BMW X1 (2009 - 2015)
Nog 1x
De BMW X1 was dé grote primeur van de laatste Amerikaanse motorshow. De aanwezige Europese journalisten snapten daar maar weinig van. De X1 is immers al sinds 2009 op de markt en de facelift voor 2012 is niet erg ingrijpend.
Tot nu toe was de X1 echter niet te koop in Amerika. Zelfs in het land waar benzine bijna gratis is en het milieu niet lijkt te bestaan, neemt de vraag naar minder grote auto's toe. BMW speelt daar perfect op in door de X1 juist in de Verenigde Staten op de markt te brengen. Immers, de X1 combineert de stoere uitstraling van een SUV met het sportieve karakter van een volbloed BMW.
Facelift
Om de kansen op de Amerikaanse markt te vergroten, is het uiterlijk nog eens stevig aangepakt. De X1 is voortaan leverbaar in een "xLine" en een "Sport Line" uitvoering. De eerste heeft een iets ruiger voorkomen, terwijl de Sport Line kiest voor elegantie. Het lijnenspel is iets aangepast om de breedte van de auto te benadrukken.
De gebruikte materialen in het interieur zijn van hogere kwaliteit, om het luxe karakter van de X1 te versterken. De binnenruimte is gelijk gebleven. Het dashboard en de middentunnel zijn nadrukkelijk om de bestuurder heen gebouwd. Tegelijkertijd is de ruimte rondom de voorstoelen beduidend groter dan in andere BMW's. Ook de ruimte op de achterbank is heel behoorlijk.
Veel belangrijker dan het uiterlijk vertoon zijn de nieuwe mogelijkheden. Denk daarbij aan uitgebreide integratie met de mobiele telefoon (inclusief een op maat gemaakte app voor de iPhone om de auto op afstand te ontgrendelen of te traceren). Daarnaast kan de mobiele telefoon dienst doen als verbinding naar het Internet. Met die verbinding kunnen via het centrale beeldscherm van de X1 diverse diensten worden geraadpleegd tijdens het rijden. Denk daarbij aan verkeersinformatie, weersvoorspellingen, maar ook Twitter.
Diesel
Voor modeljaar 2012 zijn alle motoren zuiniger geworden. De meeste motoren leveren desondanks meer vermogen dan voorheen. Geheel nieuw is de "X1 25d". Alhoewel de type-aanduiding anders doet vermoeden, wordt de testauto aangedreven door een 2.0 liter diesel. Het vermogen is echter vergelijkbaar met een 2.5 liter diesel: 218 pk en 450 Nm trekkracht.
Dankzij "xDrive" vierwielaandrijving is dat vermogen onder alle omstandigheden maximaal te benutten. Ondanks de prominent aanwezige bodembescherming en de vierwielaandrijving is de X1 absoluut geen terreinauto. De bodemvrijheid is daarvoor te gering en ook de in- en uitloophoek zijn te klein.
Het motorvermogen is over een breed toerenbereik beschikbaar. Bij lage toeren gedraagt de "25d" zich als een goede lobbes. Dan is de X1 comfortabel en stil. Dat is mede te danken aan de (optionele) achttraps automaat. Op de snelweg in de achtste versnelling is het toerental zeer laag en dat komt zowel het verbruik als het comfort ten goede.
Zodra het toerental boven de 2.500 tpm komt, pakt de viercilinder juist gretig op en is de X1 in staat tot spannende versnellingen. Zo kost de sprint vanuit stilstand tot 100 km/u slechts 6.8 seconden en dat is ronduit snel. Ook ver boven die snelheid blijft de "25d" bijna agressief accelereren.
Verbruik
Net als alle andere nieuwe BMW's, is de X1 voortaan voorzien van een "ecoPRO" modus. Met een druk op de knop doen alle grootverbruikers een stapje terug. Zo benadert de airconditioning slechts de gevraagde temperatuur en wordt deze niet tot het laatste cijfer achter de komma constant gehouden.
In het centrale beeldscherm verschijnen tips om de bestuurder te helpen zuiniger te rijden. Heel verrassend is dat advies niet. Wanneer het gaspedaal tot de vloer wordt ingetrapt, verschijnt bijvoorbeeld de melding dat veel gas geven veel brandstof kost. Wanneer ecoPRO wordt gebruikt, toont de boordcomputer hoeveel kilometers extra kunnen worden afgelegd op een tank door de adviezen op te volgen.
Mede dankzij ecoPRO werd op een uiterst eenvoudig parcours (glooiende binnenwegen rondom München) exact het opgegeven fabrieksverbruik van 5.7 liter per 100 km gerealiseerd.
BMW
De belangrijkste reden om een X1 te verkiezen boven een andere SUV is het feit dat dit een BMW is. Zelfs wie niets geeft om de naam of het uiterlijk, zal aangenaam worden verrast door de rijeigenschappen. Voor een SUV heeft de X1 een opmerkelijk levendig karakter.
Het gevoel in het stuurwiel is verfijnd en precies, alsof de X1 beter naar de bestuurder luistert dan zomaar een auto. Zelfs bij lage snelheden heeft deze SUV een zekere verfijning die in de regel alleen is weggelegd voor gewone personenauto's.
Ook het weggedrag staat op hetzelfde niveau als bij een gewone, lage personenauto. Ondanks het hoge zwaartepunt helt de X1 niet of nauwelijks over in snelle bochten. In plaats daarvan komt de X1 bij een sportieve rijstijl tot leven. Deze SUV biedt evenveel rijplezier als een traditionele BMW. Dat is wat de andere X-modellen tot zo'n succes heeft gemaakt en dat is waarom ook de X1 een zonnige toekomst in Amerika tegemoet gaat. Tegelijkertijd profiteert de Europese klant van een rijkere uitrusting en verbeterde motoren voor modeljaar 2013.
Conclusie
Voor modeljaar 2013, en de geplande lancering in Amerika, is de BMW X1 op alle fronten gemoderniseerd. Het uiterlijk is iets gewijzigd, waarbij de klant nu de keuze heeft uit een sportieve of juist een stoere uitstraling. De materialen in het interieur zijn hoogwaardiger terwijl de standaarduitrusting rijker is geworden.
Alle motoren zijn zuiniger geworden en in de meeste gevallen is het vermogen toegenomen. De "25d" is geheel nieuw voor de X1. Deze sterkste dieselmotor op de prijslijst is comfortabel, zeer sterk en in combinatie met de optionele achttraps automaat ook nog eens aangenaam zuinig. Wat is gebleven is het onvervalste BMW karakter, want ook deze SUV levert volop rijplezier.
- Ruim en praktisch
- Moderne, bruikbare techniek
- Comfortabel en toch sportief
- Forse prijs
- Hoofdsteunen te laag