Publicatiedatum: 9 oktober 2024
Dacia Bigster
Vooruitblik

Dacia Bigster

Niet omdat het moet, maar omdat het mag

Vooruitblik - De cijfers spreken voor zich. Middelgrote SUV's zijn de meest gewilde auto's van dit moment. Het zogenaamde c-segment beslaat 23% van de markt en er worden per jaar 3 miljoen auto's van dit type verkocht. Het is dus niet vreemd dat ook Dacia nu een middelgrote SUV introduceert: de Bigster. Tot nu toe specialiseerde het merk zich in kleine en dus voordelige auto's. Dus rijst de vraag: hoe weet Dacia zich te onderscheiden met een middelgrote auto?

Het antwoord: door een middelgrote auto te bouwen volgens het standaard recept van Dacia. In tegenstelling tot andere fabrikanten kijkt Dacia eerst naar de prijs en bouwt dan binnen die limiet het product. Dat heeft het met de Bigster ook gedaan. Om een voordelige start te maken, nam Dacia de Duster als basis, daarvoor zijn de meeste investeringen immers al gedaan. De Bigster heeft dezelfde sympathiek eenvoudige uitstraling als de Duster, maar dan met beduidend meer verfijning. Zo zijn de lijnen lang gerekt, heeft de motorkap een kenmerkende vouw en is dit het eerste model van Dacia met two-tone lak. Dit alles zorgt voor de voorname uitstraling die hoort bij een auto uit een hoger segment. Let ook op de "verstopte" achterdeur, want de handgreep is verwerkt in de c-stijl voor een eleganter silhouet. Omwille van het milieu is geen chroom gebruikt en gezien het eindresultaat is dat ook helemaal niet nodig!

Dacia Bigster

Ruimte

De Bigster is groter dan de Duster dankzij een langere wielbasis (+4 cm) en meer overhang voor de voorwielen en achter de achterwielen. Daarmee is ook meteen duidelijk wat de opzet is. Door de grotere overhang is de Bigster minder geschikt als terreinauto en bedoeld als reisauto. De langere wielbasis komt de ruimte achterin ten goede, want op de achterbank zitten volwassenen prima. De achterbank is in drie delen neerklapbaar, waarbij het middelste deel ook dienst kan doen als tafeltje (inclusief bekerhouders en telefoonhouders).

Dacia Bigster
Dacia Bigster

De ruimte voorin is goed, waarbij opvalt dat de stoelen over een grote afstand zijn te verstellen, zodat personen van zeer uiteenlopend postuur een goede zithouding kunnen vinden. Afhankelijk van de gekozen motor (automaat of handbak) en het gekozen uitrustingsniveau is de middentunnel conventioneel en laag of hoog en voorzien van koelvak, een telefoonlader en een hendel voor de bediening van de automatische versnellingsbak.

„De Bigster onderscheidt zich door eenvoud en functionaliteit en kan daarom ook beter in de smaak vallen“

De bagageruimte is gemiddeld groot voor een auto van deze omvang. Omdat dat inmiddels gangbaar is in dit segment, is de Bigster voorzien van een elektrisch bediende achterklep. Echter, om de prijs bescheiden te houden wordt hiervoor slechts een motor gebruikt in plaats van de gebruikelijke twee.

Uitrusting

Ook heel modern: de klokken achter het stuurwiel zijn vervangen door een beeldscherm, zodat de bestuurder tot op zekere hoogte zelf kan bepalen welke informatie hoe wordt getoond. Middels een centraal beeldscherm wordt het audio-, communicatie- en navigatiesysteem bediend. Middels een USB-C aansluiting kan dit scherm ook worden gebruikt voor de weergave van Apple CarPlay of Android Auto van een smartphone. Het klimaatcontrolesysteem heeft twee zones en wordt naar achteren doorgevoerd, alwaar de gemiddelde temperatuur van linksvoor en rechtsvoor wordt doorgegeven.

Dacia Bigster

Net als de andere nieuwe Dacia's is ook de Bigster voorzien van "YouClip"-bevestigingspunten. Hierop kunnen accessoires zoals een bekerhouder, telefoonhouder en multihouder (haakje, bakje, zaklamp) worden bevestigd. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de Bigster voorzien van adaptieve cruise-control (automatisch afstand houden ongeacht de snelheid van de voorligger), automatisch grootlicht, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een zonnedak. Ook een "sleep pack" staat op de optielijst; daarmee verandert de Bigster eenvoudig in een bed op wielen.

Motoren

De Bigster is leverbaar met de "TCe 140" motor die ook in andere modellen van het merk is te vinden. Deze dankt de populariteit aan een combinatie van LPG en mild-hybrid techniek en dat is nog altijd uniek. Volgens Dacia zorgt LPG voor 10% minder CO2-uitstoot en 90% minder uitstoot van fijnstof. De LPG-tank zit op de plek van het reservewiel en gaat dus niet ten koste van de kofferruimte.

Dacia Bigster

De bestaande 140 pk hybride-motor van Dacia / Renault is aangepast om meer vermogen te leveren. De benzinemotor kreeg een grotere inhoud (van 1.6 naar 1.8 liter) en de accucapaciteit is iets vergroot (+0.2 kW). De elektromotoren zijn behouden en de versnellingsbak is afkomstig van een 200 pk sterke hybride van Renault. Dankzij deze relatief eenvoudige aanpassingen blijft de meerprijs beperkt en is de Bigster het eerste model van Dacia / Renault met een 155 pk sterke hybride.

Weggedrag

De Bigster is bedoeld als ruime gezinsauto. Echter, vierwielaandrijving is leverbaar en dan zijn zelfs diverse programma's beschikbaar om terreinrijden makkelijker te maken. De Extreme-uitvoering is, ook in de tweewielaangedreven versie, voorzien van afdaalhulp. Hiermee remt de elektronica automatisch bij afdalen om blokkerende wielen en dus een onbestuurbare auto te voorkomen.

De Bigster is een c-segment auto op basis van b-segment techniek. Om toch tot het comfort uit de middenklasse te komen heeft de Bigster een geluidswerende voorruit en extra geluidsisolatie in de wielkasten.

Dacia Bigster

Conclusie

Dacia introduceert voor het eerst een middelgrote auto: de Bigster. Bij het ontwerp volgde de Roemeense fabrikant dezelfde pragmatische aanpak als bij de kleinere modellen. Het resultaat is een middelgrote auto met een uitgesproken nuchter karakter. Bij de Bigster draait het niet om verfijning of uiterlijk vertoon, maar om functionaliteit en ruimte.

Deze eerste kennismaking in een fotostudio leert echter dat de Bigster veel meer is dan een voordelige gezinsauto. De meeste middelgrote SUV's proberen te imponeren met hun uiterlijk, specificaties of techniek. De Bigster is even nuchter en pragmatisch als iedere andere Dacia. Dat maakt de Bigster behalve tot een slimme keuze ook tot een heel bewuste keuze. De Bigster onderscheidt zich door eenvoud en functionaliteit en kan daarom ook beter in de smaak vallen. Daarom wordt de Bigster niet alleen gekozen omdat het moet vanwege het budget, maar ook omdat het mag vanwege het unieke karakter.

plus
  • Scherpe prijs
  • Nuchter en functioneel
min
  • Hard plastic op portieren en op dashboard