Publicatiedatum: 29 september 2007
Toyota Corolla sedan (2007 - 2010)
Autotest

Toyota Corolla sedan (2007 - 2010)

Vertrouwd gevoel

Autotest - Wat is het eerste woord dat te binnen schiet bij het horen van de naam "Toyota Corolla"? Betrouwbaarheid? Degelijkheid? En misschien komen daarna beelden op het netvlies van jarenlang probleemloos reizen? Na 40 trouwe dienstjaren werd de Corolla opgevolgd door de Auris. Maar voor wie die nieuwkomer te radicaal vindt is er nu een oplossing: Toyota introduceert een nieuwe Corolla!

Wie op zoek is naar een hippe auto, kan hier afhaken. Wie op zoek is naar een onopvallende, verstandige en praktische auto moet vooral verder lezen. Bij de nieuwe Corolla draait alles om gezond verstand.

De nieuwe Corolla is alleen leverbaar als sedan en is daarmee bepaald geen opvallende auto. De Corolla is niet lelijk, maar door het conservatieve jasje is dit geen aandachtstrekker. Met deze beschaafde sedan richt Toyota zich op twee doelgroepen. De eerste is die van de trouwe klanten die zich niet thuisvoelen bij de vernieuwingsdrang van de Auris. De tweede is de zakelijke rijder die de Avensis te groot of te kostbaar vindt, maar zich wel aangetrokken voelt door het merk Toyota.

Toyota Corolla sedan (2007 - 2010)

Open for business

De Corolla mag er behouden uitzien, onderhuids is de auto even modern als de Auris en Avensis. De sleutel is niet meer dan een blokje. Voor wie deze "Smart key" op zak heeft, zullen de portieren ontgrendelen bij de geringste aanraking. Voor een ieder ander blijven de deuren op slot.

Het interieur is al even onopvallend als het exterieur. De Corolla is op veel punten precies goed en valt daarmee nog minder op. Deze auto is niet zo groot dat parkeren een probleem wordt, maar biedt wel zo veel binnenruimte dat vier volwassenen comfortabel zitten. De stoelen zijn niet te hard en niet te zacht, niet te groot en niet te klein. Het klopt allemaal precies. Hoe "saai" deze auto ook mag zijn, bij de eerste kennismaking is direct duidelijk dat het allemaal deugt.

Het interieur van de hier gereden "Executive"-uitvoering is uitgevoerd in fraai leder en van alle gemakken voorzien. Denk daarbij aan automatische airconditioning, cruise-control, een automatisch dimmende binnenspiegel, een licht- en regensensor, een audiosysteem met MP3 afspeelmogelijkheid, Bluetooth telefoonkoppeling en een uitstekend DVD navigatiesysteem (ook gebruikt door Lexus!). Deze Corolla mag dan een conservatief jasje dragen, dat wil niet zeggen dat dit een ouderwetse auto is!

D-4D

Dat geldt in het bijzonder voor de D-4D dieselmotor, die wordt gestart met een druk op de knop. De Corolla is iets minder stil dan verwacht mag worden voor deze prijs, maar dat is één van de weinige nadelen van deze auto.

Toyota Corolla sedan (2007 - 2010)

Zelfs na een koude start biedt de motor volop kracht en souplesse. De zelfontbrander levert 120 pk en dat is precies goed voor deze sedan. De auto komt nooit vermogen te kort, kan op z'n tijd vlot accelereren maar is nooit agressief of opdringerig.

Deze D-4D is voorzien van alle milieuvriendelijke techniek die Toyota in huis heeft. Om te beginnen is de motor zuinig in verhouding tot de geleverde prestaties. Daarnaast voorziet Toyota de Corolla van een speciaal dieselfilter, waarmee de schadelijke uitstoot aanmerkelijk wordt gereduceerd.

Op het moment van introductie (toen in de Avensis), was dit de schoonste dieselmotor ter wereld. Inmiddels zijn er meer autofabrikanten die hetzelfde claimen van hun motoren, maar de Toyota D-4D blijft tot de aller efficiëntste motoren op de markt behoren.

Plezierig

De Corolla is bedoeld als functioneel dagelijks vervoer, niet als pretmachine. Toch rijdt de auto uitzonderlijk goed. Dat komt omdat Toyota op alle punten de perfecte balans weet te vinden. Zo zijn bijvoorbeeld de remmen sterk genoeg om de auto als een blok tot stilstand te brengen, maar is het rempedaal toch uitstekend te doseren.

Het onderstel is comfortabel, maar niet zo zacht dat de wegligging er onder lijdt. De gemiddelde Corolla-rijder zal het nooit doen, maar als het moet kan de Corolla sneller door een bocht worden gejaagd dan menig sportieve hatchback. Ook bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre blijft de Corolla stabiel en veilig. Het lijkt allemaal saai en gemiddeld, maar de nieuwe Corolla verenigt alle verfijning en ervaring die het model in 40 jaar heeft opgebouwd.

Toyota Corolla sedan (2007 - 2010)

Conclusie

Nadat de Toyota Corolla officieel is vervangen door de Auris, verschijnt toch nog een nieuwe Corolla sedan op de markt. Deze auto is bedoeld voor de conservatieve rijder die zich niet prettig voelt bij de Auris.

Daarnaast is de Corolla sedan bedoeld voor de zakelijke rijder voor wie de Avensis niet haalbaar is, maar die wel graag de betrouwbaarheid en milieuvriendelijkheid van Toyota heeft. Voor beide doelgroepen is de nieuwe Corolla sedan een uitmuntende keuze.

De Toyota Corolla sedan is op het eerste gezicht ronduit saai, maar het rijden met deze auto is een verademing. Dit is hoe een degelijke auto moet rijden. De Corolla stuurt, remt, schakelt en rijdt precies zoals het hoort. Desgewenst is de uitrusting compleet en zeer modern ("Executive"-uitvoering). Iedere Corolla is zuinig, schoon en naar verwachting zeer betrouwbaar. Daarmee is niet alleen het vertrouwde gevoel van de Corolla terug, maar is de nieuwe generatie ook nog eens een grote verbetering ten opzichte van de voorganger.

plus
  • Zeer betrouwbaar
  • Sterke, zuinige dieselmotor
  • Uitstekende rijeigenschappen
min
  • Mag stiller
  • Blikkerig geluid bij sluiten achterklep
  • Knoppen in portieren en op stuurwiel niet verlicht