Publicatiedatum: 9 januari 2008
Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)
Autotest

Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)

Alleen voor profs?

Autotest - De Kia Cee'd is nu ook leverbaar in driedeurs uitvoering. Dat feit mag niet onopgemerkt voorbij gaan. Kia start een grootse reclamecampagne en dealers pakken uit met opvallende presentaties. De driedeurs Cee'd zou de sportieve telg van de Cee'd familie zijn en zelfs "het ultieme rijplezier" bieden. Is de Kia Pro_Cee'd meer dan een driedeurs hatchback? En is deze nieuwe versie echt een nieuwe naam waard?

De Kia Cee'd is een nette, veilige en prima rijdende auto. De binnenruimte is goed, de uitrusting compleet en zoals gebruikelijk bij Kia is de prijs scherp. Daarbij is de kwaliteit hoger dan ooit tevoren, zodat de fabrikant zeven jaar garantie geeft. Gevoelens van begeerte blijven echter uit en alleen Kia-verkopers zullen een poster van deze brave middenklasser boven hun bed hebben hangen. De Cee'd is een verstandige auto, maar bepaald geen droomauto.

Exterieur

Dat is precies wat de Pro_Cee'd wel moet zijn. Om de Cee'd tot een opvallende, begeerlijke auto te maken heeft Kia de auto op tal van punten aangepast. De koplampen zijn scherper, de mistlampen groter en de luchtinlaat breder. De daklijn is 30 mm lager en zowel de voor- als achterruit liggen vlakker om de auto gestroomlijnder te maken. Uit de achterpanelen is een hap genomen om de wielkasten breder te doen lijken. Lichtmetalen velgen zijn standaard op alle uitvoeringen van de Pro_Cee'd.

Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)

Met name in de hier gereden kleur "Dakar Yellow" komt het nieuwe lijnenspel goed tot zijn recht. De Pro_Cee'd is geen wanproduct van een uit de hand gelopen bezoek aan de accessoirehandel geworden, maar ziet er wel degelijk veel spannender uit dan de alledaagse Cee'd. De Pro_Cee'd is een stoere, stijlvolle auto die zich goed weet te onderscheiden van de massa.

Interieur

Het fraaie exterieur schept hooggespannen verwachtingen voor het interieur. Hier verschilt de Pro_Cee'd van de gewone Cee'd door de lagere daklijn en het meer geborgen gevoel. Helaas houden de verschillen daar op. Het dashboard is niet aangepast voor deze bijzondere uitvoering. De vormgeving is heel gewoontjes en ook het materiaal is hetzelfde als bij de gewone Cee'd. Dat betekent een keurig en degelijk interieur, maar niet de verwennerij die bij een auto als deze hoort.

Omdat de Pro_Cee'd binnenin nauwelijks verschilt van iedere andere Cee'd, biedt ook deze sportieve variant volop ruimte. Ondanks de lage daklijn is zelfs de ruimte achterin heel behoorlijk. Nadat de voorstoel is opgeklapt om toegang te bieden tot de achterbank, klapt deze helaas niet in de oorspronkelijke stand terug.

De bagageruimte heeft nauwelijks te lijden gehad onder het nieuwe lijnenspel; de Pro_Cee'd biedt 340 liter kofferruimte. Dat is te vergroten tot 1.210 liter door de achterbank op te klappen. Onder de laadvloer is een extra bergvak met een inhoud van 55 liter te vinden.

Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)
Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)

Uitrusting

Vanaf het basismodel zijn een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airconditioning, zes airbags, een boordcomputer, elektrisch bedienbare zijruiten en een radio/CD-speler standaard. Deze laatste speelt ook MP3, maar de klank van het toestel en de ontvangstkwaliteit van de tuner laten te wensen over.

Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)

Motoren

Om het sportieve karakter van de Pro_Cee'd te onderstrepen, is de auto alleen met de meest sportieve motoren van de Cee'd leverbaar. Het programma bestaat uit een 1.6 of 2.0 liter motor, naar keuze op diesel of benzine. Alleen de benzinemotoren zijn te combineren met een automatische (viertraps) versnellingsbak.

Voor deze test is gereden met de 126 pk sterke 1.6 liter benzinemotor. Tijdens een eerdere proefrit met de Cee'd Sporty Wagon (de stationcar) was deze krachtbron rauw en luidruchtig. In deze compacte hatchback lijkt deze zelfde motor beter op z'n plaats. De viercilinder loopt vanaf het eerste moment mooier rond en is beduidend stiller. Omdat de Pro_Cee'd zo'n 84 kg lichter is dan de andere Cee'ds zijn de prestaties ook beter. Zelfs met deze basismotor is de Pro_Cee'd een uitgesproken vlotte auto.

Het ultieme rijplezier?

Het grootste verschil tussen een doorsnee Kia Cee'd en deze Pro_Cee'd is het weggedrag. De stuurbekrachtiging is technisch gezien gelijk, maar de afstelling verschilt. De Pro_Cee'd stuurt zwaarder en met meer gevoel. Het onderstel heeft stuggere veren en dikkere stabilisatoren, waardoor de auto beduidend minder overhangt in de bocht. Ook de brede banden verbeteren de wegligging. De Pro_Cee'd is daarom veel stabieler, wat leuker en veilig is.

Kia Pro_Cee'd (2007 - 2013)

Toch is de Pro_Cee'd geen hardcore sportwagen geworden, het beloofde "ultieme rijplezier" is echt alleen weggelegd voor rassportwagens. De Pro_Cee'd is een heerlijke auto om mee te rijden, maar mist de ziel van een verslavende rijdersauto. Daar staat tegenover dat deze prettig sturende middenklasser verstandig en praktisch blijft; de luxeproblemen van een rassportwagen blijven uit bij de Pro_Cee'd.

Het is als het verschil tussen een amateur en een professional. Een amateur doet iets uit voorliefde en doet dat daarom met hart en ziel. De amateur kan wel eens een steekje laten vallen. Een professional werkt puur voor het geld en is de passie voorbij. Een professional levert echter wel een perfect product af.

Conclusie

Is de Kia Pro_Cee'd meer dan een driedeurs Cee'd? Ja, zonder twijfel. Kia heeft het uiterlijk grondig aangepast om van een nette doorsnee middenklasser een aantrekkelijke hatchback te maken. Daarbij zijn de praktische aspecten niet vergeten. De Pro_Cee'd is ruim en biedt veel waar voor z'n geld.

Ook de rijeigenschappen verschillen nadrukkelijk van de alledaagse Cee'd. De Pro_Cee'd is sportief afgeveerd en communiceert prima met de bestuurder. Vanaf de basismotor zijn de prestaties verdienstelijk. Daarom levert deze Pro_Cee'd meer rijplezier dan iedere andere Cee'd.

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Nette prestaties van 1.6 basismotor
  • Scherpe besturing, sportief onderstel
min
  • Matige klank en ontvangst radio
  • Interieur gelijk aan gewone Cee'd
  • Stoel keert niet terug in originele stand na opklappen