Volkswagen Jetta
De Golf van Mexico
"Rugzakgolf", werd een eerdere generatie van de Volkswagen Jetta spottend genoemd. In de ogen van Amerikanen en Oost-Europeanen is de hier populaire Golf slechts een halve auto. Om aan de wens van die kopers te voldoen, plakte Volkswagen een kofferbak aan de Golf, noemde de auto "Jetta" en het verkoopsucces was geboren.
Voor de nieuwe Jetta pakt Volkswagen het heel anders aan. Deze zesde generatie is niet gebaseerd op de Golf en in plaats daarvan zijn de ontwerpers met een schone lei begonnen. Het voordeel daarvan is dat de vormgevers meer vrijheid hadden. De West-Europeaan zal nog steeds niet warm lopen voor een sedan, maar de Jetta is ontegenzeglijk strak en modern gelijnd.
Bovendien kon de sedanvorm dankzij de nieuwe start optimaal worden benut. Begin een kennismaking met de nieuwe Jetta daarom achterin. De wielbasis is een stuk langer dan die van de Golf en dat vertaalt zich in meer beenruimte achterin. Dankzij de lange achterpartij is er achter de ruime achterbank meer dan voldoende ruimte over voor bagage (510 liter).
Uitrusting
De nieuwe Jetta wordt in Mexico gebouwd, dichtbij de belangrijkste afzetmarkten. De exemplaren voor (West) Europa verschillen sterk van die voor Noord en Zuid-Amerika. De Amerikaanse klant wil zo veel mogelijk strekkende meters auto voor zo min mogelijk geld; kwaliteit is daarbij ondergeschikt. Zowel de gebruikte materialen als de techniek zijn eenvoudig om de prijs laag te kunnen houden.
Omdat de Europese klant veel hogere eisen stelt, verschilt de Europese Jetta sterk van de Amerikaanse. Dat begint al met de vormgeving, die meer elegant en geraffineerd is. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat bij de Europese Jetta even smetteloos is afgewerkt als bij iedere andere Volkswagen.
Het interieur van de testauto is bekleed met crème-kleurige materialen. De uitstraling is mede daarom chiquer dan die van een Golf, maar nog steeds eenvoudiger dan die van een Passat. Het grootste verschil met de Passat is dat deze leverbaar is met vernieuwende (veiligheids) technieken die vooralsnog niet zijn voorbehouden aan de Jetta. De standaard gemonteerde radio/CD-speler klinkt redelijk. Ook wanneer wordt gekozen voor de optionele USB-aansluiting, blijft iPod-compatibiliteit een optie op de optie.
Prestaties en verbruik
De Amerikaanse klant ziet het milieu nog steeds als een fabeltje, terwijl het verkoopsucces van een auto in Europa grotendeels afhankelijk is van de uitstoot. Daarom is de Europese Jetta voorzien van schone, zuinige motoren.
Zo is de nieuwe Jetta leverbaar met een 1.2 liter benzinemotor. Dat lijkt veel te licht voor een grote auto als de Jetta, maar dankzij de assistentie van een turbo presteert de "1.2 TSI" uitstekend (105 pk / 175 Nm). De motor is echter niet afhankelijk van de turbo; ook bij lage toeren is de krachtbron sterk en lijkt het alsof er een veel grotere motor in het vooronder ligt.
Juist omdat de TSI-motor bij een ongebruikelijk laag toerental sterk is, voorziet Volkswagen standaard in een schakelindicator. Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen.
BlueMotion
Onder de naam "BlueMotion technologies" voorziet Volkswagen in een reeks technieken om het verbruik verder te verlagen. Zo wordt tijdens uitrollen of remmen kinetische energie omgezet in elektriciteit.
Wanneer de Jetta tot stilstand komt, wordt de motor automatisch uitgeschakeld. Zodra het koppelingspedaal wordt ingetrapt om de eerste versnelling in te leggen, start de motor weer. Dit gaat zo snel, dat het nooit storend is. Wel knipperen de koplampen kortstondig, waardoor het overige verkeer kan denken dat de Jetta-rijder lichtseintjes geeft.
Alle brandstofbesparende maatregelen zijn in de praktijk uiterst doeltreffend. Zelfs op een zeer veeleisende testroute met veel stadsverkeer en binnenwegen, was het testverbruik exact gelijk aan de fabrieksopgave: 5.3 liter per 100 km.
Toch kan het nog zuiniger. Dezelfde brandstofbesparende technieken zijn ook te combineren met een 1.6 liter dieselmotor. De "1.6 TDI" levert hetzelfde vermogen als de benzinemotor, maar veel meer koppel (250 Nm). Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt: bij kalm rijden biedt de kleine benzinemotor meer rust en meer souplesse dan de diesel. De dieselmotor presteert echter beter bij een hoger toerental en zet vooral op de snelweg vlottere tussenacceleraties neer.
De dieselmotor is in de praktijk nog zuiniger. Zelfs op een route met voornamelijk stadsverkeer, kwam het testverbruik wederom uit op 5.3 liter per 100 km. Op de lange afstand moet het beloofde verbruik van 4.2 liter per 100 km daarom zeker zijn te realiseren.
Comfort
Ongeacht de motor, is de Jetta een opmerkelijk comfortabele auto. Geluiden van de motor, banden of rijwind dringen nauwelijks tot de cabine door.
De auto stuurt en schakelt licht, maar zeker niet gevoelloos. De lange wielbasis zorgt er voor dat de Jetta meer rust biedt dan bijvoorbeeld de Golf. Het onderstel is nadrukkelijk afgestemd op comfort (de achterwielophanging verschilt van de Amerikaanse versie). In snelle, korte bochten helt het koetswerk daarom iets over. De wegligging is echter prima en dat geeft al snel een groot gevoel van vertrouwen.
Conclusie
Zal de populairste Volkswagen van Amerika ook de populairste Volkswagen van Europa worden? Waarschijnlijk niet. Maar deze in Mexico gebouwde Jetta heeft dankzij de vele aanpassingen voor de Europese markt wel meer kans op succes dan de vorige generatie.
Ondanks de conservatieve sedanvorm, ziet de auto er modern en elegant uit. Zoals van Volkswagen verwacht mag worden, voelt de Jetta solide en degelijk. Rijden met de Jetta is allerminst opwindend, maar objectief gezien zijn de rijeigenschappen prima. De nadruk ligt op comfort, dat geldt zowel voor het weggedrag als voor de uitrusting. De hier geteste "1.2 TSI" en "1.6 TDI" motoren zijn beide stil, sterk en buitengewoon zuinig.
Voor de Europese markt vormt de nieuwe Jetta een geslaagde brug tussen de Golf en Passat. Meer dan ooit, zal de Jetta in Amerika zijn wat de Golf is voor Europa.
- Comfortabel
- Sterke, zuinige motoren
- Veel ruimte, ook achterin
- IPod-interface is optie op een optie
- Koplampen knipperen bij werking start/stop-systeem