Publicatiedatum: 2 november 2008
Volvo XC60 (2008 - 2017)
Autotest

Volvo XC60 (2008 - 2017)

Dat snijdt hout

Autotest - Autofabrikanten stonden voor een raadsel. Toen ze de eerste SUV's op de markt brachten, verkochten die beter dan ze ooit durfden te hopen. Het grote publiek viel massaal voor deze luxe terreinauto's. Woonde iedereen ineens aan een zandpad? Zag men een nieuwe ijstijd aankomen? Pas na jarenlang onderzoek werd het mysterie van de SUV ontrafeld. Als één fabrikant het geheim van de SUV heeft begrepen, dan is het wel Volvo. Het bewijs daarvan is de XC60.

Het lijkt volkomen onlogisch. Waarom zou iemand een terreinauto gebruiken voor het dagelijkse woon-werk verkeer als die route geheel is geasfalteerd? Natuurlijk willen sommige mensen iets speciaals rijden, maar een SUV voor dagelijks gebruik is net zo onlogisch als een betonmixer of hijskraan als privé-auto.

Het antwoord werd gezocht in jarenlang consumentenonderzoek. Daaruit blijkt dat de koper helemaal niets geeft om de terreinwaardigheid van een SUV. Een dergelijke geciviliseerde terreinauto wordt gekocht om de stoere uitstraling en de sensatie om een machtige machine te besturen.

Volvo XC60 (2008 - 2017)

De Volvo XC60 geeft een moderne invulling aan die wensen. De XC60 is groot en stoer, maar niet zo overbemeten dat de auto onpraktisch of aanstootgevend is. In de stad is de XC60 goed handelbaar en ook parkeren is geen probleem.

Tegelijkertijd biedt de XC60 volop ruimte voor- en achterin. Ook de bagageruimte is fors. De hoge zit achter het stuurwiel geeft een goed overzicht over het verkeer en natuurlijk het zo gewilde machtige gevoel.

Interieur

Terwijl SUV-kopers een auto zoeken met een stoer uiterlijk, moet diezelfde auto binnenin juist de luxe en verfijning van een vijfsterren hotel bieden. Volvo heeft die boodschap als geen ander begrepen.

Het interieur van de XC60 is een lust voor het oog en geeft net zo'n bevoorrecht gevoel als een nachtje in een luxueus hotel. In tegenstelling tot het traditionele zwarte leder en glimmend wortelnotenhout, heeft Volvo gekozen voor lichte tinten. De testauto is uitgevoerd met crème-kleurig leder, terwijl de middenconsole juist is uitgevoerd in ruw hout. Helaas is het leder erg glad: in iedere bocht glijdt de bestuurder over de brede voorstoel.

Volvo XC60 (2008 - 2017)
Volvo XC60 (2008 - 2017)

De uitrusting laat weinig te wensen over. Alles wat elektrisch bedienbaar moet zijn, is dat ook. Alles wat van een auto met dit prijskaartje verwacht mag worden, is aanwezig. Zelfs het standaard audiosysteem klinkt zeer verdienstelijk; beter zelfs dan menig peperduur, optioneel "premium" audiosysteem van andere merken! Dankzij de prachtige vormgeving en complete uitrusting is dit een heerlijke plek om te verblijven, zelfs zonder bestemming! Complimenten aan de vormgevers van Volvo!

Veiligheid

Een SUV wordt ook gekocht om de veiligheid. Helaas geeft een SUV wel een gevoel van veiligheid, maar dat is veelal een misplaatst gevoel. Een grote auto is per definitie geen stevige auto. Vergelijk het hiermee: is een grote kartonnen doos steviger dan een kleine? Als ze van hetzelfde karton zijn gemaakt, is de kleine juist sterker.

Volvo XC60 (2008 - 2017)

Daarom heeft Volvo er alles aan gedaan deze grote auto toch stevig te maken. Bovendien zijn de kreukelzones zo ontworpen dat de XC60 bij een ongeval met een kleine auto niet over die kleine auto heenrijdt.

Daarnaast voorziet Volvo in een ongeëvenaarde hoeveelheid elektronica om ongelukken te voorkomen. Onderaan de middenconsole is een waar arsenaal knoppen te vinden om camera's, lasers en radar aan alle kanten van de XC60 te activeren.

Volvo XC60 (2008 - 2017)
Volvo XC60 (2008 - 2017)

Onder de buitenspiegel is een camera gebouwd. Wanneer zich een auto in de dode hoek bevindt, gaat een waarschuwingslampje op de buitenspiegel branden.

Volvo XC60 (2008 - 2017)

Een radar voorop de auto zorgt ervoor dat de XC60 automatisch afstand houdt bij gebruik van de cruise-control. Wanneer de bestuurder het gaspedaal zelf bedient, wordt de radar gebruikt om aan te geven wat een veilige afstand is tot de voorganger (de marge is in te stellen zodat het systeem in druk verkeer niet continu waarschuwt).

Wanneer te dicht op een andere auto wordt gereden, gaat een rode lamp bovenop het dashboard branden die in de voorruit reflecteert en zo precies in het zicht van de bestuurder verschijnt. Als dan nog geen gas wordt teruggenomen, gaat de lamp knipperen en klinkt een geluidssignaal. Indien een ongeluk onafwendbaar lijkt, volgt automatisch een korte (bij)remactie. De auto komt echter niet tot stilstand, de schade wordt slechts beperkt.

City Safety

Tot snelheden van zo'n 20 km/u remt de XC60 volledige automatisch voor obstakels. Hiermee kan de XC60 kop-staart botsingen in bijvoorbeeld een file voorkomen. Dit systeem werkt in de praktijk keurig, maar kent wel de nodige randvoorwaarden.

Volvo XC60 (2008 - 2017)

"City Safety" werkt alleen als de bestuurder niet actief ingrijpt. Dat wil zeggen: de snelheid moet constant zijn. Na een remingreep blijft de auto een volle seconde stilstaan, daarna laat de computer de rem los. Wie na die seconde niet van de schrik is bekomen, zal alsnog tegen de voorganger rijden. Tenslotte werkt de laser alleen op reflecterende materialen; de XC60 remt daarom niet voor fietsers of voetgangers.

Rijeigenschappen

De rijeigenschappen zijn beduidend minder opwindend of vernieuwend. Volvo legt de nadruk op comfort en -wederom- veiligheid. Gezien de omvang van de auto is de wegligging prima. De XC60 is bepaald geen messcherp sturende auto, maar heeft wel een heel veilig en voorspelbaar weggedrag wanneer de grenzen worden opgezocht.

Volvo XC60 (2008 - 2017)

De testauto is voorzien van een D5 dieselmotor; de sterkste op het programma. Deze opmerkelijk stille vijfcilinder is goed voor 185 pk / 400 Nm. Al bij lage toeren is veel kracht en souplesse voor handen, maar de krachtbron is allerminst levendig. Alleen wanneer het gas resoluut tot de vloer wordt ingetrapt is deze sterkste XC60 in voor een tussensprintje.

Ondanks de vierwielaandrijving is de XC60 niet bedoeld als terreinauto. In het terrein vullen de standaard gemonteerde banden zich alarmerend snel met modder en is de grip gering. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het motorvermogen onder alle weersomstandigheden veilig kan worden benut; precies zoals de SUV koper het graag ziet.

Volvo XC60 (2008 - 2017)

Conclusie

Na vele jaren is de autoindustrie er eindelijk achter: SUV-kopers willen een grote, ruime auto die een veilig en machtig gevoel geeft. Terwijl de buitenkant stoer is, moet het interieur juist weelderig en luxueus zijn.

De Volvo XC60 is stoer, maar niet aanstootgevend. Binnenin biedt de XC60 juist een verfijnd stuk Scandinavisch design. Daarbij is voorzien in alle gangbare luxe, inclusief een zeer goed verzorgd audiosysteem. De rijeigenschappen zijn weinig opmerkelijk: de nadruk ligt op veiligheid en comfort. Dankzij innovatieve, meedenkende veiligheidsystemen worden ongelukken bovendien effectief voorkomen. De D5 dieselmotor levert prima prestaties. Het verbruik is redelijk, gezien het geleverde vermogen en de omvang van de auto.

De XC60 is daarmee een toonbeeld van een moderne SUV. Volvo snapt als geen ander wat de koper zoekt en daarmee is de XC60 ineens een heel logische keuze. Dat snijdt hout!

plus
  • Zeer fraai interieur
  • Verdienstelijke rijeigenschappen
  • Innovatieve veiligheidsvoorzieningen
min
  • Matige prestaties off-road
  • (zeer) onregelmatige loop bij koude motor
  • Lederen stoelen te glad (wegglijden in iedere bocht!)