Lexus CT
Heimelijke verlangens
De meeste testauto's zijn na het schrijven van het testverslag vergeven en vergeten. Zodra de laatste punt achter het artikel staat, wordt de ervaring gewist uit het brein van de redacteur. Op een enkele uitzondering na. Toen de Lexus CT200h aan de pers werd gepresenteerd in Lissabon, wist de auto meteen te charmeren. Een paar dagen rijden in Portugal was voldoende om een goede indruk van de auto te krijgen, maar niet om er ook genoeg van te krijgen! Daarom is het nu tijd voor een testrit van (bijna) een maand door Nederland.
Premium
Wat de Lexus CT destijds zo aantrekkelijk maakte, is de hoge mate van verfijning. Objectief gezien is de Lexus CT niet meer dan een middelgrote auto met de aandrijving van de overbekende Toyota Prius. In de praktijk is het echter een auto die op alle punten net even meer biedt dan zomaar een model van zomaar een merk. In plaats daarvan geeft de CT het bevoorrechte gevoel iets bijzonders te rijden.
Alleen het uiterlijk weet ook bij deze nadere kennismaking niet te overtuigen. Er ontbreekt een zekere harmonie en daarom straalt er iets onwennigs van de auto. Dat is te verklaren, want de CT is de eerste hatchback van Lexus en de vormgevers zijn daar duidelijk niet mee vertrouwd.
Neem daarom snel plaats achter het stuurwiel, sluit het portier en er klinkt een solide plof die kenmerkend is voor een "premium" auto. De voorstoelen bieden volop zijdelingse steun en zitten voortreffelijk. Wanneer niet voor lederen bekleding wordt gekozen, biedt Lexus een stof die zo hoogwaardig is dat de uitstraling even chique is. Ook de andere materialen en de afwerkingskwaliteit doen niet onder voor de grotere Lexus-modellen.
Uitrusting
Alhoewel ook de uitrusting naar het niveau van de grote Lexus-modellen kan worden getild (incl. het sublieme "Mark Levison" audiosysteem!), is voor deze test een "Business Line"-uitvoering ingezet. Zoals de naam al zegt is deze gericht op de zakelijke rijder. De "Business Line" is samen te vatten als volop luxe, maar geen overdaad.
Tot de de luxe behoren sleutelvrije toegang, een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, een licht- en regensensor, een (weinig effectieve) automatisch dimmende binnenspiegel, een achteruitrijcamera, Bluetooth telefoonkoppeling, een navigatiesysteem en een (niet onaardig klinkend) audiosysteem.
Omdat het beeldscherm waarmee dit alles bediend wordt net buiten bereik van de bestuurder is geplaatst, zou een aanraakgevoelig scherm ("touch screen") onpraktisch zijn. In plaats daarvan voorziet Lexus in een "muis" op de middentunnel waarmee een handje over het scherm kan worden verplaatst om de diverse functies te bedienen. Net als een muis op de PC thuis werkt dit prima, maar in de auto leidt het de aandacht te veel van het verkeer af.
De ruimte voorin is prima, de ruimte achterin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De Lexus CT200h is een hybride-auto en dat betekent in de regel dat de laadruimte beperkt is omdat daar de accu's zijn geplaatst die nodig zijn voor deze bijzondere aandrijving. De bagageruimte van de CT200h is echter verrassend groot! Ook als de laadvloer wordt opgetild, is daar onder nog eens een groot bergvak te vinden. Mede omwille van een gunstige gewichtsverdeling zijn de accu's namelijk voor de achteras geplaatst.
Hybride
De Lexus CT200h is geen volledig elektrische auto, maar een hybride. Afhankelijk van de situatie, wordt de CT200h aangedreven door een elektromotor, een benzinemotor of beide. Het idee hier achter is dat een elektromotor het meest efficiënt is in de stad (lage, wisselende snelheden) en een benzinemotor het zuinigst is op de snelweg (hoge, constante snelheid). Door beide te combineren is steeds de meest efficiënte krachtbron beschikbaar.
De CT200h hoeft niet aan het stopcontact opgeladen te worden. De accu's worden vanzelf geladen tijdens uitrollen en remmen. Ook het kiezen van de juiste motor op het juiste moment is geen zorg voor de bestuurder; de computer bepaalt welke motor wanneer het zuinigst is.
Wel kan de bestuurder een voorkeur uitspreken. Zo is een extra zuinige modus beschikbaar waarin de prestaties iets teruglopen en zelfs alle elektrische voorzieningen een spaarstand kiezen. In de praktijk is vooral gereden in deze "eco"-stand, omdat het toerental hierbij het laagst wordt gehouden en dat komt ook het comfort ten goede. Niet alleen het motorgeluid is minimaal, ook de geluiden van de banden en rijwind zijn uiterst gering.
Omgekeerd is er een "sport"-stand beschikbaar waarin beide motoren elkaar zo veel mogelijk aanvullen voor maximale prestaties. Alhoewel de auto in dat laatste geval gretig reageert op het gaspedaal (en het dashboard rood oplicht om de toon te zetten), is de CT ook dan geen uitgesproken snelle auto. Bovendien maakt de CVT-versnellingsbak tijdens vol accelereren een storend, zeurend geluid.
De hybride-aandrijving werkt prima en kent nauwelijks nadelen ten opzichte van een traditionele auto. In tegendeel: het comfort neemt alleen maar toe, terwijl het verbruik spectaculair wordt verlaagd. Echter: het door Lexus beloofde verbruik van 1 op 24.4 is alleen haalbaar wanneer met 80 km/u achter vrachtwagens aan wordt gesukkeld die moeten dienen als windbreker. Met een nette rijstijl is 1 op 22.7 realistisch, meer dan 1 op 20 verbruikt de CT alleen wanneer stelselmatig hard wordt gereden.
Weggedrag
De hybride-aandrijving is niet het enige waardoor de CT200h meer comfort biedt dan zomaar een middenklasser. Ook het weggedrag staat op een veel hoger niveau dan gemiddeld. Het gevoel in de besturing is uitstekend. Alhoewel de besturing licht is, voelt de bestuurder toch perfect wat er gaande is onder de voorwielen. Daarbij is de CT prima in balans, zodat de auto zich heerlijk vastbijt in iedere bocht.
Net als de grotere modellen van Lexus, biedt ook de CT200h daarom behalve comfort ook het nodige rijplezier. Dat ging ook na een maand sturen niet vervelen!
Conclusie
Na een korte eerste kennismaking in Portugal, mocht de Lexus CT200h zich een maand lang bewijzen in Nederland. Opnieuw wist de CT de testrijder te behagen met het "premium"-gevoel dat kenmerkend is voor Lexus. De stoelen, de gebruikte materialen, de klank van het audiosysteem, het gevoel in het stuurwiel en het geluid van het mechaniek staan allemaal op een veel hoger niveau dan gemiddeld. Daarom geeft ook dit instapmodel een volwaardig Lexus-gevoel.
Daarbij biedt de hybride-aandrijving veel voordelen. De enige nadelen zijn het zeurderige geluid van de overbrenging tijdens accelereren en het feit dat het door Lexus beloofde verbruik onrealistisch scherp is gesteld. Daar staat tegenover dat de CT200h uiterst comfortabel en nog altijd zuiniger is dan zelfs het kleinste stadsautootje.
- Uiterst comfortabel
- Premium-gevoel tegen een modale prijs
- Vormgeving blijft wennen
- Niet zo zuinig als beloofd
- Onhandige bediening audio- en navigatiesysteem