Publicatiedatum: 27 mei 2017
Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019)
Autotest

Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019)

De ster van de betonjungle

Autotest - Een terreinwagen om onontgonnen gebieden mee te verkennen of woestijnen mee te doorkruisen is wat overbodig. Zeker in Nederland. Wie echter wel het stoere uiterlijk en de ruimte van een terreinauto wenst, kan kiezen voor een sports utility vehicle (SUV). Speciaal voor gebruik in de betonjungle biedt Mercedes-Benz een kleine SUV: de GLA, en die is verbeterd voor 2017.

Wereldwijd is de SUV het meest verkochte type auto. Logisch dus dat vrijwel alle merken wel een SUV in het leveringsprogramma hebben. Maar de Mercedes-Benz GLA is anders!

Bij de Mercedes-Benz GLA ligt de nadruk veel minder op een imposante uitstraling. Zelfs in de hier getoonde nieuwe kleur ("Cayonbeige") is de GLA meer een grote personenauto dan een mannetjesputter. Dat is te danken aan uitgekiende verhoudingen tussen de wielkasten, de zijruiten en de motorkap.

Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019) (Recht voor)

De testauto is voorzien van een zogenaamd "Urban" optiepakket, waarbij de nadruk ligt op elegantie en sportiviteit. De GLA is ook verkrijgbaar met een off-road pakket en dat geeft de auto wel degelijk het stoere uiterlijk dat zo kenmerkend is voor een SUV.

Ruimte

De instap is slechts een fractie hoger dan gemiddeld. Vervolgens is de zit veel minder hoog dan in andere SUV's. Het onoverwinnelijke gevoel een machtige machine te besturen, dat andere SUV's wel geven, ontbreekt daarom bij de GLA.

Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019) (Interieur doorkijk)
Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019) (Interieur)

Wederom bepaalt het "Urban"-pakket de toon met sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en vooral chique materialen. Het verschil met bijvoorbeeld de Mercedes-Benz A-Klasse is daarom gering.

Tegelijkertijd met de facelift zijn de (optionele) xenon-lampen vervangen door LED omdat deze laatste een meer natuurlijke kleur licht geeft. Het beeld van meerdere camera's rondom de auto wordt voortaan gecombineerd met als resultaat een 360 graden beeld rondom de auto. Die zelfde camera's kijken met de bestuurder mee en waarschuwen zo nodig voor gevaar.

Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019) (Recht achter)

Rijden

Tijdens de eerste kennismaking met de Mercedes-Benz GLA in 2014 is gereden met de "GLA 250" (211 pk) en de razendsnelle "GLA 45 AMG" (360 pk). Deze keer is gekozen voor het instapmodel, de "GLA 180". Ondanks het meer bescheiden vermogen van 122 pk, ontbreekt het hoogwaardige en kenmerkende Mercedes-Benz-gevoel absoluut niet.

Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019) (Schuin achter)

De GLA 180 reageert vlot op commando's van de bestuurder en heeft altijd voldoende vermogen paraat voor een snelle tussensprint of rappe inhaalactie. Op de snelweg blijven de rijgeluiden beperkt, waarmee ook het comfort op de lange afstand goed is.

De optionele 7-traps automaat blijft met koude motor storend lang in de eerste versnelling rijden. Dan is het beter om zelf te schakelen met de hendels achter het stuurwiel. Na enkele minuten is de motor op bedrijfstemperatuur en dan schakelt de automaat vrijwel onmerkbaar.

Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019) (Interieur)

Voor modeljaar 2017 zijn de motoren niet aangepast, maar is de stroomlijn wel verbeterd. Dit verklaart niet alleen het hoge comfort op de snelweg, maar ook het relatief lage verbruik. Na ruim een week rijden stond de boordcomputer op 6.1 liter per 100 km en dat is een respectabele waarde voor een auto van deze omvang.

Weggedrag

Niet alleen het uiterlijk wordt bepaald door de optie-pakketten, ook het weggedrag is afhankelijk van de gekozen extra's. Mercedes-Benz biedt een comfort-, een standaard- en een sportonderstel aan. De testauto stond op het standaard onderstel en dat is al sportiever dan gebruikelijk bij Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz GLA (2013 - 2019) (Driekwart voor)

Dankzij de korte en relatief stugge veerwegen helt deze SUV niet tot nauwelijks over in de bocht. Het gevoel in de besturing is prima en daarom voelt deze SUV zich helemaal thuis in de jungle van nu: de stadsjungle.

Conclusie

De alleskunner van Mercedes-Benz, de GLA, heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2017. Het uiterlijk is aangescherpt, de uitrusting is gemoderniseerd en de stroomlijn is verbeterd. Dat laatste lijkt misschien een detail, maar in de praktijk zorgt het voor minder rijgeluiden en een (iets) gunstiger verbruik.

Nog steeds overtuigt de GLA als uitgekiende SUV en als Mercedes-Benz. Want ook deze kleinste SUV van Mercedes-Benz biedt de verfijning en de beschaving die kenmerkend is voor het merk. Daarbij biedt de GLA wel de voordelen van een terreinauto (stoere vormgeving, veel ruimte en een bovengemiddelde bodemvrijheid) maar geen van de nadelen (hoog verbruik, dure techniek, twijfelachtige veiligheid). De GLA is daarom met recht dé echte ster van de betonjungle!

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Overtuigend premium-product
  • Basismotor overtuigt met goede prestaties en beschaafd verbruik
min
  • Harde achterkant voorstoelen onprettig voor achterpassagiers