Subaru B9 Tribeca
Van ghetto tot stadspark
Juist omdat de B9 Tribeca speciaal voor de Amerikaanse markt is ontworpen, is het uiterlijk op z'n zachtst gezegd eigenzinnig. Een medewerker van Subaru spreekt liever van "gedurfd" en verzekert dat de vormgeving op den duur steeds meer gaat aanspreken. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met een gezonde dosis verkooptechniek.
Bij aanvang van de testrit is de grootste verdienste van de ontwerpers dat de motorkap vanaf de bestuurdersstoel is te zien, waardoor makkelijk is in te schatten hoe groot de auto is.
Golf van inspiratie
Het dashboard vloeit als een grote golf door het interieur. Dat is mooi én heel slim, want de golf maakt ruimte voor de beide voorstoelen en komt het interieur in bij de middenconsole. Het thema is consequent doorgevoerd, wat onder andere terugkomt in de leuke half-ronde benzine- en koelwatertemperatuurmeter. De draaiknoppen van het links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem zijn grote half-doorschijnende druppels. Kortom: originaliteit viert hoogtij bij de B9 Tribeca en deze nieuwste Subaru weet zich vanaf de eerste kennismaking positief te onderscheiden van de concurrentie.
Omdat het golvende dashboard de beide voorstoelen bijna omarmt, blijft in de breedte weinig ruimte over. De knieën drukken daarom als vanzelf tegen het dashboard. Helaas is het stuurwiel alleen in hoogte en niet in afstand tot de bestuurder verstelbaar. Als gevolg is de beweegruimte voorin beduidend minder royaal dan in andere SUV's (sports utility vehicles).
Uitrusting
Evenals in andere luxe SUV's is de uitrusting weldadig. Het centraal geplaatste aanraakgevoelige 7 inch kleurenbeeldscherm wordt gebruikt voor het navigatiesysteem (DVD-gebaseerd), het audiosysteem (met MP3), de achteruitrijcamera en de uitgebreide boordcomputer (inclusief rekenmachine en agenda). De met leder beklede stoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar. Zelfs een elektrisch bediend schuif/kanteldak behoort vanaf het "Luxury"-niveau tot de standaarduitrusting. Ondanks al deze weelde behoort een carkit voor de telefoon vreemd genoeg niet tot de standaarduitrusting.
In het dak is een tweede beeldscherm plus DVD-speler te vinden ter vermaak van de achterpassagiers. Een eigen koel-unit zorgt voor een gerieflijk klimaat achterin. In de hier gereden "Executive"-uitvoering is ook dit allemaal standaard.
Achterin
Het comfort achterin is goed verzorgd, maar de ruimte laat te wensen over. De achterbank staat op rails zodat kan worden gekozen voor meer beenruimte of meer bagageruimte. Maar ook in de achterste stand is de beenruimte niet meer dan voldoende.
Ten koste van de beenruimte op de tweede achterbank (alleen op het meest luxe uitrustingsniveau) kan de beenruimte op het eerste exemplaar middels een rode hendel verder worden vergoot. De ruimte op de tweede achterbank wordt dan verkleind van minimaal tot schier onmogelijk. Op de eerste achterbank is daarna nog steeds geen ruimte om met gestrekte benen onderuit te zitten/liggen zoals in andere grote SUV's, maar de B9 Tribeca is achterin nu wel ruimer dan menig gewone personenauto.
Met een eenvoudige handeling kunnen alle achterstoelen worden opgevouwen en verandert de B9 Tribeca in een luxe vrachtauto. Hiervoor hoeven de stoelen niet uitgenomen te worden en ook de hoofdsteunen kunnen op de plaats blijven. De laadvloer is vlak, kent geen tildrempel en is dankzij de grote achterklep goed toegankelijk.
Boxer
De B9 Tribeca is leverbaar met één krachtbron: een 3 liter boxermotor die goed is voor 245 pk / 297 Nm. Deze uit de Outback afkomstige zescilinder heeft zich op het punt van betrouwbaarheid inmiddels ruimschoots bewezen. Een automatische vijftraps versnellingsbak met mogelijkheid om zelf sequentieel te schakelen is standaard. In de praktijk is de B9 Tribeca met deze motor zijdezacht, fluisterstil en beresterk.
De lange wielbasis zorgt ervoor dat de auto stabiel op de weg ligt en zich bij uitstek leent voor het afleggen van lange afstanden. Tegelijkertijd is deze bijna twee ton wegende SUV verrassend lichtvoetig en wendbaar in de stad.
Voor Subaru-begrippen is de B9 Tribeca zacht geveerd, waardoor de auto in snelle bochten en bij hard remmen nadrukkelijk overhelt. Wanneer de grenzen worden opgezocht, blijven de wielen echter veilig aan de grond. Dat is te danken aan het lage zwaartepunt van de boxermotor en de relatief lage daklijn (zo'n 15 cm lager dan gemiddeld).
Even kietelen
Nadat de B9 Tribeca het vertrouwen heeft gewonnen, wordt het gas dieper ingedrukt en komt de auto tot leven. Met de automaat in de sportstand, klinkt regelmatig een inspirerende grom uit het vooronder en gaat de B9 Tribeca er desgewenst als een pijl vandoor. Het lijkt wel een Subaru! De acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,7 seconden is in getallen uitgedrukt niet bijzonder snel, de auto voelt wel degelijk als een machtige machine.
De kracht van een SUV van vierwiel-specialist Subaru blijkt pas echt als de gebaande paden worden verlaten. De B9 Tribeca is absoluut niet bedoeld als terreinauto, maar op sneeuw en in licht terrein is Subaru's "symetrical all wheel drive" subliem. Dit systeem dirigeert het motorvermogen niet alleen naar alle vier de wielen, maar houdt ook rekening met de grip van ieder van die wielen. Zelfs in de modder op hoge snelheid volgt de B9 Tribeca het spoor alsof het droog asfalt is.
Conclusie
Het kenmerk van iedere Subaru is vierwielaandrijving en dus was het niet meer dan logisch dat juist deze specialist een SUV op de markt zou brengen. Alhoewel de B9 Tribeca in eerste instantie alleen bedoeld was voor de Amerikaanse markt, is de Europese uitvoering voldoende aangepast aan de Europese smaak.
De Subaru B9 Tribeca onderscheidt zich met een weldadig en origineel vorm gegeven interieur waarbij vorm soms voor functie gaat. De ruimte is voor SUV-begrippen matig. De B9 Tribeca rijdt als een echte Subaru: comfortabel, dynamisch en vooral heel veilig.
- Fraai interieur
- Uiterst comfortabel
- Geavanceerde vierwielaandrijving
- Matige ruimte achterin
- Stuurwiel niet volledig verstelbaar
- Fors verbruik / geen diesel leverbaar