Nissan Murano
Verandering van spijs doet eten
Nissan is de laatste jaren uitgegroeid tot een ware SUV specialist. Het merk heeft terreinauto's in alle soorten en maten in huis; van de onoverwinnelijke Patrol tot de huiselijke Qashqai. De Murano heeft altijd een bijzondere positie ingenomen bij Nissan. De Murano is niet bedoeld als de taaiste terreinauto, maar als het meest luxueuze exemplaar.
Uit de hoogte
In plaats van de off-road capaciteiten, staat bij de Murano het comfort op de eerste plaats. Net als bij andere SUV's is de Murano een grote, hoge auto. Maar de hoogte is nu niet primair bedoeld om de bodemvrijheid te vergroten. Bij de Murano dient de hoogte vooral om de bestuurder een goed overzicht over het verkeer te geven. Bovendien lijkt alles vanaf de hoge zitpositie van de Murano langzamer te gaan, waardoor rijden met de Murano minder inspannend is. Vooral op de lange afstand biedt de Murano hiermee een unieke vorm van comfort die de gebruikelijke luxe sedan ontbeert.
De forse lengte en breedte van de auto, maken de Murano stabiel. Ook dat draagt bij aan de rust. De vorige Murano was van oorsprong bedoeld voor de Amerikaanse markt. Deze nieuwe generatie is vanaf het eerste ontwerp ook bedoeld voor Europese bestuurders en daarom werd het onderstel veel steviger. De nieuwe Murano blijft uiterst comfortabel, maar niet zweverig. Wel voelt de auto groot en zwaar, met name op korte, snelle stuurbewegingen reageert de auto met een zekere traagheid. Tegelijkertijd zorgt dat ervoor dat de auto uiterst kalm en voorspelbaar reageert in een panieksituatie.
Motor
De nieuwe Murano wordt aangedreven door dezelfde 3,5 liter zescilinder motor als de vorige generatie. Wel is de krachtbron grondig onder handen genomen waardoor het vermogen is toegenomen (van 234 naar 252 pk) terwijl het verbruik minder hoog is (van 12,3 naar 10,9 liter per 100 km). Mede door het stevigere onderstel voelt deze tweede generatie van de Murano daadwerkelijk sneller dan de eerste.
De nadruk blijft liggen op comfort. De motor is niet of nauwelijks hoorbaar en gedraagt zich als een goedmoedige lobbes. Zelfs bij vol gas bouwt het vermogen kalm op en zal de Murano nooit uitbarsten in een plotselinge krachtsexplosie. Alleen bij vol gas is vanuit het vooronder een zachte, gesmoorde grom hoorbaar.
Dankzij de CVT versnellingsbak (geheel herzien t.o.v. de vorige generatie) voelt het alsof de Murano altijd voldoende kracht voor handen heeft. Dat is deels te danken aan het motorkarakter, maar ook aan deze slimme overbrenging. CVT staat voor "continu variabele transmissie" en dat is precies wat het systeem doet: het beschikt over een oneindig aantal versnellingsbakverhoudingen en kiest aan de hand van de situatie altijd de meest optimale.
Op veler verzoek meldt Nissan dat wordt gewerkt aan een dieselmotor voor de Murano. Deze zal zich bedienen van een traditionele automaat en wordt over een kleine twee jaar verwacht. Vooralsnog is de 3.5 liter benzinemotor de enig leverbare krachtbron en daarmee ligt het verbruik beduidend hoger dan bij een traditionele luxe auto.
Off road?
Alhoewel de Murano is bedoeld als luxe auto met het uiterlijk van een terreinauto, is de auto zeker niet vies van een modderbad. De Murano beschikt over automatisch inschakelende vierwielaandrijving. Normaal gesproken worden alleen de voorwielen aangedreven om brandstof te besparen. Diverse sensoren (o.a. het elektronisch stabiliteits systeem, de anti-slip regeling en een G-kracht meter) beoordelen de situatie en schakelen wanneer nodig de hulp van de achterwielen in.
Deze techniek is vooral bedoeld om het forse motorvermogen bij sneeuw en ijs veilig op het wegdek over te brengen. Wanneer gevraagd, weet de Murano zich aardig te redden in licht terrein. Omdat de motor het vermogen zeer geleidelijk opbouwt (en de CVT-versnellingsbak ervoor zorgt dat altijd veel kracht voor handen is), is de Murano eenvoudig tussen slip-en-grip te houden. De techniek is echter niet bedoeld voor intensief off-road gebruik, maar het is een mooie extra die een luxe sedan niet biedt.
Ruimte
Een andere troef van de Murano, ten opzichte van de traditionele luxe auto, is de ruimte. Omdat de Murano beduidend hoger is dan een gewone sedan, is de ruimte overweldigend. Zowel voor- als achterin zitten zelfs lange volwassenen prima. Ook de bewegingsruimte rondom de stoelen is riant.
De bagageruimte is fors en bovendien zeer praktisch ingericht. Zo is in de vloer een uitklapbare barrière te vinden waarmee de laadruimte in twee vakken wordt verdeeld. Op die manier wordt voorkomen dat kleinere stukken bagage gaan schuiven. Letterlijk een druk op de knop is voldoende om de achterbank weg te klappen en de bagageruimte te vergroten.
De achterklep kan elektrisch worden geopend en gesloten. Dat lijkt in eerste instantie een overbodige luxe, maar met een zware tas vol boodschappen is het een uitkomst om de achterklep met een druk op de afstandsbediening te kunnen openen. Helaas opent de klep niet ver genoeg en kunnen lange mensen er gemakkelijk het hoofd tegen stoten.
Uitrusting
Bij een nieuwe Murano hoort ook een nieuwe uitrusting. Terwijl het exterieur slechts een doorontwikkeling is van de vorige generatie, is het interieur compleet opnieuw getekend. Het geheel is harmonieuzer en doet dankzij de gebruikte materialen hoogwaardiger aan. De stoelen hebben een veel betere pasvorm gekregen. De Murano doet veel minder Amerikaans aan dan voorheen.
De eerste Murano was een van de eerste auto's met een achteruitrijcamera. Deze tweede Murano heeft het debuut van een "side view camera". Onder de rechter buitenspiegel is een camera geplaatst die het makkelijk maakt om de auto precies binnen de belijning van een vak te parkeren.
Ook nieuw op de Murano is zelfhelende lak. Kleine krasjes van bijvoorbeeld struiken of een wasstraat zouden onder invloed van zon en regen zelf herstellen. Een proef met een harde borstel en warm water was echter niet overtuigend.
Bose tekent voor het nieuwe audiosysteem. Alhoewel deze fabrikant normaal gesproken probeert te imponeren met een surplus aan lage tonen en snerpend hoog, is het geluid in deze Murano afgewogen en beschaafd. Wat een verschil!
Conclusie
Is de Nissan Murano een goed alternatief voor de traditionele luxe sedan? Ja en nee. Om met het laatste te beginnen: de Murano is en blijft een SUV. Dat betekent dat de auto groot en zwaar is, hetgeen de rijeigenschappen, de prestaties en het verbruik niet ten goede komen. Alhoewel de Murano prima stuurt voor een SUV, staat het weggedrag zeker niet op het niveau van een luxe reisauto.
Maar een SUV heeft ook een aantal belangrijke voordelen. De hoge zit geeft een beter zicht over het verkeer en dat maakt het rijden minder inspannend. De enorme omvang van de auto geeft een zekere rust en stabiliteit. Bovendien horen bij royale buitenmaten ook royale binnenmaten: de Murano is ruimer en praktischer dan menig sedan. De nieuwe Nissan Murano krijgt een zeer uitgebreide standaarduitrusting mee en vormt op het punt van luxe en comfort absoluut een alternatief voor de luxe sedan. Het belangrijkste blijft natuurlijk dat de geheel nieuwe Murano een keer echt helemaal anders is.
- Zeer ruim en luxueus
- Prima weggedrag voor een SUV
- Moderne, vernieuwende techniek
- Fors verbruik t.o.v. prestaties
- Achterklep opent niet ver genoeg