Renault Megane Coupe
Te gek!
In de basis is de Renault Megane Coupé gelijk aan de hatchback. Dat betekent dat deze Coupé even veilig, praktisch en degelijk is. Maar dankzij een aantal aanpassingen heeft de coupé een heel ander karakter. Dat begint met een gestroomlijndere jas, waardoor de Coupé er veel sportiever uitziet. Met name in de hier getoonde rode kleur komt de auto goed voor de dag.
Het onderstel van de Coupé is met 12 mm verlaagd, de vering is stugger (voor 19%, achter 10%). Dankzij een stabilisatorstang voelt de auto meer solide. De remschijven zijn nog groter en daarmee is de Megane Coupé binnen een verbluffend korte afstand tot stilstand te brengen. Ook voor dit pretnummer is de veiligheid niet vergeten.

Interieur
Renault vertelt vol trots dat het interieur van de Coupé gelijk is aan dat van de hatchback. Wie niet beter weet zou denken dat deze coupé daarom een zee van ruimte biedt. Maar Renault vergeet voor het gemak te vertellen dat de hatchback misschien wel de minste ruimte achterin biedt van alle auto's in dit segment! Bovendien staan de voorstoelen zo dicht op de vloer dat er geen ruimte voor de voeten van de achterpassagiers is, die daarom verplicht worden dwars achterin te zitten. Daarbij is de daklijn van deze Coupé nog lager, waardoor de Megane Coupé niet meer ruimte biedt dan andere coupés.
Gelukkig biedt de Megane voorin juist wel veel ruimte voor een coupé. Ondanks de vele technische overeenkomsten met de alledaagse Megane III voelt deze coupé binnenin als een compleet andere auto. De stoelen bieden volop zijdelingse steun, als een voorbode van de sensatie die komen gaat. De cockpit van de testauto is uitgevoerd in onheilspellend zwart.
Rijden
Het is deels te danken aan de spannende presentatie en deels aan de aangepaste techniek. Het effect is onmiskenbaar: de Megane Coupé voelt als een compleet andere auto dan de hatchback. Dit is vanaf het eerste moment een strak sturende en uitdagende auto met sportieve aspiraties. De Coupé voelt wendbaar, gewillig en zeer solide. Het sportonderstel is keihard, waarmee de communicatie tussen auto en bestuurder zeer zuiver is. Bovendien maakt zo'n hard onderstel alles heviger en directer, wat bijdraagt aan de sensatie.
De wegligging van de Megane hatchback is goed en vooral heel veilig. Deze Coupé gaat op beide fronten nog eens een flinke stap verder. In de bocht bijten de brede banden zich vastberaden in het asfalt. De Coupé blijft steeds voorbeeldig in balans en geeft de coureur volop vertrouwen. Vooral de speciale voorziening om onderstuur (wegglijden over de voorwielen) te voorkomen is zeer effectief en legt de grenzen nog verder. Bovendien waakt een elektronisch stabiliteitssysteem altijd over de veiligheid (alhoewel dit geen wondermiddel is en geen vrijbrief om onverantwoord te gaan racen).
Prestaties
Een uitdagende auto als de Megane Coupé vraagt om een spannende motor. Eerst is gereden met de 130 pk sterke dieselmotor en daarmee presteert de Coupé verdienstelijk, maar blijft de spanning uit. Alleen het verbruik is opmerkelijk: gemiddeld slechts 5.0 liter per 100 km
Met de "180 TCe" krachtbron verandert de Coupé juist wel in een pretmachine. Met het oog op het milieu is dit geen overbemeten motor, maar juist een slimme motor. Dankzij een turbo haalt Renault 180 pk / 300 Nm uit een 2.0 liter motor, terwijl het verbruik beschaafd blijft. Het nadeel van deze techniek is dat het volle vermogen pas beschikbaar is bij een hoog toerental (5.500 tpm). Daarom duurt het soms even voordat de gewenste prestaties worden geleverd en dat kan storend zijn.
De voorwielen kunnen het overvloedige motorvermogen net verwerken. Alleen bij vol gas is merkbaar dat de neus iets omhoog komt, met als gevolg dat de grip vermindert en de besturing zweverig wordt. Dit gedrag is echter normaal voor snelle voorwielaandrijvers en niet uniek voor de Megane.

Wanneer de "180 TCe" de spieren mag spannen, is de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u binnen 7,8 seconden geklaard. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. Op een parcours vol binnenwegen en slingerende bergweggetjes wist de Coupé goed te overtuigen. Zolang de motor op toeren wordt gehouden, is dit een ronduit snelle en zeer vermakelijke Coupé. Op de snelweg is dit juist een prima reisauto die moeiteloos hoge kruissnelheden kan aanhouden.
Eenmaal uitgespeeld vraagt het de nodige zelfbeheersing, maar dan kan de Coupé zich even braaf en netjes gedragen als de hatchback. Die laatste is gebouwd volgens het motto: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Deze Coupé is juist helemaal te gek!

Conclusie
Technisch gezien zijn de Renault Megane III hatchback en Coupé vrijwel gelijk. Wie kiest voor de dieselmotor met standaard onderstel, heeft aan de Coupé een exclusieve auto die echter niet beter rijdt dan de alledaagse Megane hatchback.
Maar ... met een sportonderstel, het toevoegen van een stabilisatorstang en een sterke turbomotor is het als een verschil tussen dag en nacht. Waar de gewone versie braaf, degelijk en praktisch is, is de "TCe 180" uitdagend, verleidelijk en zinnenprikkelend.
De wegligging van de "Renault Megane III Coupé" is uitstekend, de prestaties van de "180 TCe"-motor laten weinig te wensen over. Daarbij deugt de presentatie: de Coupé ziet er spannend uit en ook het interieur geeft het exclusieve gevoel dat hoort bij een coupé.
- Zeer veilig
- Volop rijplezier
- Onoverzichtelijk
- Matige ruimte achterin