Publicatiedatum: 12 oktober 2016
Renault Clio (2012 - 2019)
Autotest

Renault Clio (2012 - 2019)

Bestseller verbeterd

Autotest - De Clio is het best verkopende model van Renault, zeker in Nederland. In Nederland staat de Clio sinds jaar en dag in de top vijf van meest verkochte auto's. Om dat zo te houden is de Clio aangescherpt voor modeljaar 2017. Wat maakt de Clio zo succesvol en wat kon er beter?

Wat de Clio zo succesvol maakt, is een geslaagde mix van een aansprekende vormgeving en een doordacht ontwerp. Om met dat eerste te beginnen: het ontwerp van de Nederlandse vormgever Laurens van den Acker geeft de Clio het karakter dat bij andere auto's in dit segment ontbreekt. Alleen dit simpele feit geeft de Clio al een voorsprong.

Renault Clio (2012 - 2019)

In vergelijking met Duitse concurrenten is de Clio minder steriel. In vergelijking met Aziatische concurrenten heeft de Clio meer persoonlijkheid. Voor modeljaar 2017 is het aangezicht bovendien iets scherper geworden. De onderbumper kreeg hardere lijnen en wordt nadrukkelijker aangezet door de accenten rond de breedstralers.

De overige verbeteringen zijn binnenin de auto te vinden. Zo heeft Renault hoogwaardigere materialen toegepast, zodat de Clio weer op het niveau staat van vergelijkbare modellen van recente datum van andere merken. Dat geldt niet alleen voor het dashboard, maar ook voor de bekleding van de stoelen. Zo is de testauto voorzien van zachte, luxueus aandoende stof in combinatie met donkere hemelbekleding.

Renault Clio (2012 - 2019)
Renault Clio (2012 - 2019)

Infotainment

Omdat het hier slechts een facelift betreft, en geen geheel nieuw model, is de Clio niet voorzien van het staande beeldscherm dat is te vinden in onder andere de nieuwe Renault Megane. Met het vernieuwde "R-Link" voldoet de Clio zeker, maar als het merk het infotainment-systeem van de grotere modellen had overgenomen zou de Clio aan de top van zijn segment hebben gestaan.

Wel heeft Renault het Bose-audiosysteem overgenomen van de grotere modellen, en dat had de fabrikant juist beter kunnen laten. In de Clio heeft het Bose-audiosysteem een bombastisch geluid dat zo vermoeiend is, dat na luttele seconden al naar de toonregeling wordt gezocht om de aanvalskracht te verminderen. Dit is absoluut geen vooruitgang, want het oude audiosysteem klonk beter!

Renault Clio (2012 - 2019)

Met de komst van een nieuwe parkeerhulp (sensoren rondom, camera achterop) is een probleem uit het verleden opgelost. Het koetswerk van de Clio is lastig te overzien bij achteruitrijden en dat is nu geen probleem meer.

Ook heel welkom zijn de LED koplampen. Wel vreemd is dat deze ook pal naast de auto schijnen en dat leidt enorm af in het donker. Voor modeljaar 2017 is het (actieve) veiligheidsniveau verder niet verbeterd en daarmee blijft de Clio achter op de allernieuwste modellen in dit segment. Juist een facelift had dat moeten voorkomen.

Renault Clio (2012 - 2019)

TCe 120

Voor modeljaar 2017 staan er geen nieuwe motoren op het programma en ook zijn de bestaande motoren niet verbeterd. Op veler verzoek zijn bestaande motoren die voorheen alleen leverbaar waren in combinatie met een automatische versnellingsbak nu ook beschikbaar met handbak.

Voor deze gelegenheid is gereden met de "TCe 120", een 120 pk sterke benzinemotor. Deze is nu gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en dat is in de praktijk een perfecte combinatie.

Renault Clio (2012 - 2019)

De motor is niet alleen levendig, maar levert ook nog eens volop vermogen over een breed toerenbereik. Daarom kan even gemakkelijk kalm en schakellui worden gereden als sportief en gehaast. In het laatste geval voelt de Clio zelfs sneller dan een vermogen van 120 pk / 205 Nm doet vermoeden.

Wanneer kalm wordt gereden is de Clio stil en zuinig. Met een druk op de "eco-knop" doen de motor en alle andere energieverbruikers een stapje terug. Dan is het met de levendigheid gedaan, maar is het mogelijk om nog zuiniger te rijden. Het testverbruik kwam uit op 5.5 liter per 100 km en dat is keurig voor een auto als deze.

Renault Clio (2012 - 2019)

Weggedag

De Clio dankt zijn succes mede aan het weggedrag. De besturing en het onderstel zijn niet uitgesproken scherp, maar desondanks wel capabel. Met andere woorden: Renault spreekt een zo breed mogelijke doelgroep aan en toch heeft de Clio een prima wegligging.

Wanneer harder wordt gereden bijt de Clio zich heerlijk vast in de bochten. In de stad laat de Clio zich desgewenst watervlug door het drukke verkeer sturen. Net zo makkelijk cijfert de Clio zichzelf weg en is dit een onopvallende, functionele gezinsauto. Mede daaraan dankt de Clio zijn verkoopsucces.

Conclusie

De Renault Clio heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Daarmee is de auto ontegenzeglijk beter geworden, maar Renault heeft ook een steek laten vallen. De Clio is slechts met de tijd mee gegaan, maar kan de nieuwste modellen in dit segment niet overtreffen (actieve veiligheid, ergonomie).

Andere zaken zijn juist perfect opgepakt, waardoor problemen die werden geconstateerd tijdens de eerste kennismaking effectief zijn opgelost (overzichtelijkheid, infotainment). Met name de "TCe 120"-motor in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak zorgt ervoor dat deze bestseller nog beter is geworden.

plus
  • Prima weggedrag
  • Comfortabel en veilig
  • Vlotte, zuinige TCe 120 motor
min
  • Matige klank Bose-audiosysteem
  • USB-aansluiting laadt telefoon niet op