BMW X3 (2010 - 2017)
Groots en toch bescheiden
Een schoolvoorbeeld van een grote, machtige SUV is BMW's eigen X5. De X3 is altijd het meer bescheiden, kleine broertje geweest. Op dat feit werd de eigenaar van de X3 dan ook iedere seconde van iedere rit gedrukt. Ondanks het stevige prijskaartje was de X3 merkbaar eenvoudiger van opzet. Het uiterlijk was wat onbeholpen verkleind en het interieur bijna kunstmatig eenvoudig gehouden.
Dat is voor de tweede generatie van de X3 wel anders! Geheel volgens de laatste trend is de X3 geen geciviliseerde terreinauto, maar een grote personenauto. De vormgeving "klopt" met de verhoudingen en daarom is de uitstraling harmonieus. De "X3 2011" is zelfs een paar centimeter kleiner dan de voorganger. Dankzij het meer beschaafde lijnenspel kan de X3 overal voor komen rijden zonder boze blikken.
Ruimte
Ook het interieur heeft voortaan dezelfde uitstraling en verfijning als iedere andere BMW. De testauto is voorzien van crème leder ("Nevada Oyster") en dat geeft het interieur het gevoel van een luxe cocon. De combinatie met "Feline" edelhout is misschien minder geslaagd, want dit is zo glad gepolijst dat alle natuurlijke charme er van af is.
De (sport) stoelen zijn lekker groot, maar bieden toch volop zijdelingse steun. Ondanks de royale afmetingen van de voorstoelen, zijn de hoofdsteunen over een te geringe hoogte verstelbaar om daadwerkelijk een bijdrage te leveren aan de veiligheid voor lange bestuurders. Gezien de omvang van de auto is de hoofdruimte gering, zeker in combinatie met het optionele zonnedak.
Ten gunste van de hoofdruimte, heeft de achterbank een ongebruikelijk diepe zit. Het nadeel hiervan is, dat kleine kinderen nauwelijks naar buiten kunnen kijken en een grotere kans hebben om wagenziek te worden.
Uitrusting
Een lang gekoesterde wens is eindelijk in vervulling gegaan: ook de BMW X3 is nu leverbaar met "iDrive". iDrive is BMW's gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Alhoewel het al vele jaren op de markt is, is het nog steeds het krachtigste en tegelijkertijd eenvoudigst te bedienen systeem in z'n soort.
De nieuwste versie van iDrive biedt ook Internet-toegang. Dit vereist echter een Bluetooth verbinding met een mobiele telefoon, waardoor het nauwelijks meerwaarde heeft boven de grote beeldschermen van moderne smartphones.
Optioneel kan de X3 worden voorzien van parkeercamera's rondom. Dit beeld wordt gecombineerd, zodat het lijkt alsof er een camera recht boven de auto hangt. "Top view" is in de praktijk minder praktisch dan het lijkt. Het beeld van de diverse camera's is beperkt en sterk gesegmenteerd, waardoor de bestuurder alsnog nauwelijks ziet wat er gaande is rondom de auto. De traditionele modus met alleen beeld van achter de auto heeft daarom toch de voorkeur.
Weggedrag
Amerika is de grootste markt voor SUV's. Daarom wordt de nieuwe X3 niet langer in Europa, maar in Amerika gefabriceerd. De kosten zijn simpelweg lager om de X3 in Amerika te bouwen en een klein aantal auto's te exporteren, dan om de auto in Europa te bouwen en het merendeel te moeten verschepen.
Bij het horen van "Amerika" denkt menig autoliefhebber meteen aan een matige afwerkingskwaliteit en al even matige rijeigenschappen. Vrees niet: de nieuwe X3 is even solide gebouwd als Europese BMW's en ook de rijeigenschappen zijn zoals die van andere BMW's.
Dat geldt zeker wanneer wordt gekozen voor het optionele "Dynamic Damper Control". Hiermee kan met een druk op de knop worden gekozen voor een comfortabel of een meer sportief karakter. Hiermee worden de reactie op het gaspedaal, het gedrag van de automatische versnellingsbak en de stugheid van het onderstel aangepast.
Ook in de comfortabele stand is de X3 nog steeds stevig geveerd, maar oneffenheden in het wegdek komen iets minder hard aan. In de sportieve stand is de communicatie tussen auto en bestuurder beter en staan de elektronische vangnetten iets meer slip toe.
Veiligheid
Door het hoge zwaartepunt en het hoge gewicht, biedt een SUV in de regel niet de wegligging (en veiligheid!) van een gewone personenauto. BMW dankt het succes van de "X-modellen" aan het feit dat het de eerste fabrikant was om met de traditionele SUV-problemen af te rekenen.
Met de X3 gaat BMW weer een stap verder en wordt het weggedrag van een gewone personenauto nog dichter benaderd. Feit is wel dat de concurrentie de laatste jaren een enorme inhaalslag heeft gemaakt, waardoor het verschil met andere merken desondanks kleiner is geworden. Ondanks de vloeiende lijnen, is de X3 in de praktijk meer zijwindgevoelig dan andere SUV's van deze omvang.
Iedere X3 is voorzien van "xDrive" vierwielaandrijving. Desondanks is de auto niet of nauwelijks geschikt voor terreinrijden. Ook op sneeuw en ijs is xDrive weinig effectief (let op: de testauto had het extra moeilijk omdat deze op zomerbanden stond).
De grootste verdienste van xDrive is vooral dat de auto perfect bestuurbaar blijft wanneer één wiel grip en een ander slip heeft. Wanneer bijvoorbeeld vol gas wordt weggereden met de linkerwielen op het ijs en de rechterwielen op het asfalt, accelereert de auto desondanks in een vrijwel rechte lijn.
Diesel
Op het moment van schrijven is de nieuwe X3 leverbaar met twee benzinemotoren en één dieselmotor. De laatste meet twee liter en levert 184 pk / 380 Nm. Daarmee is de "X3 20d" ontegenzeglijk vlot, maar het machtige gevoel dat andere SUV's geven door bij een voorzichtig tikje op het gaspedaal al een ware krachtsexplosie ter veroorzaken is ver te zoeken.
In de "sport"-stand laat de automatische versnellingsbak de motor beduidend harder werken en dan zijn de prestaties logischerwijs beter. Maar juist omdat de motor zo hard moet werken om te presteren, blijft een superieur gevoel toch uit. De geluiden van banden en rijwind zijn bovengemiddeld, wat ook afbreuk doet aan het gevoel van luxe.
BMW is nog altijd superieur op het gebied van brandstofbesparende technieken. Onder de noemer "Efficient Dynamics" is de X3 voorzien van een reeks systemen die het verbruik verlagen. Zo wordt energie die normaal gesproken verloren gaat bij remmen of uitrollen omgezet in elektriciteit.
Daarbij is de achtste (!) versnelling zeer lang, waardoor de dieselmotor op de snelweg extreem weinig toeren maakt. Desgewenst kan probleemloos worden afgezakt tot 1.200 tpm. Ondanks de barre weersomstandigheden waarin de testritten plaatsvonden, bedroeg het gemiddelde testverbruik 7.3 liter per 100 km. Gezien de omvang van de auto en de geleverde prestaties is dat uiterst bescheiden.
Conclusie
"Groots en toch bescheiden", zo kan de nieuwe BMW X3 het beste worden samengevat. Ondanks de forse buitenmaten, zorgt een harmonieus lijnenspel voor een uiterst beschaafde uitstraling. In tegenstelling tot de voorganger, biedt de nieuwe X3 binnenin dezelfde luxe en hetzelfde uitrustingsniveau als alle andere BMW's.
Met de tweeliter dieselmotor onder de motorkap is de X3 geen machtige SUV. De "X3 20d" presteert desondanks prima en is dankzij "Efficient Dynamics" opmerkelijk zuinig voor een auto in dit segment. Zoals iedere BMW heeft ook de X3 een bovengemiddeld goed weggedrag.
- Moderne techniek
- Uiterst comfortabel
- Beschaafde vormgeving
- Hoofdsteunen voorstoelen te laag
- Matige prestaties off-road of in sneeuw