Audi A3
Drie maal is scheepsrecht
Voor de prijs van een Audi A3 zijn heel wat andere auto's te koop. Die auto's brengen de inzittenden net zo goed van A naar B. Maar een Audi biedt iets extra's: emotie. Een Audi biedt op alle vlakken net iets meer dan gemiddeld, zodat een rit van A naar B niet beter, maar wel aangenamer verloopt.
Dat begint al met het uiterlijk. Ook de nieuwe A3 is ogenblikkelijk herkenbaar als een Audi A3. Kijk echter iets langer naar de auto en dan blijkt dat overal meer werk van is gemaakt dan gebruikelijk. Het lijnenspel is strak en bijna steriel, waarbij vouwen in het plaatwerk voor schaduwen zorgen die de vormen benadrukken. Dat is heel wat subtieler dan rondstrooien met chroom of sierstrips!
Niet te zien, maar wel belangrijk: voor het plaatwerk van de nieuwe A3 is niet alleen staal gebruikt, maar ook aluminium en kunststof. Daardoor kon het gewicht met zo'n 80 kg (afhankelijk van de gekozen uitvoering) worden beperkt, zonder de veiligheid te verminderen. Het lichte gewicht komt echter wel het weggedrag en het verbruik ten goede.
Interieur
Neem plaats achter het stuurwiel en het is meteen duidelijk wat er nieuw is aan de nieuwe A3. Het interieur is veel eleganter opgezet dan voorheen. Bovendien onderscheidt de A3 zich van de grotere Audi's door de nadruk te leggen op sportiviteit. Wat de A3 wel deelt met de duurdere modellen is de lijn die van de deuren om het dashboard heen loopt en het interieur op die manier lijkt te omarmen.
Kenmerkend voor de nieuwe A3 is dat alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die Audi beschikbaar heeft ook in dit compacte model beschikbaar komen. Denk daarbij aan een Internet hotspot in de auto of een voorziening waarmee de A3 zelf remt voor obstakels. Net als bij andere Audi's geldt, dat diep in de buidel moet worden getast om de auto aan te kleden.
Een aanrader is het B&O audiosysteem. Dit klinkt ruimtelijk en krachtig, zonder vermoeiend of opdringerig te worden. De meeste componenten (met uitzondering van de tweeters en versterker) zijn dan ook gelijk aan die van de B&O systemen uit de duurdere Audi's, terwijl de prijs op "A3-niveau" ligt. Met het B&O audiosysteem biedt de Audi A3 het best klinkende audiosysteem aan dat op dit moment in een compacte auto te krijgen is.
Audi wil nog steeds niet aan het aanraakgevoelige scherm; volgens Audi wordt dat te snel vies en dat is lelijk. Als alternatief wordt handschriftherkenning aangeboden, maar keer-op-keer blijkt dat dit traag werkt en de aandacht afleidt van het verkeer.
Juist heel slim is de "Phone Box". De auto doet dienst als telefoonversterker en heeft een speciale telefoonantenne op het dak. Het signaal wordt geconcentreerd in de "Phone Box" (tussen de voorstoelen). Door de telefoon hier op te bergen heeft deze een uitzonderlijk goede ontvangst en wordt de accu gespaard. Bovendien is de verbinding, en dus de geluidskwaliteit via de Bluetooth-carkit, daarom veel beter.
Ruimte
De ruimte voorin is enorm. Met de bestuurdersstoel in de achterste stand kunnen zelfs lange bestuurders nauwelijks bij het koppelingspedaal. De optionele sportstoelen zijn sterk aan te bevelen. Ze hebben niet alleen een perfecte pasvorm, maar zijn ook groot. Zelfs lange bestuurders worden tot boven de schouderbladen ondersteund. Het zijn dit soort details waarmee de A3 meer weet te behagen dan zomaar een compacte hatchback.
De beenruimte achterin is iets minder dan gemiddeld voor een auto van deze omvang. De hoofdruimte achterin is, zeker gezien de verlaagde daklijn, juist verrassend goed. De bagageruimte is gemiddeld groot. De laadvloer kan naar keuze hoog (geen tildrempel) of laag (maximale laadruimte) worden gelegd.
Diesel
Audi meldt vol trots dat speciaal voor de nieuwe A3 een nieuwe 1.6 liter dieselmotor is ontwikkeld. Deze 1.6 TDI is kenmerkend voor de nieuwe Audi A3: bescheiden en tegelijk superieur. Zelfs deze allerzuinigste versie (verbruik: 3.8 liter per 100 km) van de A3 geeft namelijk niet het gevoel met een instapmodel te rijden. De dieselmotor levert prima prestaties, reageert alert op het gaspedaal en is vooral uiterst verfijnd.
De 2.0 liter dieselmotor is ontegenzeglijk sterker (150 pk / 320 Nm) en sneller. Bij een laag toerental is echter duidelijk merkbaar dat Audi heeft gekozen voor een laag verbruik (4.1 liter per 100 km), in plaats van maximale prestaties. Alleen wanneer het toerental boven de 3.500 tpm komt, kan deze sterkste diesel op de prijslijst genadeloos hard bijten. Toch geniet de 1.6 TDI de voorkeur: die presteert al ruim voldoende en heeft een mooiere, stillere loop.
Benzine
Minder economisch, maar wel heel spannend is de 180 pk / 250 Nm sterke 1.8 TFSI benzinemotor. Al vanaf 1.100 tpm is volop trekkracht beschikbaar. Daarmee biedt deze benzinemotor meer souplesse dan de gemiddelde diesel en dat geeft wederom het superieure "Audi gevoel".
Trap het gaspedaal iets dieper in en deze comfortabele reisauto verandert in een ronduit giftige "hot hatch". Letterlijk binnen een seconde schiet het toerental omhoog van 2.000 tot 5.000 tpm. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 7.2 seconden, maar ook boven die snelheid imponeert de 1.8 TFSI met razendsnelle tussenacceleraties.
Zoals het hoort bij een moderne auto, zijn alle motoren voorzien van een stop/start-systeem. Zelfs wanneer wordt gekozen voor een automatische versnellingsbak ("S-tronic") voorziet Audi in een schakelindicator. Ook handig: de boordcomputer meldt niet alleen het verbruik. Om de bestuurder te helpen zo efficiënt mogelijk te rijden, wordt zelfs getoond hoeveel brandstof voorzieningen zoals de airconditioning verbruiken.
Weggedrag
De derde generatie van de Audi A3 is een geheel nieuwe auto, het is geen doorontwikkeling van de vorige generatie. De A3 is zelfs de eerste die is gebouwd op het nieuwe platform, waar in een later stadium ook de volgende generatie van de VW Golf gebruik van zal maken. Dankzij het relatief lage gewicht, de directe besturing en het kleine sportstuur is de A3 bijzonder wendbaar.
Het weggedrag kan geheel op de wens van de bestuurder worden afgestemd. De versie met sportonderstel is zonder twijfel de snelste en de sportiefste. Zelfs in zeer snelle bochten geeft de auto geen krimp en ligt de grens van de grip verder dan het lef van de gemiddelde bestuurder. Dit onderstel is echter zo hard dat het tijdens een korte proefrit leuk lijkt, maar op de lange duur vervelend wordt.
Een uitvoering met "Audi Drive Select" is daarom een verstandigere keuze. Afhankelijk van de situatie kan de gebruiker hiermee het karakter van het onderstel (hard / zacht), de mate van stuurbekrachtiging (licht / zwaar sturen) en de reactie van het gaspedaal (direct / indirect) kiezen. Het verschil tussen de verschillende modi is overduidelijk, waarmee de auto zich perfect aanpast aan de wens van de bestuurder. Ook dat maakt een auto niet beter, maar wel veel aangenamer dan zomaar een compacte hatchback.
Conclusie
Al in 1996 was het idee achter de Audi A3: bied een compacte auto aan, die toch alle verfijning van een grote, luxe auto in huis heeft. De eerste Audi A3 bood meer comfort en raffinement dan andere kleine hatchbacks. Het niveau van de grotere Audi's haalde de A3 echter nooit. Met de nieuwe, derde generatie van de Audi A3 is dat nu eindelijk gelukt. De A3 heeft dezelfde verfijning, hetzelfde uitrustingsniveau en dezelfde technieken als de grotere modellen. Het enige verschil is dat de A3 dankzij de compactere afmetingen meer rijplezier en meer efficiency biedt. Kortom: drie maal is scheepsrecht.
- Sportieve ondertoon
- Onderscheidend / exclusief karakter
- Prima prestaties, beschaafd verbruik
- Matige beenruimte achterin
- Pas echt compleet met (kostbare) opties
- Handschrift herkenning is omslachtig en leidt af