6 maart 2018
Lexus UX

Lexus UX

Lexus introduceert UX

Autozine
6 maart 2018 | Lexus presenteert op de Autosalon van Genève 2018 de UX. De Lexus UX is een C-segment crossover, leverbaar met twee nieuwe aandrijflijnen: een benzineversie en een extra krachtige hybride versie (131 kW/178 pk). De UX is de eerste Lexus die op het nieuwe Global Architecture-C platform staat. Het belooft een uitzonderlijk hoge stijfheid en een opvallend laag zwaartepunt.
 

Lexus levert de UX met twee aandrijflijnen. De UX 200 met een nieuwe 2,0-liter benzinemotor met een thermische efficiëntie van circa 40 procent. En de UX 250h met nieuw ontwikkelde hybride aandrijflijn met 2,0-liter viercilinder benzinemotor; vierde generatie, zonder oplaadstekker. Deze versie is ook leverbaar als 4x4. De UX 250h 'E-Four' heeft hierbij op de achteras aandrijving via een extra elektromotor. De nieuwe hybride aandrijflijn heeft een nieuwe meer compacte nikkel-metaalhybridebatterij en een elektronische Continu Variabele Transmissie. De UX 250h levert een gecombineerd vermogen van 131 kW/178 pk. Lexus heeft de nieuwe hybride aandrijflijn ontwikkeld om een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. De batterij bevindt zich onder de achterste zitplaatsen en draagt bij aan het lage zwaartepunt.

Lexus UX

Lexus wilde voor de UX geen typisch crossover-design. De geprononceerde voor- en achterzijde vallen vooral op in vergelijking tot het slankere middendeel van de carrosserie en geven de UX een krachtige uitstraling. Het frontdesign met de 'spindle'-grille refereert aan een gevoel van veiligheid, terwijl aan de achterzijde (met terugkerende 'spindle'-vorm) de vloeiende lijnen het dynamische karakter van de UX benadrukken. De driedimensionale 'spindle'-grille is nieuw. Het design hiervan verandert al naar gelang de positie ten opzichte van het prominent geplaatste Lexus logo. Een ander typisch Lexus kenmerk is de pijlvormige LED-dagrijverlichting boven de koplampen.

De UX is meteen herkenbaar aan de origineel gevormde achterlichtunits die zich over de volle breedte van de achterkant uitstrekken. Deze Aero Stabilizing Blade Lights zijn echte blikvangers. De lichtstreep die het linker achterlicht met het rechter verbindt, bestaat uit 120 LED's en loopt naar het midden van de achterklep taps toe. Op zijn smalst is deze lichtstreep slechts drie millimeter dik. Een nieuw Lexus designkenmerk dat voor het eerst op de UX wordt toegepast.

De Lexus UX is 4,495 millimeter lang, 1.840 millimeter breed en 1.520 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 millimeter. De draaicirkel is 5,2 meter (tussen stoepranden) waarmee de UX heel gemakkelijk manoeuvreerbaar is. De Lexus UX komt met vier nieuwe wieldesigns met keuze uit 17- dan wel 18-inch wielen. De vijfspaaks 17-inch wielen hebben als wereldprimeur een aerodynamisch design dat de weerstand van wind reduceert en tegelijkertijd de remschijven koelt zonder nadelige gevolgen voor de luchtweerstandscoëfficiënt.

Lexus UX

Het instrumentenpaneel is verfijnd qua opzet, evenals de A-stijlen. Deze zijn dusdanig gevormd dat de bestuurder goed zicht heeft op de weg en het overige verkeer, precies wat men van een crossover verwacht. Het interieur is verder uiterst overzichtelijk met een duidelijke 'less is more'-uitstraling. De lederen bekleding die voor de UX leverbaar is, is vervaardigd aan de hand van de traditioneel Japanse quilttechniek 'sashiko'. Deze techniek wordt ook toegepast bij het maken van vechtsportpakken van judo en kendo ('martial arts'). De UX is de eerste Lexus met een leverbare interieurafwerking geïnspireerd op het Japanse washipapier dat een warme uitstraling heeft.

Een primeur op de Lexus UX 250h is Predictive State of Charge (SOC). Het systeem weet wanneer de UX een lange weg naar beneden nadert, een voorwaarde is dat de bestuurder volgens de routebegeleiding van het navigatiesysteem rijdt. Op het moment de UX naar beneden rijdt, schakelt SOC automatisch de elektrische rijmodus in, waarbij de brandstofefficiency maximaal is en de batterij maximaal wordt opgeladen. Een andere situatie waarin Predictive State of Charge voordeel biedt, is wanneer de UX een verkeersopstopping nadert. Dergelijke verkeersomstandigheden kan het systeem tot tien kilometer vooraf voorspellen door gebruikmaking van de verkeersinformatie van het navigatiesysteem. Het systeem zorgt dat de batterij van de UX zo veel mogelijk opgeladen is vóórdat de verkeersopstopping is bereikt. Eenmaal daar aangekomen kan de UX langer volledig elektrisch rijden.

De UX 200 heeft een 2,0-liter benzinemotor die eveneens nieuw is. Hij is gekoppeld aan Lexus' eerste Direct Shift-CVT, een transmissie die een sportiever gevoel geeft dan een conventionele CVT maar desondanks bijdraagt aan een laag verbruik en een soepele comfortabele rijervaring. De Direct Shift-CVT geeft vooral bij accelereren vanuit stilstand een direct gevoel dat vergelijkbaar is met dat van een manuele transmissie.

Lexus UX

De Lexus UX is leverbaar met de laatste versie van het Lexus Safety System +, inclusief een Pre-Collision System (PCS) dat onder meer voetgangers en fietsers herkent, ook in het donker. Andere actieve veiligheidssystemen zijn Lexus Co DRIVE (inclusief Lane Tracing Assist en Adaptive Cruise Control), Automatic High Beam/Adaptive High-beam System en Road Sign Assist. Tijdens achteruitrijden helpt Parking Support Brake aanrijdingen met auto's achter de UX te voorkomen.

Lexus levert de UX ook als sportieve F SPORT. Het design wijkt af van de reguliere versies. De exclusieve grille bijvoorbeeld, evenals de met chroom omhulde L-vormige mistlampen. De achterbumper van de UX F SPORT kent eveneens een eigen design. Verder staat de F SPORT op speciale 18-inch lichtmetalen wielen.

Vanbinnen is de UX F SPORT uitgerust met onder meer aluminium sportpedalen, sportstoelen die extra ondersteuning bieden, een 8-inch TFT-kleurendisplay en een instrumentenpaneel met verschuifbare ring. De F SPORT profiteert van aanpassingen aan schokbrekers en stabilisatorstangen. Achter monteert Lexus speciale performance dempers voor een sportiever en directer weggedrag.