Kia Niro (2016 - 2022)
Het moet wel leuk blijven
Kia heeft inmiddels een uitgebreid leveringsprogramma. Toch zag de Koreaanse fabrikant nog ruimte tussen de traditionele hatchback (Cee'd), middenklasse SUV (Sportage) en ruimtewagen (Carens). De Niro is dan ook een zogenaamde "crossover", ofwel een mengvorm van meerdere carrosserie-typen.
Ruimte
Om dat te realiseren ontwikkelde Kia een compleet nieuwe bodemgroep die licht van gewicht is en afgestemd op diverse aandrijfvormen van hybride tot en met volledig elektrisch. In eerste instantie brengt het merk alleen een hybride, waarbij de benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor.
Aan de vormgeving is de aanwezigheid van deze bijzondere techniek totaal niet af te leiden. Het stoere front doet denken aan de Sportage vanwege de gescheiden positionering van de grille en koplampen. Aan het profiel valt duidelijk af te lezen dat de wielbasis met 2,70 meter behoorlijk fors is. Daarentegen blijft overhang voor en achter juist beperkt. De hoogte van de Niro zit ook keurig tussen een hatchback en SUV in.
Die genereuze afmetingen leveren een uitermate praktisch auto op met verrassend veel binnenruimte. De wat hogere koets biedt binnenin plaats voor vier tot vijf personen. De beenruimte op de achterbank blijkt uitermate royaal en ook langere personen zullen met hun hoofd niet in aanraking komen met het dak.
Hybride auto's moeten omwille van de batterijen vaak inleveren qua bagagevolume, maar ook hier is Kia doordacht te werk gegaan. Het batterijpakket ligt volledig onder de achterbank. Daarom varieert de bagageruimte van 427 tot 1.425 liter.
Prestaties en verbruik
Kia vertrouwt bij de Niro op een bestaande krachtbron. De 1.6 liter benzinemotor met directe inspuiting is echter wel op zijn nieuwe taak aangepast. De motor levert een vermogen van 105 pk en komt aan een koppel van 147 Nm. Heel bewust kiest Kia voor een 6-traps automaat met dubbele koppeling, in tegenstelling de CVT-achtige overbrengingen bij concurrenten.
In lijn met de motor en versnellingsbak is de elektromotor geplaatst. Die levert 44 pk en een koppel van 170 Nm. Nu mag dat niet straffeloos bij elkaar worden opgeteld. De combinatie is goed voor 141 pk en 265 Nm aan trekkracht.
De versnellingsbak kent een normaal en sportief schakelprogramma. Dat is merkbaar van invloed op zowel de prestaties als het brandstofverbruik. Maximaal presteren gaat in 'Sport' en dan sprint de Niro in 11,5 seconden naar de 100 km/u. Toch komt de auto in de normale stand al meer dan overtuigend over.
Dan blijkt ook hoe goed de Niro in balans is. Voelbaar is er veel werk gemaakt van de afstemming van het onderstel. Wegoneffenheden worden goed opgevangen, zelfs in de versie die rolt op 18 inch wielen.
Balans is er ook tussen rijgedrag, prestaties en brandstofverbruik. Tijdens de kennismaking op een gevarieerd traject met snelweg, plattelandswegen en stadsverkeer nam de testauto genoegen met 5,3 liter/100 km. Dat komt neer op een 20 procent hoger verbruik dan de weinig realistische Europese verbruikscyclus.
Rijsensatie
Tijdens het rijden blijft de Niro onder alle omstandigheden mooi stil. Dat is natuurlijk het geval als de auto volledig elektrisch wegrijdt. Maar ook als de 1.6 GDI bijspringt, gebeurt dat zonder een significante verhoging van het geluid in het interieur. Kia laat ook zien dat er op allerhande plaatsen in en onder de carrosserie nieuwe technieken zijn toegepast om zowel afrol- en motorgeluiden als buitengeluiden te dempen.
De grootste verdienste van de Kia Niro is dat de auto met zijn hybride aandrijflijn rijdt als een heel gewone auto. Dat zit niet alleen in de motor, maar vooral ook in de versnellingsbak. Waar de bestuurder van een Japanse hybride met CVT constant op het feit gewezen wordt op te stap te zijn met een auto voorzien van een afwijkende techniek, laat Kia juist merken dat een hybride dezelfde rijsensatie biedt als iedere andere auto.
Veiligheid
Zoals bij veel hybride auto's mag de Kia Niro in standaarduitvoering geen caravan of aanhanger trekken. Een fietsendrager mag echter wel. Toch komt het merk automobilisten tegemoet voor wie een trekhaak en de mogelijkheid een caravan mee te nemen van belang zijn. Er komt namelijk een versie met een verbeterd remsysteem en een aangepaste motorkoeling. Dan mag de auto heel verdienstelijk 1.300 kg trekken.
Een andere optie betreft een zeer compleet veiligheidspakket bestaande uit Smart Cruise Control, Lane Keep Assist, Blind Spot Detection en Citybrake die ook voetgangers herkent. Voorzien van dit pakket krijgt de Niro de maximale score bij de EuroNCAP. Toch een beetje vreemd dat veiligheid een optie is. Daarbij voert Kia wel direct het argument aan dat de sterke kooiconstructie en alle airbags wel standaard zijn.
Kia gaat de Niro leveren vanaf het derde kwartaal. Dan verschijnt de hybride. Een plug-in hybride is in voorbereiding, maar die zal zeker nog tot laat 2017 op zich laten wachten. Een volledig elektrische versie behoort tot de mogelijkheden, maar Kia laat die rol voorlopig nog even exclusief over aan de Soul EV.
Conclusie
De Kia Niro is een zogenaamde "crossover" die al het goede van een traditionele hatchback en een SUV combineert. De Niro gaat verder dan andere crossovers door ook een benzinemotor en een elektromotor te combineren ("hybride"), waardoor de auto voordeliger is in aanschaf en gebruik.
Bovendien kent deze bijzondere combinatie louter voordelen. In de basis is al rekening gehouden met de bijzondere techniek, waardoor de binnenruimte royaal is. Daarbij rijdt de Niro zelfs beter dan een gewone auto dankzij de hybride-aandrijflijn. Immers, het moet wel leuk blijven.
- Volop ruimte
- Originele vormgeving
- Deze hybride mag een aanhanger trekken
- Actieve veiligheid is een optie
- Weinig kleur in het interieur (zwart of grijs)