Publicatiedatum: 5 september 2007
Mazda CX-7
Autotest

Mazda CX-7

Alles geprobeerd

Autotest - U heeft alles geprobeerd? U bent op zoek naar een SUV, maar geen enkel exemplaar voldoet? Ze zijn te traag of te dorstig? De wegligging is niet goed? Dan heeft Mazda wellicht de oplossing. De CX-7 belooft de rijeigenschappen van een sportwagen en toch de ruimte en het uiterlijk van een SUV. Autozine heeft 'm voor u geprobeerd.

Deze test begint in de showroom. Zelfs daar is al duidelijk hoe de Mazda CX-7 zich van de concurrentie onderscheidt. De CX-7 houdt het midden tussen een extra ruime stationcar en een zeer gestroomlijnde SUV. Alhoewel de CX-7 zeker geen kleine auto is, oogt deze "crossover" een stuk beschaafder dan de gemiddelde SUV.

Test 1: familie-auto

De eerste test is meteen de zwaarste: is de CX-7 geschikt als familieauto? De CX-7 is bedoeld als exclusieve auto, voor wie een keer iets anders wil rijden. Toch moet ook deze exclusieve Mazda even praktisch zijn als een doorsnee auto.

Mazda CX-7
Mazda CX-7

Het interieur is daarom ruim opgezet. Voorin biedt de CX-7 een overvloed aan ruimte. Niet alleen de hoofd- en beenruimte zijn riant, ook de beweegruimte rondom de voorstoelen is prima. Deze CX-7 vereist geen klim om binnen te komen, maar biedt wel degelijk een hoge zit die een goed overzicht biedt over het verkeer.

Het dashboard doet niet denken aan een terreinauto, maar aan een luxe personenauto. De donkere materialen geven een chique uitstraling. Een blik over de knoppen en hendels leert dat de CX-7 van alle gemakken is voorzien. Een klimaatcontrolesysteem, cruise-control, regensensor, xenon koplampen, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen zijn allemaal standaard op de hier gereden "Executive". Het Bose audiosysteem met 6 CD-wisselaar in het dashboard klinkt redelijk (mits de toonregeling neutraal is).

De CX-7 biedt sleutelvrije toegang, maar dit systeem is te scherp afgesteld. De CX-7 was in eerste instantie alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt en dat is nu merkbaar. Wanneer de bestuurder zich een paar meter van de auto verwijdert, gaan de portieren vanzelf op slot. Wie met een ruime boog om de auto heen loopt om de kofferbak te openen, zal merken dat deze inmiddels op slot zit. Erg onhandig.

Mazda CX-7

De bagageruimte is groot en kent een perfect vlakke laadvloer. Door middel van een hendel die is verzonken in de zijwand, kan de achterbank in één beweging worden opgeklapt om de kofferruimte nog verder te vergroten.

Test 2: de snelweg

Nadat de familie de CX-7 heeft uitgeprobeerd, is het de beurt aan de testrijder. De CX-7 biedt de keuze uit slechts één motor en dat is een ware krachtpatser. In het vooronder ligt een 2.3 liter viercilinder die dankzij de assistentie van een turbo 260 paardenkrachten levert.

Dankzij dat vermogen is de CX-7 een ronduit snelle auto. Terwijl veel SUV's in dit prijssegment worden geleverd met een 3-liter zescilinder, kiest Mazda heel bewust voor deze kleinere turbomotor. De CX-7 is levendig en agressief als een sportwagen. Bij vol gas worden de inzittenden stevig in de stoelen gedrukt. Bovendien biedt de CX-7 ondanks het comfort een grote snelheidssensatie.

Evenals bij de concurrerende SUV's is de dorst naar brandstof enorm; zelfs met een kalme rijstijl is de beloofde 1 op 9,8 nauwelijks haalbaar.

„Het stevig afgeveerde onderstel heeft geen enkele moeite met het overdadige motorvermogen“
Mazda CX-7

De sportiviteit beperkt zich niet tot een sterke motor. Het stevig afgeveerde onderstel heeft geen enkele moeite met het overdadige motorvermogen. De besturing is zo direct, dat de bestuurder de weg als het ware leest via het stuurwiel. Daardoor is meteen duidelijk waar de grenzen liggen en nodigt de CX-7 uit tot een meer dan sportieve rijstijl.

De CX-7 is en blijft een zware, hoge auto en helt daarom meer over dan een gewone personenauto. Voor een auto als deze is de wegligging echter uitstekend. Dankzij het sportieve karakter biedt de CX-7 meer rijplezier en bovendien meer veiligheid dan menig SUV.

Test 3: terreinrijden

De laatste die de CX-7 mag uitproberen is de fotograaf. De CX-7 is hoog, groot, stoer en voorzien van vierwielaandrijving en moet "dus" in het terrein gefotografeerd worden. Onder gewone omstandigheden heeft de CX-7 voorwielaandrijving. Op die manier wordt het aantal draaiende delen beperkt en dat bespaart brandstof. Wanneer de elektronica merkt dat de voorwielen minder grip hebben, springen de achterwielen automatisch bij.

Mazda CX-7

Deze techniek is vooral praktisch bij gladheid, waar de motor het vermogen onder alle omstandigheden kwijt kan en slippen wordt voorkomen.

De automatische vierwielaandrijving werkt echter matig in het terrein. In de praktijk worden de achterwielen te laat geactiveerd en graven de voorwielen zich al in. Doordat de turbo vrij plotseling extra vermogen levert, is de motor lastig te doseren in het terrein. Van dit karakter kan dankbaar misbruik worden gemaakt om spectaculair te driften in het zand, maar voor serieus terreinrijden is de CX-7 niet bedoeld.

Mazda CX-7

Conclusie

U wilt een keer wat anders? U heeft de keuze laten vallen op een stoere SUV? Dan is de Mazda CX-7 een aanrader. Omdat u niet op zoek bent naar een terreinauto, maar naar iets ongebruikelijks heeft Mazda ervoor gekozen de nadruk te leggen op de rijkwaliteiten op het asfalt.

In vergelijking met andere SUV's is de CX-7 een echte rijdersauto die de prestatiedrang en het rijplezier van een sportwagen biedt. Naast sportiviteit biedt de CX-7 volop luxe en comfort voor dagelijks gebruik. Precies wat u zocht?

plus
  • Prima wegligging
  • Uitstekende prestaties
  • Comfortabel op lange afstand
min
  • Fors verbruik
  • Zijwindgevoelig
  • Hoofdsteunen niet hoog genoeg