18 juli 2023
Ford Transit
Nieuws

Ford Transit

Ford past Transit aan voor modeljaar 2024

18 juli 2023 - Ford past de Transit aan voor modeljaar 2024. De connectiviteitfuncties van de Ford Transit- en E-Transit-modellen worden opgewaardeerd en kunnen voortaan via Ford Power-Up draadloos worden geüpdatet. Hiervoor hoeven klanten niet langer een agent te bezoeken. Ook maakt de nieuwe software conversies eenvoudiger, terwijl bezorgers, koeriers en andere transporteurs met omvangrijke leveringen per dag het efficiënter afhandelen van de repetitieve taken kunnen waarderen. Aanpassingen aan het chassis en de automatische achttraps transmissie resulteren in een toegenomen laadvermogen en het zou de prestaties, het rijgedrag en de efficiëntie van de Ford Transit verbeteren.

Om klanten uit alle beroepsgroepen te ondersteunen bij het benutten van de productiviteitsvoordelen van connected bedrijfswagens, blijft Ford Pro de digitale mogelijkheden van zijn Transit en E-Transit verbeteren en uitbreiden. Nieuwe functies voor 2024 zijn onder andere:

Ford Transit
  • SYNC 4 communicatie- en informatiesysteem, bestaande uit een 12-inch centraal gemonteerd touchscreen en 8-inch digitaal instrumentencluster voor een op de bestuurder gerichte, intuïtieve cabine. Inclusief Connected Navigation voor actuele verkeersinformatie om bestuurders te helpen routes te plannen en op schema te blijven.
  • Ford's nieuwste 5G-modem belooft snelle connectiviteit met de technologieën van de Transit. Draadloze updates via Ford Power-Up zorgen voor verbeteringen van de voertuigproductiviteit zonder de noodzaak een Ford Agent te bezoeken.
  • Delivery Assist-technologie automatiseert repetitieve taken bij klanten die dagelijks tot 150 leveringen doen. De technologie bespaart volgens Ford 20 seconden per levering. Door de (E-)Transit in Park te zetten stopt de motor, worden de alarmlichten en het alarm ingeschakeld en worden alle deuren vergrendeld die de chauffeur niet gebruikt om de cabine te verlaten of bij de pakketten te komen. Door vervolgens het rempedaal in te trappen, wordt de motor opnieuw gestart en worden de alarmlichten uitgeschakeld. Beschikbaar op E-Transit-modellen met lange wielbasis en Transit-modellen met automatische transmissie.
  • Met het Ford Pro Upfit Integration System kunnen bestuurders achteraf geïnstalleerde apparatuur bedienen via het centrale touchscreen en koppelen aan Ford Pro-softwarepakketten voor monitoring op afstand. Hierdoor kan bijvoorbeeld de temperatuur bij een Transit voorzien van gekoeld laadruim nauwlettend in de gaten gehouden worden.

Prestaties, efficiëntie en capaciteiten

Een pakket bestuurdersassistentiesystemen die bijdragen aan de veiligheid van de bestuurder en de lading is vanaf 2024 standaard op de Transit. Het pakket omvat onder meer Pre-Collision Assist met Autonomous Emergency Braking, Lane Keeping System, Intelligent Speed Assist. Verder kan Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert, Intelligent Adaptive Cruise Control met Lane Centering en Stop & Go-functie optioneel worden bijbesteld. Auto Park Assist met een 360-graden camera biedt de bestuurder extra zekerheid en draagt bij aan de stilstandtijd door het verlagen van reparatietijden en verzekeringskosten.

Naast belangrijke softwarematige updates, introduceert Ford Bedrijfswagens ook een nieuwe achttraps automatische transmissie voor de 2024 Transit-modellen voorzien van voorwielaandrijving. De optionele automaat zorgt voor betere prestaties, meer efficiëntie en een hogere laadcapaciteit. De nieuwe transmissie vergroot het GVW tot 4.250 kg en 6.000 kg treingewicht, een toename van respectievelijk 750 kg en 1.750 kg.

Verder verlagen nieuwe wielnaaf- en remsystemen het gewicht met maximaal 27 kg, afhankelijk van de voertuigconfiguratie. Het verbeterde ontwerp maakt bovendien het vervangen van de remblokken eenvoudiger, waarmee de onderhoudstijd met ongeveer twee uur wordt verkort. Ook nieuw zijn voor de standaarduitrusting van de 2024 Transit zijn 16-inch wielen.

Een nieuw heavy-duty vooras is nu ook beschikbaar voor de voorwielaangedreven modellen, waarmee het maximale draaggewicht van de vooras wordt vergroot van 1.850 kg naar 2.000 kg. Ford Pro verwacht dat vooral toepassingen zoals paardentrailers of diepladers hiervan zullen profiteren.