Toyota Corolla (2002 - 2007)
Naar Cortina per Corolla
De vernieuwingen aan deze nieuwste Corolla zijn niet aan de buitenkant te zien. Het betreft hier puur de techniek. De sterkste dieselmotor is grondig onder handen genomen en levert nu meer vermogen bij een lager verbruik, lagere uitstoot en een lager geluidsniveau. In getallen uitgedrukt: 110 pk is nu 116 pk, 250 Nm is nu 280 Nm en het verbruik is gedaald van 5,7 liter per 100 km naar 5,6.
Daarbij is de kooiconstructie van de auto aangepast. Net als in de nieuwe Avensis is deze steviger en tegelijkertijd eenvoudiger (lees: goedkoper) te herstellen. De genoemde aanpassingen hebben alleen betrekking op de drie- en vijfdeurs hatchback. Op een vraag of ook de andere uitvoeringen volgen, liet een Toyota-medewerker weten daar officieel geen uitspraken over te mogen doen. Subtiele maar veelzeggende handgebaren maakten echter duidelijk dat het niet meer dan logisch is dat de andere uitvoeringen later volgen.
Autostrada
De testrit begint met een flinke afstand over de snelweg. Daar is van de beloofde geluidsreductie niet veel te merken. Niet dat de auto luidruchtig is, maar de vorige generatie was ook al zeer stil. Waar wel duidelijk verschil merkbaar is, is bij lage toeren. Door zogenaamde "dubbele voorinjectie", loopt de motor ook onder 1.200 toeren opvallend rustig. Zowel het karakteristieke nagelende geluid als het eventueel schudden van de diesel, behoren met deze techniek definitief tot het verleden.
Het toegenomen vermogen is wel duidelijk merkbaar. Hoge kruissnelheden zijn geen enkel probleem. Wanneer vanaf bijvoorbeeld 130 km/u gas wordt bijgegeven, gaat de Corolla er met een zekere overmacht vandoor. 170 km/u is net zo eenvoudig als 100 km/u; erg prettig op lange afstanden. Ondanks de prima prestaties, is deze D4D geen sportieve of uitdagende diesel.
Ook op de slingerende binnenwegen van Italië laat de diesel zich niet verleiden tot enige vorm van vermaak. Vooral op de gigantische hellingen die de diverse bergpassen doorkruisen, komt het extra vermogen goed van pas. Dan klimt de Corolla gewillig en laat de testauto diverse zwoegende benzineauto's achter zich. Zelfs als bewust niet wordt teruggeschakeld wanneer dat wel zou moeten, geeft de motor geen krimp. Ook als het toerental tot onder de 1.000 tpm terugvalt, blijft de auto rustig.
Als vanouds is het onderstel van grote klasse. De auto laat zich goed aanvoelen en daarom is het ook met deze diesel heerlijk sturen door kronkelende bergweggetjes vol haarspeldbochten en andere uitdagingen. Daarbij geeft het (optionele) navigatiesysteem een onverwachte extra wending aan het plezier. Omdat hiermee precies is te zien hoe scherp de volgende bocht is, kan worden doorgereden alsof dit een dagelijkse route is!
Linea Luna
Behalve nieuwe techniek kent de Corolla-diesel een nieuwe uitvoering. Voortaan is ook deze sterkste diesel leverbaar als "Luna". Dat betekent standaard metallic lak, 15 inch lichtmetalen velgen "Moura", een met leder bekleed stuurwiel met radiobediening (op de juiste plaats, dus echt zinnig), verwarmbare buitenspiegels, airconditioning en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Toyota geeft zelf aan dat deze uitvoering ten opzichte van een vergelijkbare Corolla met al deze opties, een voordeel van € 1.150 betekent.
Als de zilvergrijze Luna na twee dagen rijden op de parkeerplaats van het prestigieuze hotel Cristallo arriveert, misstaat de auto allerminst. Dat komt volgens Toyota mede door het "Europese DNA", want de auto is in Europa ontworpen en geproduceerd. Uiteraard siert het deze middenklasse diesel dat de afstand met groot gemak is afgelegd.
Conclusie
Ook met minder testkilometers, is de laatste generatie Toyota Corolla een auto die zich gemakkelijk laat beoordelen. In tegenstelling tot andere middenklassers is dit geen auto die op één punt bijzonder hoog scoort en op alle andere punten slechts gemiddeld scoort. De Corolla blinkt uit op vrijwel ieder punt, maar valt daarmee ook nauwelijks op.
Was het de moeite waard om per Corolla naar Cortina d'Ampezzo te rijden? Zeker. Wat goed was, is nu nog beter. De verbeteringen zijn vooral verfijningen die de auto volwassener en nog aantrekkelijker maken. De motor bijt beter door wanneer vermogen wordt gevraagd, in stadsverkeer is de auto nog rustiger en de nieuwe Luna-uitvoering biedt een complete uitrusting voor een redelijke prijs. Als zoiets een reis naar Cortina waard is, dan is dat zeker een rit naar de dichtstbijzijnde Toyota-dealer waard.
- Fijne D4D motor
- Uitstekend weggedrag
- Betrouwbaar en probleemloos
- Te lichte besturing
- Stuurwiel niet in lengte-as verstelbaar
- Bedieningssatelliet radio te laag geplaatst