Citroen C4 (2010 - 2018)
Onopvallend goed
De fout is snel gemaakt. Maak dus niet de fout om de nieuwe Citroën C4 als "saai" af te doen. Dat is alsof iemand een Hummer aftekent als "te groot en te opzichtig", terwijl dat het hele bestaansrecht van die auto is.
De Citroën C4 is bedoeld als degelijke zakenauto die de goedkeuring krijgt van zelfs de meest conservatieve wagenparkbeheerder. Het is een auto die perfect past op een parkeerplaats vol keurige leaseauto's. Maar ... tegelijkertijd is de nieuwe C4 wel degelijk een echte Citroën, maar dan onderhuids.
Ergonomie
Neem daarom snel plaats achter het stuur. Daar valt meteen op dat de meeste functies kunnen worden bediend met toetsen op het stuurwiel. De bediening is veel minder revolutionair van opzet dan in de vorige generatie van de C4, maar nog altijd kan de Citroën-rijder meer functies bedienen vanaf het stuurwiel dan in menig andere auto.
Ook bijzonder zijn de klokken, waarvan de naald van de snelheidsmeter z'n oorpsrong heeft aan de buitenrand (!) en niet in het midden van de schaalverdeling. Daardoor is er ruimte voor een digitaal display in het midden van de meter. Hierop wordt de snelheid nogmaals getoond, maar nu digitaal. Ook heel handig: midden in het display van de brandstofmeter is de nog resterende actieradius te vinden. De bestuurder is immers helemaal niet geïnteresseerd in hoeveel brandstof er in de tank zit, maar hoe ver nog kan worden gereden.
Het standaard gemonteerde audiosysteem beschikt over een USB-aansluiting en ondersteunt de iPod. De bediening ervan is echter zo onhandig, dat de iPod in de praktijk toch weinig gebruikt zal worden. De kwaliteit van de luidsprekers is matig, maar dankzij een perfecte plaatsing in het interieur is de klank toch sprankelend en ruimtelijk.
Het interieur van de testauto is sober zwart, maar heeft dankzij precies de juiste hoeveelheid chromen accenten een chique uitstraling. De ruimte voorin de C4 is prima. Achterin biedt de C4 teleurstellend weinig ruimte voor een auto van deze omvang. De bagageruimte is juist wel royaal bemeten.
Comfort
Citroëns stonden in een ver verleden bekend om de hoge mate van comfort. Terwijl de DS4 de sportieve variant is van de twee nieuwe middenklassers van Citroën, is de C4 uitgesproken comfortabel. Juist omdat Citroën geen compromis hoefde te zoeken tussen sportiviteit en comfort, is de C4 uitgesproken zacht geveerd. De besturing is licht en indirect.
Dat vraagt de eerste kilometers enige gewenning, maar al snel blijkt dat Citroën met traditionele techniek het comfort van de "gasveerbollen" van weleer weet te benaderen. Het is daarom verleidelijk om niet te remmen voor drempels, ribbels en ander onheil in het wegdek om volop te kunnen genieten van het enorme comfort dat de C4 biedt.
Probeer echter geen snelle bocht te sturen; omdat de communicatie tussen auto en bestuurder minimaal is, leent deze auto zich niet voor vlot bochtenwerk. Wanneer desondanks de grenzen worden opgezocht, blijkt het onderstel wel voldoende veiligheid te bieden. Ondanks het overhellen en duiken van het koetswerk, volgen de wielen veilig de ingezette koers.
Prestaties
De C4 is leverbaar met drie benzine- en drie dieselmotoren. Voor deze test is gekozen voor de middelzware benzinemotor: de "1.6 VTi" die goed is voor een uiterst beschaafde 120 pk / 160 Nm. De motor loopt ook na een (ijs)koude start direct mooi rond.
Juist omdat de C4 is bedoeld als comfortabele auto, heeft de krachtbron een uiterst terughoudend karakter. Als het moet is de "C4 1.6 VTi" een vlotte auto, maar hard rijden gaat niet van harte. Omdat de motor z'n werk bijna onmerkbaar doet, rijdt de C4 desondanks ongemerkt te snel (gelukkig is een gecombineerde cruise-control en snelheidsbegrenzer standaard). Boven de 100 km/u loopt het geluidsniveau juist snel op en dan ontbreekt gevoelsmatig een zesde versnelling.
Om brandstof te besparen is een schakeldindicator standaard; een start/stop-systeem ontbreekt. Omdat de C4 helemaal is gericht op comfort, nodigt de auto als vanzelf uit tot een kalme rijstijl. Citroën belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 15.2 (uitstoot: 143 gram CO2 per kilometer en een B-label) en dat werd tijdens deze test tot op het decimaal achter de komma gerealiseerd!
Het beschaafde verbruik leidt samen met de bovengemiddeld grote tankinhoud tot een enorme actieradius. Zelfs deze benzineauto kan op een volle tank zo'n 900 km afleggen en zulke afstanden zijn normaal gesproken alleen weggelegd voor dieselauto's.
Conclusie
Veel auto's proberen twee uitersten te combineren. Ze moeten sportief en toch comfortabel zijn, compact en toch ruim of opvallend en conservatief. Het gevolg is altijd een compromis tussen beide. Daarom brengt Citroën voortaan twee varianten van nieuwe modellen uit. De "DS4" is een extravagante levensgenieter, de "C4" is de meer behoudende auto van het nieuwe duo middenklassers.
Alhoewel de C4 er bepaald niet opvallend uitziet, heeft de auto onderhuids wel degelijk het karakter van een echte Citroën. Dat begint met slimme ergonomische vondsten die de auto net even slimmer maken dan gemiddeld. Wie op zoek is naar ouderwets "Frans comfort" zit eveneens goed bij de C4, want deze auto onderscheidt zich van de massa met een zeer hoge mate van comfort.
- Grote actieradius
- Uiterst comfortabel
- Slimme ergonomische vondsten
- Ruimte achterin valt tegen
- Onhandige bediening iPod/MP3-speler