19 maart 2009
Chevrolet Cruze

Chevrolet Cruze

Verleidelijk aanbod

Autotest | Geachte zakelijke rijder, Chevrolet wil u graag verleiden met de Cruze. Deze nieuwe sedan lonkt met coupé-achtige lijnen. Daarnaast biedt de Cruze een scherpe prijs/prestatie verhouding, zodat de leaseprijs gunstig is en de bijtelling laag. Maar is het echt een goed idee de vertrouwde leaseauto in te ruilen voor een Chevrolet?
 

Bestemming van de testrit is Santander, een hippe kustplaats aan de Spaanse noordkust. Dat betekent eerst een flinke rit over de snelweg en dat is precies waar dit zakelijke model van Chevrolet zich het beste thuisvoelt.

In deze prijsklasse zijn voornamelijk hatchbacks te koop en Chevrolet is één van de weinige aanbieders van een compacte sedan. Per euro levert Chevrolet meer strekkende meters auto en dat vertaalt zich op de snelweg in een rustig, stabiel weggedrag.

Daarnaast is de Cruze stil voor een auto met dit prijskaartje. Althans, de geluiden van de rijwind zijn nauwelijks hoorbaar. Het geluid van de banden valt mede daarom extra op.

Chevrolet Cruze

Diesel of benzine?

Eerst is gereden met de 2.0 liter dieselmotor in combinatie met een vijftraps automaat, het absolute topmodel van de Cruze. Om de prijs laag te kunnen houden kiest Chevrolet doelbewust niet voor de meest moderne motoren, maar juist voor bewezen techniek. Ook de automaat gebruikt traditionele techniek, maar doet z'n werk desondanks keurig.

De dieselmotor presteert prima (150 pk / 320 Nm), maar het verbruik is niet zo laag als dat van de meest moderne diesels (5,6 liter per 100 km). Daarom is de aanschafprijs weliswaar laag, maar ligt de kilometerprijs toch hoger dan bij zeer moderne diesels van andere merken. Ook laat de krachtbron een traditioneel nagelend geluid horen, terwijl de nieuwste diesels bijna even verfijnd lopen als een benzinemotor.

Chevrolet Cruze

Bij wijze van contrast is het tweede deel van de rit gemaakt met het instapmodel: de 1.6 liter benzinevariant in "LE"-uitvoering. In bergachtig gebied is de 114 pk / 153 Nm die deze krachtbron levert echt te weinig. Zelfs wanneer wordt teruggeschakeld, moet de Cruze 1.6 alle zeilen bijzetten om mee te komen met de rest van het verkeer.

Buiten de bergen en op de snelweg is de 1.6 liter motor juist een prima keuze. Dan is het vermogen precies voldoende en doet de motor z'n werk in alle rust. Net als bij de diesel geldt dat de benzinemotoren iets minder zuinig zijn dan de allermodernste krachtbronnen van andere merken.

Chevrolet Cruze

Onderstel

Remmen doet de Cruze ongeacht de motorisering prima. Een noodstop wordt met de nodige dramatiek uitgevoerd (gillende banden, licht slingeren), maar de remweg is zeer kort.

Chevrolet Cruze

De wegligging is vergelijkbaar met die van de directe concurrenten, waarbij Chevrolet de nadruk legt op comfort. Alleen de top-uitvoering is voorzien van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Hiermee voelt de auto dynamischer en lichtvoetiger.

Dat is mede te danken aan het moderne onderstel. De Cruze gebruikt het zogenaamde "Delta"-platform, waarop ook de volgende generatie van de Opel Astra zal worden gebouwd. Ongeacht de uitvoering voelt de Cruze zeer solide (het koetswerk is volgens de fabrikant 140% stijver dan dat van de Nubira) en geeft daarom niet het idee van een budgetauto.

Chevrolet Cruze

Uiterlijk en uitrusting

Eenmaal aangekomen op de bestemming is het tijd om de auto eens rustig te bekijken en te fotograferen. Het meest kenmerkend voor de Cruze is de gebogen daklijn en de vlak liggende achterruit, waarmee deze sedan iets van een coupé wegheeft. Het front is sterk aangezet en geeft de Cruze een zelfverzekerde uitstraling. Bovendien sluiten de plaatdelen strak op elkaar aan, wat voor een hoogwaardige afwerking zorgt.

Toch komt de belangrijkste verleidingskracht van de Cruze van de lage prijs. Zoals eerder aangegeven, biedt de Cruze veel auto per euro. De ruimte voorin is prima, met de voorstoelen in de achterste stand kunnen zelfs lange bestuurders niet meer bij de pedalen! Zowel het stuurwiel als de zetels zijn voldoende verstelbaar om bestuurders van uiteenlopend postuur een prettige zitpositie te bieden.

Chevrolet Cruze

Ondanks de aflopende daklijn is de ruimte op de achterbank heel behoorlijk. Ook volwassenen zitten hier prima. De bagageruimte is, zoals mag worden verwacht bij een sedan, diep en zeer ruim (450 liter). Handig voor een verleidelijke "cruze vakantie" naar de Spaanse zon ...

Conclusie

Kan de Chevrolet Cruze zich meten met de gevestigde orde in het zakelijke segment? Het antwoord is een voorzichtige "ja". Alhoewel de Chevrolet Cruze een prima auto is, mogen geen wonderen worden verwacht.

De rijeigenschappen en prestaties zijn gemiddeld. De wegligging, afwerking en vormgeving zijn een stap vooruit voor Chevrolet. Alhoewel de Cruze geen uitblinker is, is er ook niets mis met de auto. Op geen enkel punt is merkbaar bezuinigd en nooit doet de Cruze onder voor de concurrentie. De echte verleiding komt daarom vooral van de lage prijs, en welke zakelijke rijder kan die weerstaan?

plus
  • Volop binnenruimte
  • Veel auto per euro
  • Geslaagde vormgeving / keurige afwerking
min
  • Matige prestaties 1.6 motor
  • Banden nadrukkelijk hoorbaar
  • Voordelig in aanschaf, minder voordelig in gebruik
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!