10 juni 2020
Ford Transit

Ford Transit

Ford Transit krijgt 10-trapsautomaat

Autozine
10 juni 2020 | Ford is gestart met de productie van een nieuwe tientraps automatische transmissie in de achterwielaangedreven varianten van de Ford Transit. Deze transmissie staat garant voor een laag brandstofverbruik1, optimale duurzaamheid en een maximum trekvermogen tot 2.800 kg (afhankelijk van lading, voertuigconfiguratie, accessoires en aantal passagiers).
Ford Transit leasen?
Dat kan! Vanaf € 379,-
Dealerleasing

De nieuwe transmissie is in eigen beheer ontwikkeld en heeft zich reeds bewezen in de Ford F-150 pick-up en sportieve Mustang. De automaat is ontworpen om de brandstofkosten te minimaliseren en maakt gebruik van tien versnellingen om de motor efficiënter te laten werken. De tientrapsautomaat, die beschikbaar is op de achterwielaandreven varianten van de Transit met de nieuwe, 170 pk sterke 2.0-liter EcoBlue HDT-dieselmotor (Heavy Duty Truck), heeft langdurige prestatie- en slijtagetests ondergaan om zijn duurzaamheid tijdens intensief gebruik te garanderen.

Ford Transit

De nieuwe transmissie bouwt voort op een groot aantal updates die de Transit in 2019 heeft ondergaan, waaronder efficiëntere en geëlektrificeerde motoren, een hoger laadvermogen en verbeterde connectiviteit. De voorwielaangedreven versies van de Transit blijven onveranderd leverbaar met een zestrapsautomaat.

Dankzij de tien verzetten wordt optimaler gebruik gemaakt van het efficiëntste toerengebied van de EcoBlue-dieselmotor. Dankzij real-time Adaptive Shift Scheduling past de transmissie zich aan op de veranderende omstandigheden. Hierdoor wordt in elk rijscenario de optimale versnelling gekozen voor de beste prestaties en een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Bij de ontwikkeling van deze transmissie is gebruik gemaakt van computersimulaties die de voordelen van meer versnellingen afwegen tegen de energie die verloren gaat bij vaker schakelen. Een tientrapsautomaat die een hoger koppel en vermogen mogelijk maakt én de juiste versnelling op het juiste moment kiest, bleek de ideale keuze. Tijdens de ontwikkeling zijn ook twintig verschillende technologieën gepatenteerd, waaronder Casting-Integrated Direct Action Solenoid (CIDAS). Dit verhoogt de nauwkeurigheid van de koppelingsdruk en verkort de slagtijd voor snellere, soepelere schakelovergangen, wat vervolgens resulteert in een hoger koppel dat op het wegdek wordt overgebracht. Dit betekent ook dat bestuurders minder gas hoeven geven voor hetzelfde resultaat.

De gepatenteerde transmissievloeistof met een lage viscositeit vermindert de interne wrijving, verlaagt het brandstofverbruik en vermindert de slijtage van componenten, waardoor geplande vloeistofverversingen overbodig zijn. Een pomp met variabele schoepen levert de juiste hoeveelheid vloeistof afhankelijk van de vraag, waardoor parasitaire verliezen afnemen en het raffinement van de aandrijflijn toeneemt. De eenrichtingskoppeling zorgt ook voor minder trillingen en een soepeler schakelgedrag bij lage snelheden, wat extra prettig is voor bestuurders die lange diensten rijden.

Verder is de tientrapsautomaat speciaal gekalibreerd voor de Transit om een soepele, acceleratie te garanderen, ook bij zware belasting. Er zijn ook aanpassingen gedaan voor een optimale samenwerking met het Auto Start-Stop-systeem voor een brandstofverbruik. Deze transmissie is speciaal ontworpen voor uitdagende, zware toepassingen en heeft meer dan zes miljoen kilometer aan intensieve duurzaamheidstests ondergaan, waaronder duizenden kilometers off-road.

De Ford Transit met tientrapsautomaat is leverbaar als Chassis-cabine, Gesloten Bestelwagen en Mini-bus, met enkel- of dubbellucht op de achteras en een GVW variërend van 3.500 kg tot 4.600 kg. Het riante maximum toelaatbare treingewicht van 6.100 kg is ideaal voor gebruikers die zwaar materieel moeten vervoeren. Met de tientrapsautomaat mag de Transit tot 2.800 kg trekken.

Nieuwe vloermatten voor de Ford Transit?
Dat kan! Vanaf € 35,-
Just Carpets.nl

Ford introduceert Transit TrailFord introduceert Transit Trail
15 juni 2020
 

Info

Test

Techniek

KM-kosten

Forum