Ford Transit
Ford vernieuwt Transit voor modeljaar 2024
De toegenomen actieradius van de Ford E-Transit is te danken aan de grotere batterij met een bruikbare capaciteit van 89 kWh. Zijn actieradius tot 402 kilometer is 28% groter die van een vergelijkbaar model met de standaard actieradius.
Een warmtepomp met dampinspuiting is standaard voor de nieuwe versie en verwarmt het interieur efficiënter bij lage temperaturen. Het systeem is vergelijkbaar met dat van de E-Transit Custom en is ontworpen om de energie-efficiëntie te verbeteren en de actieradius te optimaliseren bij kouder weer.
De nieuwe batterijvariant van de Ford E-Transit kan ook sneller laden. Het maximum AC-laadvermogen (wisselstroom) is verdubbeld van 11 naar 22 kW, waarmee het mogelijk is om onder ideale omstandigheden de batterij volledig op te laden in minder dan zes uur. Opladen bij een DC-snellaadstation met gelijkstroom gaat eveneens sneller. Het snellaadvermogen is verhoogd van 115 tot 180 kW, waarmee de batterij in 28 minuten onder ideale omstandigheden is op te laden van 10 tot 80% van de capaciteit.
Ford Pro verwacht dat de grotere gebruiksmogelijkheden van het assortiment van de E-Transit met grotere actieradius klanten met uiteenlopende gebruiksscenario's en eisen aanspreken. Daarom biedt Ford keuze uit 19 varianten, zoals de lengtevarianten L3 en L4, de bestelauto met dubbele cabine en de chassis-enkele-cabine-versie, met een maximum totaalgewicht van 3.500 tot 4.250 kg. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.460 kg voor bestelauto's en 1.814 kg voor chassis-cabinevarianten5. Het trekgewicht tot 750 kg geldt voor de modellen met een maximum totaalgewicht van 3.500 kg.
De nieuwe batterijvariant van de Ford E-Transit met grotere actieradius profiteert van dezelfde productiviteitsverhogende, digitale functies die Ford Pro aankondigde voor het gehele Transit-gamma van 2024:
- standaard 5G-modem voor supersnelle connectiviteit onderweg
- draadloze software-updatemogelijkheid voor meerdere voertuigmodules
- nieuw voertuigintegratiesysteem voor conversies via het SYNC-scherm
- Delivery Assist-technologie, ontworpen om tot 20 seconden per stop te besparen
Verder profiteert zowel de standaard Ford E-Transit (vanaf modeljaar 2024) als de nieuwe batterijvariant met grotere actieradius van het langere onderhoudsinterval van twee jaar zonder kilometerbeperking. Dit verlaagt de service- en gebruikskosten nog verder en is een grote upgrade ten opzichte van de huidige interval van één jaar zonder kilometerbeperking.
Ook als personenbus
Ford Pro breidt gamma ook uit met een nieuwe, door de fabriek goedgekeurde ombouw van de elektrische E-Transit tot personenbus. De nieuwe versie is bedoeld om bijvoorbeeld taxibedrijven, scholen en lokale overheden te helpen hun wagenpark te elektrificeren en hun activiteiten toekomstbestendig te maken.
Het nieuwe model biedt plaats aan maximaal vijftien personen en is gebaseerd op de E-Transit L3 met een maximum totaalgewicht van 4.250 kg. De bus wordt omgebouwd door de Turkse specialist ISRI. Er is keuze uit een enkele of dubbele passagiersstoel voorin, een indeling met negen of twaalf zitplaatsen achterin en een standaard- of verhoogd dak. Airconditioning, verwarming van de passagiersruimte en een elektrisch bedienbaar opstapje zijn standaard. De nieuwe personenbus is leverbaar via de officiële Ford-kanalen. De 9-persoonsversie is er met keuze uit de standaard of grote batterij. De 12-persoonsversie is alleen beschikbaar met de standaard batterij.
Ford Pro Special Vehicles onderzoekt de mogelijkheid om de E-Transit als basisvoertuig voor ombouw te leveren aan het netwerk van 200 Ford Pro Convertors. Doel is om zo meer ombouwvarianten te kunnen creëren, bijvoorbeeld voor rolstoeltoegankelijk vervoer.