Toyota Corolla (2002 - 2007)
Succes verzekerd
Een facelift zorgt ervoor dat een bestaande auto met enkele aanpassingen weer helemaal bij de tijd is. Zoals alle autofabrikanten werkt Toyota achter de schermen niet alleen aan de techniek van morgen, maar ook aan futuristische concepten die pas over enkele decennia het levenslicht zullen zien.

Tijdens het groots opgezette evenement "Forum 2004" in Barcelona (Spanje) is Toyota prominent aanwezig met een paviljoen waarin de fabrikant een beeld van de toekomst geeft. Na een bezoek aan de website van "Forum 2004" is echter nog steeds niet duidelijk wat dit internationaal georiënteerde evenement verder precies inhoudt.
Om daar achter te komen staat een zilverkleurige Toyota Corolla hatchback van de laatste generatie klaar. Het uiterlijk van deze vernieuwde Corolla is herkenbaar aan druppelvormige koplampen, een aangepaste voorbumper en dito grille. De wijzigingen maken de auto iets scherper en moderner, maar het verschil is in de ogen van een buitenstaander gering. Ook aan de achterzijde, zijn de wijzigingen subtiel. De achterlichten hebben nu een cilindervormige kern en onder de achterbumper is een uitsparing aangebracht.
Interieur
Het interieur is als vanouds ruim en functioneel, maar enige vorm van vernieuwingsdrang of creativiteit is nog steeds ver te zoeken bij de Corolla. Een flink aantal bakjes en vakjes zorgt ervoor dat de auto snel is "ingericht" voor de testrit. De stoelen zijn voorzien van nieuwe bekledingsmaterialen, maar ook dat verschil is gering.
Belangrijker is dat de standaarduitrusting rijker is dan voorheen. Zo is airconditioning voortaan standaard vanaf het "Linea Terra"-model; zoals later zou blijken een ware zegen onder de brandende Spaanse zon. Het stuurwiel is nu behalve in hoogte ook in afstand tot de bestuurder verstelbaar; iets waar al lange tijd behoefte aan was. De hier gereden "Sol"-uitvoering is bovendien voorzien van audiobediening op het stuurwiel, een automatisch dimmende binnenspiegel, een regensensor en cruise-control (afhankelijk van de motorvariant).
De testauto is voor de niet al te koersvaste testrijder voorzien van het eveneens vernieuwde DVD gebaseerde "full map" navigatiesysteem met touch-screen bediening. De duidelijkheid en gebruikersvriendelijkheid hiervan laat weinig te wensen over, maar opnieuw bleek dat nog steeds niet alle binnenwegen van Spanje in kaart zijn gebracht. Erg jammer is bovendien dat bij de inbouw van dit navigatiesysteem de boordcomputer nog altijd vervalt omdat hier geen ruimte meer voor is.
Motoren
Ook de motoren zijn aangepast voor deze negende generatie Corolla. Geheel nieuw in het programma is een 1.4-liter diesel, zie daarvoor de test van de Corolla stationcar die is gebruikt voor de terugrit. Voor de reis naar het Forum 2004 staat de populaire 1.6-liter benzinemotor op het programma. Deze is iets stiller geworden en heeft bovendien minder schadelijke uitstoot dan zijn voorganger. Op de lange afstand presteert de viercilinder prima. Op de snelweg zijn tussenacceleraties en hoge kruissnelheden geen enkel probleem, daarbij is het beloofde lagere geluidsniveau daadwerkelijk merkbaar. De vijfversnellingsbak schakelt licht en trefzeker.

Het gewicht van de motor is van invloed op de besturing. In dit geval zorgt de 1.6-liter krachtbron er voor dat de auto veel te licht stuurt en iedere vorm van communicatie met de bestuurder zoek is. Jammer, want op de kronkelende bergweggetjes rondom Barcelona blijkt de Corolla over een prima onderstel te beschikken en is ook de krachtbron in z'n element. Met een communicatievere besturing had de Corolla 1.6 ook nog eens een flinke dosis rijplezier kunnen bieden.
Aangekomen in Barcelona blijkt de 23e juni een nationale feestdag in Spanje waarbij de bevolking massaal naar het strand trekt voor grote feesten en vreugdevuren. De boulevards en doorgaande wegen zijn daarom uitzonderlijk druk. Ook in het extra hectische verkeer van deze wereldstad presteert de Corolla prima. De auto is vlot en handelbaar en laat zich daarom eenvoudig door de zee van auto's en scooters manoeuvreren.
Forum 2004
De stoelen hadden na een lange dag rijden iets meer ondersteuning aan de onderrug mogen bieden. Desondanks is de afstand met gemak overbrugd en stapt ook de testrijder fris uit op de parkeerplaats nabij "Forum 2004". Op het Forum worden diverse voorstellingen gegeven en rond zonsondergang volgt een grootste show vol muziek, dans, vuurwerk en andere kunstzinnige uitingen waarvoor het gehele terrein het decor vormt.
In de diverse futuristische gebouwen zijn overdag tentoonstellingen te vinden over duurzame ontwikkeling, culturele diversiteit en milieu. In het paviljoen van Toyota zijn de milieuvriendelijke auto's van vandaag (Prius), morgen (cabriolet en terreinauto met doorontwikkelde Prius-techniek) en het volgende decennium te vinden. De toekomst wordt bij Toyota dus niet alleen schoner, maar vooral steeds leuker!
Na een bezoek aan "Forum 2004" is het nog steeds moeilijk een adequate omschrijving te geven van dit evenement, anders dan dat het groots en nobel van opzet is. De nieuwe Toyota Corolla is na de rit naar Barcelona echter geheel duidelijk. Een goede auto is nu nog beter geworden. De aanpassingen spelen goed in op de wensen van de klant, waardoor de groeicijfers nog wel even zullen aanhouden. Succes verzekerd dus, met de nieuwe Toyota Corolla.

Conclusie
De laatste generatie Toyota Corolla werd in 2001 geïntroduceerd. Na de recente facelift toont Toyota's succesnummer moderner, maar blijft de auto in één oogopslag herkenbaar als Corolla. Het zijn vooral de rijkere standaarduitrusting en verfijnde motoren die voor menig koper de doorslag zullen geven. De 1.6-liter benzinemotor is een echte allrounder die op alle punten weet te overtuigen. De uitrusting en het veiligheidsniveau zijn gezien het prijskaartje van de auto riant te noemen.
Bij dit alles komt Toyota's uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, die een hoge restwaarde en lage kilometerprijs garandeert. Sinds de introductie van de eerste generatie Corolla in 1966 zijn ruim 28 miljoen exemplaren verkocht. Aan het succes van 's werelds best verkochte auto komt met deze negende generatie voorlopig dus nog geen einde.
- Moderne techniek
- Lage kilometerprijs
- Betrouwbaar en probleemloos
- Te lichte besturing
- Stoelen onprettig op lange afstand
- Met navigatiesysteem vervalt boordcomputer