Renault Megane
Mee-gaan of vooruit lopen?
Dat Renault flink gas geeft met zijn modelvernieuwing, blijkt wel uit het feit dat in minder dan een jaar tijd vier volledig nieuwe modellen zijn gelanceerd. Dat kan Renault doen omdat ze allemaal op dezelfde basis staan (intern bekend als "CMF", ofwel Common Module Family). Na de Espace, Kadjar en Talisman vangt Renault aan met de opvolging van het Megane-programma.
Deze nieuwe modellen delen niet alleen dezelfde technologische basis, ze delen ook dezelfde filosofie. Ze combineren bewezen techniek met de aansprekende vormgeving van designchef Laurens van de Acker. Maar... in tegenstelling tot de Espace, Kadjar en Talisman moet de Megane een veel bredere doelgroep aanspreken. Dat betekent minder ruimte voor extravagante vormgeving, maar juist een balans tussen het nieuwe en het vertrouwde. Wat Autozine betreft is Renault daar prima in geslaagd!
Bovendien: in de hier getoonde blauwe kleur in GT-uitvoering ontbreekt het de Megane bepaald niet aan uitstraling.
Ruimte
Ten opzichte van de vorige Megane is de nieuwe generatie lager en breder en om dan toch voldoende binnenruimte te creëren moest de wielbasis worden opgerekt. Het interieur kreeg al vanaf de start van de ontwikkeling veel aandacht op het gebied van detaillering, afwerking en materiaalkeuze. Dat blijkt duidelijk uit de stiksels, sfeerverlichting (zeer hinderlijk in het donker en daarom uitschakelbaar) en zachte materialen waaruit het dashboard is gevormd. In dat kader is het een misser dat de onderrand van het dashboard en de zijkanten van de middenconsole van keihard plastic zijn gemaakt. Het betreft hier precies de delen die bestuurder en passagiers met de knieën raken
Wat betreft de binnenruimte komt de nieuwe Megane goed in het segment mee. Met een lengte van 4 meter 36 en een breedte van 1 meter 81 behoort de Megane, samen met de Ford Focus, tot de grootste auto's in het segment. Die royale buitenmaten vertalen zich in goede binnenruimte voor vier volwassenen en hun bagage.
Uitrusting
De GT beschikt als top-uitvoering over een groot 8,7 inch beeldscherm op de middenconsole. Bijzonder is, dat dit beeldscherm niet in de breedte maar in de hoogte is gemonteerd. Het oogt daarom niet alleen als een tablet-computer, maar werkt ook zo met "swipen" en "picth and zoom". Gebruikers kunnen zelf menu's samenstellen met de meest gebruikte functies; heel praktisch!.
Het staande beeldscherm past niet alleen mooier in het dashboard, maar is daadwerkelijk handiger dan een liggend exemplaar. Zo toont het navigatiesysteem duidelijker hoe de weg voor de auto zich ontvouwt; wat zich naast de route bevindt is immers minder belangrijk. De techniek achter het navigatiesysteem is afkomstig van TomTom en dat betekent slimme routes en actueel kaartmateriaal.
Ook de klokken (snelheidsmeter en toerenteller) zijn vervangen door een beeldscherm. De layout van de gegevens kan zelf worden bepaald en daarmee biedt deze opzet echt meerwaarde.
Zoals het tegenwoordig hoort, voorziet Renault naast de standaard FM radio ook in een DAB tuner. Zoals gebruikelijk heeft Renault hulp van Bose ingeroepen voor het audiosysteem, dat tot grote vreugde van de dienstdoende redacteur veel rustiger en harmonieuzer klinkt dan gebruikelijk bij deze fabrikant.
De Megane is te voorzien van sleutelvrije toegang, maar deze werkt anders dan bij andere fabrikanten. Zelfs het aanraken van de deurhendels is namelijk niet nodig. Wanneer de bestuurder bij de auto wegloopt, vergrendelt deze automatisch. Wanneer de sleutel weer bij de auto in de buurt komt, ontgrendelt de auto.
Dat lijkt handig, maar is in de praktijk soms uiterst onhandig. Wanneer de Megane bijvoorbeeld dicht bij een woning staat en de eigenaar even uit het raam kijkt, kan de auto ontgrendelen. Omgekeerd is het lastig dat de auto op al slot gaat als de eigenaar er omheen loopt om de kofferbak te openen!
Op het gebied van veiligheid gaat de Megane met de tijd mee met adaptive cruise-control (automatisch afstand houden), "Active Emergency Braking" (automatisch remmen voor obstakels bij snelheden van 30 t/m 140 km/u), dodehoek-assistentie, verkeersbordherkenning, een grootlichtassistent en een automatische parkeerfunctie.
MultiSense
Wat de Megane echt bijzonder maakt, is "MultiSense". Hiermee kunnen tal van elementen van de auto worden aangepast, zoals de besturing, de reactie op het gaspedaal, de demping, de ambianceverlichting en "4Control" vierwielbesturing. Deze techniek, die ook beschikbaar is op de Espace en Talisman, is uniek in de middenklasse maar blijft voorbehouden aan de sportieve versies. In de Sport-modus of na het drukken op de R.S.-knop wordt de snelheid waarmee tegensturen in meesturen verandert, verhoogd van 60 naar 80 km/u. De auto draait dan z'n bochtjes korter en voelt wendbaarder aan.
Op hogere snelheden bevordert 4Control de stabiliteit. Dat wil niet zeggen dat 4Control een must is. Ter vergelijking is ook gereden met een variant zonder 4Control en ook die stuurt bovengemiddeld goed. De belangrijkste verbetering van het rijgedrag en de grote stabiliteit onder alle omstandigheden worden namelijk vooral toegeschreven aan de fors toegenomen spoorbreedte, zowel voor als achter. Immers, de Megane deelt de technische basis met de grotere modellen en dat is goed merkbaar in het weggedrag! De Megane voelt daadwerkelijk grootser dan andere auto's in dit segment. Lange afstanden worden daarom met meer gemak afgelegd.
GT
Eerst is gereden met het topmodel: de 205 pk / 280 Nm sterke GT. Het motorvermogen is over een breed toerenbereik beschikbaar en daarom is de bestuurder zich er altijd van bewust met een top-uitvoering onderweg te zijn. De motor reageert snel en daadkrachtig! Als extraatje worden GT-rijders getrakteerd op Launch Control. Hiermee kan iedereen de acceleratie van 0 naar 100 km in 7.1 seconden beleven.
Renault levert de Megane GT standaard met een 7-traps "EDC" versnellingsbak met dubbele koppeling. Dat is een dankbare keuze, want de transmissie schakelt vlot en houdt het verbruik relatief bescheiden. Dat kwam tijdens de eerste kennismaking uit op een gemiddelde van 7,5 liter/100 km. Uiteraard neemt dit snel toe wanneer alle registers worden open getrokken...
TCe 130
Vervolgens is gereden met de TCe 130, hetgeen wijst op een 130 pk sterke benzinemotor. Deze motor biedt een uitstekende balans tussen prestaties en verbruik. In de stad is de TCe 130 voldoende levendig, op de snelweg is de Megane met deze motor juist stil en zuinig (alhoewel het sprintvermogen in de zesde versnelling nihil is).
Toch is het vooral de rust die opvalt. Niet alleen de geluiden van de motor, maar ook die van de banden en rijwind zijn nihil. Daarmee geeft de Megane een ongebruikelijk rust en dat is heerlijk voor een auto die intensief gebruikt wordt.
Conclusie
Renault is zichzelf in rap tempo aan het vernieuwen. Voortaan delen verschillende modellen (Renault Espace, Kadjar en Talisman) onderhuids dezelfde techniek. Daar profiteert vooral de Megane van, want dit middelgrote model heeft de waardigheid en het comfort van een veel grotere auto! Dat geldt niet alleen voor de rijeigenschappen, maar ook voor de uitrusting. Alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen van de grote Renaults, zijn ook beschikbaar in deze middenklasser.
Het grote verschil met de grotere modellen is dat de Megane is gericht op het grote publiek. Terwijl de grotere modellen een uitgesproken karakter hebben en hun bijzondere techniek etaleren, biedt de Megane diezelfde kwaliteiten in een veel bescheidener verpakking. Daarmee loopt de Megane vooruit en is tegelijkertijd toch even vertrouwd al voorheen.
- Stil
- Comfortabele rijeigenschappen
- Uitstekend onderstel (met en zonder 4Control)
- Harde kunststof rand onder dashboard
- Moderne elektronica alleen in hogere uitrustingsvarianten