Subaru Forester (2008 - 2013)
Verstand komt met de jaren
De SUV (Sports Utility Vehicle) was ooit bedoeld als luxe terreinauto die ook kon worden gebruikt op de openbare weg. Maar Subaru had altijd een eigen kijk op het fenomeen "SUV". Immers, lang voordat de SUV populair werd, was iedere Subaru al voorzien van vierwielaandrijving.
Bij Subaru was vierwielaandrijving echter niet bedoeld om diepe modder en los zand te overwinnen. "All Wheel Drive", zoals Subaru het liever noemt, is bedoeld als veiligheidsvoorziening. Door het motorvermogen over alle wielen te verdelen, is de kans op wielspin kleiner. Toch is deze Forester een uitzondering, want de Forester is dankzij extra bodemvrijheid ook geschikt voor licht terrein.
Ruimte en uitrusting
Zoals het hoort bij een SUV, biedt ook de Forester voorin alle ruimte. Dat beperkt zich niet tot hoofd- en beenruimte, maar ook tot veel beweegruimte rondom de voorstoelen. De zit is hoger dan bij de gemiddelde auto, waardoor de instap eenvoudig is en de bestuurder over het overige verkeer heen kijkt. De grote luchthapper op de motorkap is goed zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel en geeft het idee met een machtige auto onderweg te zijn.
Ook de bagageruimte is ruim bemeten en biedt voldoende plaats aan de vakantiebagage van vier personen.
Deze laatste generatie van de Forester biedt alle luxe die mag worden verwacht van een auto met dit prijskaartje. Bijvoorbeeld: sleutelvrije toegang, xenon koplampen, een DVD gebaseerd navigatiesysteem, met leder beklede elektrisch verstelbare stoelen en een glazen panoramadak. Met name die laatste is een aanrader: het zorgt voor veel licht in het interieur en geeft het gevoel dat de Forester nog ruimer is.
Rijeigenschappen
De Forester houdt het midden tussen een hoge stationcar en lage terreinauto. Het voordeel hiervan is, of beter gezegd was, dat het zwaartepunt lager ligt dan bij een conventionele terreinauto. Immers: hoe lager het zwaartepunt, hoe beter de wegligging en de veiligheid.
Echter, de nieuwste generatie compacte SUV's (Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Renault Koleos) is vrijwel even laag gebouwd. Voorheen was de wegligging van de Forester veel beter dan die van de gemiddelde SUV, maar anno 2008 behoort de Subaru slechts tot de middenmoot als het om wendbaarheid en wegligging aankomt.
Boxer diesel
Wat de Forester nog steeds uniek maakt is de bijzondere dieselmotor. Want de 2.0D wordt niet alleen gekozen met de rekenmachine. Zoals in (bijna) alle andere modellen, gebruikt Subaru ook voor de diesel een boxermotor.
Zonder langdradige technische verhandelingen te voeren, is het belangrijk om de voordelen van deze eigenwijze techniek op te sommen. Een boxermotor heeft een minder complexe opzet waardoor deze betrouwbaarder is en eenvoudiger (lees: goedkoper) te onderhouden. Bovendien ligt het zwaartepunt van een boxermotor lager dan bij een conventionele motor en dat draagt bij aan de veiligheid.
Deze dieselmotor is ook te vinden in de Legacy en Outback en daarom vertoont de Forester niet het karakter dat wellicht wordt verwacht van een SUV. Bovendien levert de stroomlijn (of beter gezegd: het gebrek daaraan) minder koude lucht voor de motor op, waardoor de Forester diesel 3 pk minder levert dan de Legacy en Outback diesel met zelfde motor.
Al bij lage toeren is de "2.0D" sterk, maar pas bij hoge toeren wordt de krachtbron ook levendig. Voor een serieuze acceleratie moet de naald van de toerenteller minimaal 3.500 toeren per minuut aanwijzen, dan presteert die Forester diesel prima (zelfs een fractie beter dan de benzine-versie). Helaas mag de Forester diesel geen zwaardere aanhanger trekken dan de benzine-versie.
De dieselmotor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak (een automaat is vooralsnog niet leverbaar) met een opmerkelijk lange zesde versnelling. In de hoogste versnelling blijft het toerental zeer laag en kunnen in alle rust lange afstanden worden afgelegd. In de vijfde versnelling nemen de motorgeluiden nauwelijks toe, maar is wel het nodige sprintvermogen beschikbaar.
Subaru belooft een gemiddeld verbruik van 6,3 liter diesel per 100 km (6,4 voor de luxere uitvoeringen). In de praktijk is een verbruik van ongeveer 7 liter diesel per 100 km met een kalme rijstijl te realiseren. Daarmee is de Forester vanaf 40.000 km per jaar (over een totaal van 3 jaar) verstandiger dan de benzine-uitvoering.
Conclusie
De Subaru Forester heeft altijd een bijzondere positie ingenomen in de wereld van de SUV's. De Forester wordt zelden gekocht om indruk te maken op anderen, maar wordt des te vaker gekozen door mensen die de veelzijdigheid van een SUV echt nodig hebben.
Het succes heeft de Forester te danken aan de bijzondere opzet: een mengvorm van een grote stationcar en een kleine SUV, waarmee Subaru belooft het beste van beide te bieden. Maar één ding ontbrak altijd: een dieselmotor. Aan die wens kan Subaru nu ook voldoen.
Ook met dieselmotor is de Forester een echte Subaru, met eigenzinnige boxer-techniek. De prestaties van de 2.0D zijn prima, het verbruik beschaafd en het motorgeluid vrijwel afwezig. Als vanouds leent de Forester zich daarom voor licht terrein, maar beter dan ooit voor lange afstanden.
- Volop ruimte
- Nette prestaties, bescheiden verbruik
- Geslaagde combinatie personenauto / terreinauto
- Achterklep opent niet hoog genoeg