Publicatiedatum: 11 oktober 2000
Volkswagen Golf IV
Rij-impressie

Volkswagen Golf IV

De standaard

Rij-impressie - De gemiddelde Nederlander woont in een rijtjeshuis, heeft 1.2 kinderen, kijkt RTL4 en rijdt sinds de introductie in 1975 een Volkswagen Golf. In de loop der jaren werd zijn auto groter, ronder en volwassener. De verkoopaantallen bleven alleen maar toenemen zodat de Volkswagen Golf in vele landen de best verkochte auto van dit moment is. Wat maakt deze auto zo populair?

Leidendvoorwerp van deze test is het instapmodel van de Golf: de 1.4 CL. Bij deze vierde generatie Golf voelt zelfs de instapper als een volwassen auto. De gebruikte materialen stralen één en al duurzaamheid uit en zijn ondanks de eenvoudige opzet smaakvol gekozen. De blauw/rode dashboardverlichting is zelfs fraai te noemen. De zeer stevige voorstoelen zitten prima en bieden veel ruimte. Zowel de hoofd- als beenruimte voorin is royaal.

De ruimte op de achterbank van dit driedeurs model valt tegen. Zelfs als de passagiersstoel zo ver naar voren wordt geschoven dat de bijrijder met de benen in het dashboardkastje zit, moet een volwassene achterin nog steeds de knieën in de rugleuning van de voorstoel duwen. De krappe achterbank liet wel ruimte over voor een grote bagageruimte.

Volkswagen Golf IV

Motor

De zorg bij een instapmodel is dat het uitrustingsniveau mager is of dat de auto is ondergemotoriseerd. Om met dat laatste te beginnen: deze 1.4 liter 16 klepper valt niet tegen. De auto komt in de stad prima mee, wil vlot weg bij een verkeerslicht en is vergevingsgezind als de bestuurder een keer vergeet terug te schakelen.

Alleen de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u kost iets meer moeite, en dat kan lastig zijn bij inhalen op provinciale wegen. De motor is niet luidruchtig en zelfs bij snelheden boven de 120 km/u blijven de rijgeluiden beperkt.

Volkswagen Golf IV

Van een basismodel Golf kan geen overdreven rijke basisuitrusting verwacht worden. Volkswagen weet dat juist bij een gezinsauto op veiligheid niet bezuinigd mag worden en voorziet iedere Golf daarom van vier airbags en ABS.

De remmen grijpen na de geringste beroering van het middelste pedaal aan, maar bijten daarna wat minder vastberaden door dan verwacht. Van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een toerenteller, ingenieus uitklappende bekerhouders en centrale portiervergrendeling (zonder afstandsbediening) maken ook deel uit van de standaarduitrusting.

Conclusie

Is de Volkswagen Golf 1.4 CL een goede auto? Ja. Op de tegenvallende ruimte op de achterbank na, valt er weinig op aan te merken. De auto stuurt goed, schakelt goed, remt goed en rijdt prima. Ook de 1.4 liter motor stelt niet teleur. Mede dankzij de complete veiligheidsvoorzieningen en het goed verzorgde interieur geeft de testauto niet het idee met het goedkoopste model op stap te zijn.

Is deze Volkswagen Golf een goede aanschaf? Daar valt over te twijfelen. De auto is in vergelijking met andere merken stevig geprijsd. Daar krijgt de klant dan wel een auto voor terug die een hoge inruilwaarde oplevert. En dat zoekt de koper: zekerheid. Dat biedt de Golf al een kwart eeuw, of 'ie nou modaal is of niet.

plus
  • Prettige voorstoelen
  • Degelijk en vertrouwd
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Weinig beenruimte op de achterbank