP liet hem geleidelijk oplopen tot max 1/3 van het volume.
Het systeem is verder duidelijk en bevat veel functies. Bluetooth stoort en geeft vaak aan dat mijn telefoon niet verbonden kon worden (bij Android én iPhone), maar speelt dan wel gewoon muziek. Hij heeft dus echt wél verbinding. Verder werkt de WIFI functie op het systeem helemaal niet. Deze kan gebruikt worden om de navigatie en andere software te updaten en o.a. om apps te installeren. Ook schijn je hier een hotspot mee te kunnen creëren. Via Bluetooth de internetverbinding van je telefoon gebruiken behoort ook tot de opties. Tot op heden werkt deze niet met Android en niet met iPhone. Je kunt wel gemakkelijk met twee klikken je profiel (en dus al je instellingen wissen). Als je tijdens de navigatie verkeerd drukt en je raakt de klok rechts bovenin, kom je bij profielen. Er komt dan een zelfde formaat knop in beeld als bij het annuleren van je navigatie met een rood kruis. In de vlugheid heb ik deze al 2x aangedrukt om terug te keren naar navigatie. Helaas wist deze knop alles in de radio en je zit dan tijdens het rijden met een gestopte navigatie naar een frans mediasysteem te kijken.
Als laatste punt van kritiek wil ik nog even zeggen dat de toeter van deze C3 het meest kinderachtige toetertje is dat ik ooit heb meegemaakt. De toeter moet blijkbaar druk of stroom opbouwen voor hij goed werkt, want als ik de toeter voor het eerst indruk na de start, klinkt dat hetzelfde als een luchthoorn die bijna leeg is, of een langspeelplaat die opstart. Mijn vrienden zaten erin toen ik moest toeteren en vroegen of ik die clownstoeter voor de lol had geïnstalleerd. Helaas is dat niet het geval. Na 1x toeteren is de toeter blijkbaar op druk en functioneert hij vervolgens prima.
Een enorme klaagzang zoals je kunt zien en ik betreur het echt. Alle auto's worden altijd getest op kwaliteit en motorische werking. Ik weet zeker dat dat bij Citroen ook gebeurt. Het is er echter niet vanaf te lezen. Met plezier nam ik de auto in ontvangst, maar na twee weken zo'n waslijst aan negatieve punten heb ik nog nooit meegemaakt. Dan te spreken dat mijn Clio bijna 200.000KM op de teller had en mijn Polo (diesel) na een half jaar op hol sloeg. Dit was overigens ook een auto van de zaak. Ik ben heel wat gewend, maar Citroen, schaam je.
Ervaring met verkoop: Auto is als tijdelijke huurauto besteld.
Ervaring met onderhoud: Nog geen onderhoud gehad, want nieuw. Is echter via de leasemaatschappij (een hele grote). Onderhoud geschiedt in de toekomst dus bij een officiele dealer.
Antwoord: Uw verslag bevat nog meer tekst dan de gehele test. Helaas moet ik u wel op bepaalde punten gelijk geven. Sterker nog, wij hebben zelfs meer problemen gehad. Bijvoorbeeld met de afstandsbediening van de auto. Wij hebben al een paar keer gehad dat we de auto niet open konden krijgen wanneer de auto bij een laadstation voor Tesla's in de buurt stond. Volgens de dealer was dat verstoring of zo. Kortweg, de laadstations storen op het startblokkeer systeem van de C3. wij kregen dan het advies om zo ver mogelijk bij laadstations voor Tesla's of Tesla's zelf weg te blijven in verband met deze verstoring.
Het zweverig en deinen van de auto is ook bekend. Volgens onze dealer lag dat aan de banden en hij raadde ons grotere velgen aan met plattere banden. Het is iets beter maar nog steeds dat deinen. Onze kinderen worden snel wagenziek.
Hiervoor hadden wij een Opel Corsa en we verlangen toch wel weer terug naar dat autootje. Goed en betrouwbaar. Nu is het iedere keer afwachten wat er komt.
Volgende week moet hij naar de garage voor een olie doorsmeerbeurt. Dan kijken ze gelijk naar de achterlampen. Daar zit nu na 15000KM als het vierde lampje in. Het wordt wel iedere keer nog onder garantie vervangen maar toch is het niet fijn. Nu moet er een kabelboom vervangen worden want ze denken dat daar statistische stromen op staan...
O ja de toeter. Erg he. Het lijkt net zo'n toetertje als op een kinderfietsje. We gaan vragen of er niet iets zwaarder in kan, in ieder geval die niet zo'n hoog piep geluidje geeft.
Voor de rest zijn we er wel blij mee, denk ik
Antwoord: Ik weet het Cynthya, ik ben liever lang van stof, dan dat mensen deze auto kopen na het lezen van over het algemeen positieve reviews.
Het parkeren bij een Tesla-laadpaal heb ik nog niet geprobeerd, maar ik vind het bizar dat jullie na zo'n kort bezit al toe zijn aan een nieuwe kabelboom, omdat deze statisch geladen zou zijn? Franse auto's staan er om bekend dat ze elektronisch een "kerstboom onder de motorkap" zijn met knoopjes, stukjes tape enzovoort, maar er is al zolang bekend dat belangrijke kabels hier tegen beschermd moeten worden. Een kabelboom vervangen betekent dat bij jullie o.a. het hele dashboard eruit mag. Nadeel hiervan is dat ze (naar mijn ervaring) de boel nooit meer 100% goed op zijn plek krijgen. Je gaat dus vermoedelijk last krijgen van kraakjes en geluidjes bij hobbels etc. Een beetje zoals een oude auto, waarbij deurpanelen etc. al een keer los zijn geweest.
Ik hoop voor jullie dat alles goed komt, maar als de problemen blijven zou ik wel pogen om de auto te laten terugnemen. Helaas kunnen we hieruit concluderen dat de problemen niet minder worden als ze deze zouden omruilen voor een ander exemplaar.
Antwoord: Ik hoop voor u dat de problemen inmiddels zijn opgelost. Als dit er zoveel zijn is dat zeker onacceptabel. Het lijkt erop dat de auto totaal niet is nagekeken voordat deze werd afgeleverd. Slechte service van de garage die de levering van deze C3 heeft verzorgd. Zelf rijd ik al heel wat jaren probleemloos (alleen regulier onderhoud)in verschillende Citroens, nu al ruim anderhalf jaar in een C3 110 pk benzine versie. Dus ik zou deze auto zeker aanbevelen, alleen wel met het advies om deze bij een goede dealer aan te schaffen en daar het onderhoud te laten doen.
Ervaring met Citroen C3 Pure Tech 110: Geen problemen met de auto. Je kunt er heerlijk relaxed en comfortabel (vering en geluid) mee rijden en je hebt altijd ruim voldoende vermogen, ook op de snelweg. De stoelen (Ambiance Hype Colorado) zitten fijn, ook als je lange afstanden rijdt.
Ervaring met Citroen C3 PureTech 82 Shine: Ik heb nu inmiddels 4k met de C3 gereden en ben tot de conclusie gekomen dat dit niet zo een fijne auto is als ik had op gehoopt. De motor maakt wel erg veel lawaai. De auto zelf is wat zacht op alle fronten, ook de besturing is vaag.
Antwoord: Ik ben het helemaal eens met zo'n beetje alles wat ik hierboven gelezen heb. De C3 is in ieder geval, vergeleken met de ZX die we 250.000km gereden hebben, geen vooruitgang. Wat wel weer een voordeel is voor de Citroen-garages want die hebben er meer werk ofwel inkomsten aan.
Zelf gebruik ik dikkere olie speciaal voor oudere modellen auto's / motoren om bij te vullen en dat vermindert de hoeveelheid per 1000 km behoorlijk. De smering blijft, mits je rustig rijdt natuurlijk, best wel goed dus geen extra slijtage.
Begrijp ik nu goed dat ik dus maar geen Citroen had moeten kopen?
Ervaring met Citroen C3 Shine 110pk: Dit is mijn 6 de Citroen en allemaal zonder noemenswaardige problemen, op een na nooit komen stil te staan (C3 uit 2005 heeft na afbreken van de bekende voorveer problemen in 2008).
Gemiddeld reed ik ruim 40.000 km per jaar (toen nog diesels) en na ruim 300.000 km gingen ze op transport naar,.... Toen ik met pensioen ging heb ik in 2017 deze C3 gekocht en ben weer 100% tevreden!
Wel heeft een auto GOED onderhoud nodig en alle beurten op tijd en dat hoeft niet bij een grote merkdealer perse (heb zelf niet zo heel goede ervaring met deze garages) helaas moet ik er wel naar toe voor de eerste onderhoudsbeurten gedurende de twee jaar fabrieksgarantie, daarna ga ik terug naar mijn garage waar ik al ruim 40 jaar mijn onderhoud laat doen en waar de eigenaar zelf aanwezig is, heel belangrijk voor mij!
Nooit reparaties uitgevoerd die niet nodig zijn en tot nu toe altijd een snelle diagnose. Bij aanschaf van deze auto heeft het me tot 3 keer toe terug moeten gaan om mijn kaartupdate uit te laten voeren en jawel pas na tussenkomst van de importeur na 1,5 jaar uitgevoerd.
Ervaring met verkoop: Verkoop ging zoals gewoonlijk goed.
Ervaring met onderhoud: Volgens boekje maar met gezond verstand!