Seat Toledo
Terug naar de basis
Humor kan Seat niet worden ontzegd: het reisdoel van de proefrit met de nieuwe Seat Toledo is de Spaanse stad... Toledo. Daarmee heeft Seat meerdere bedoelingen. De eerste is dat onze fotograaf zich naar hartelust kon storten op het maken van jolige plaatjes met wegwijzers en souvenirwinkeltjes. Ten tweede is Toledo een prima reisdoel voor de proefrit.
De belangrijkste reden om te kiezen voor Toledo is echter om aan te tonen dat de nieuwe Toledo letterlijk en figuurlijk terug gaat naar de basis. De allereerste Seat Toledo dankte zijn succes aan de nuchtere aanpak. In 1998 was de Toledo een onopvallende, praktische auto die veel waar voor z'n geld bood. Voor de Toledo anno 2012 staan die zaken wederom centraal.
Liftback
Toch is de nieuwe Toledo niet zomaar een sedan. Het lijnenspel blinkt uit in eenvoud en dat geeft de Toledo iets elegants waar het de doorsnee sedan aan ontbreekt.
De achterruit loopt naadloos over in de achterklep. Niet geheel ten onrechte spreekt Seat daarom liever van een "liftback" in plaats van een "sedan". Dit is ook waarom Seat kansen ziet buiten Oost-Europa (waar hatchbacks worden gezien als "halve auto's").
Ruimte
Standaard meet de bagageruimte 550 liter. Door de achterbank op te klappen neemt dat toe tot 1.490 liter. Die waarden zijn vergelijkbaar met een middelgrote stationcar! De toegang tot de kofferruimte is royaal omdat niet alleen de achterklep, maar ook de achterruit opent (pas op: deze kan het dak van oude/lage garages raken!).
In het interieur was geen ruimte voor creativiteit, maar des te meer voor passagiers. Alle componenten zijn overduidelijk afkomstig van moederbedrijf Volkswagen en alleen het logo op het stuurwiel verraadt dat het hier niet om een Volkswagen gaat. De cabine van de testauto is uitgevoerd in zwart met beige en dat geeft de Toledo de broodnodige charme.
De Toledo is een auto zonder poespas en dat geldt ook voor de uitrusting. Gezien de prijs voorziet Seat in alle luxe en veiligheid die verwacht mag worden, maar niets meer dan dat. Uiteraard is de Toledo middels opties geheel naar eigen wens aan te kleden.
Diesel
Voor de rit naar Toledo is de kilometervreter bij uitstek ingezet: een 1.6 liter dieselmotor met 105 pk / 250 Nm. Deze krachtbron is relatief oud en dat is in dit geval een voordeel. Moederbedrijf Volkswagen heeft de krachtbron in de loop der jaren namelijk steeds verder verfijnd. De zelfontbrander is nu zeer stil en zo goed als trillingsvrij.
Al bij een laag toerental is volop vermogen beschikbaar. De versnellingsbakverhoudingen zijn zo gekozen dat de "1.6 TDI" in de stad levendig is en op de snelweg juist rustig.
Op de lange afstand kwam het verbruik uit op een luttele 3.6 liter per 100 km. Door het ontbreken van een start/stop-systeem (hetgeen in Nederland naar verwachting standaard zal zijn), liep het verbruik eenmaal in de stad sterk op. Het gemiddelde kwam met 4.9 liter per 100 km uiteindelijk iets hoger uit dan de fabrieksopgave (4.4 liter per 100 km).
Benzine
Naast de dieselmotor zijn ook de inmiddels welbekende "TSI" benzinemotoren beschikbaar. Van alle automerken weet de TSI-techniek van Volkswagen goede prestaties en een laag verbruik het beste te combineren. Dat geldt niet alleen in theorie, het blijkt herhaaldelijk tijdens de diverse testritten met deze motoren. Een punt van aandacht is wel dat de betrouwbaarheid van TSI-motoren de laatste tijd in twijfel wordt getrokken.
Ondanks de omvang en het gewicht van de auto, is de Toledo met 1.2 liter TSI motor (105 pk) levendig en vlot. Alleen de getallen geven aan dat dit een kleine motor is, want in de praktijk heeft de bestuurder juist het gevoel een sterke, snelle auto te rijden. Het testverbruik kwam uit op 5.2 liter per 100 km en dat is een fractie zuiniger dan de folder belooft (5.4 liter per 100 km).
De 1.4 liter TSI motor is zonder enige twijfel de fijnste. Deze krachtbron heeft altijd een enorme reserve paraat en dat geeft het aangename gevoel een superieure auto te rijden. Bovendien is de 1.4 TSI standaard gekoppeld aan een automatische "DSG" versnellingsbak. Deze schakelt razendsnel, vrijwel onmerkbaar én verlaagt het verbruik.
Weggedrag
De belangrijkste concurrent van de Seat Toledo komt uit eigen huis: de Skoda Rapid. De Skoda Rapid en Seat Toledo zijn onderhuids gelijk aan elkaar. Beide auto's bieden daarom dezelfde binnenruimte, dezelfde uitrusting en zijn voorzien van dezelfde motoren.
Het rijgedrag verschilt echter! Skoda kiest nadrukkelijk voor comfort en wil het de bestuurder zo makkelijk mogelijk maken. De Seat Toledo heeft een iets aangepast onderstel en geeft daarom meer "feedback" in het stuurwiel. Ook heeft de bestuurder iets meer gevoel met het onderstel, waardoor de Seat een fractie meer rijplezier biedt.
Conclusie
De Seat Toledo is terug. Daarom is een testrit gemaakt naar de Spaanse stad Toledo. Op die afstand kon de Toledo zich prima bewijzen. Seat is al lang geen "budgetmerk" van Volkswagen meer en daarom is de Toledo voorzien van de nieuwste techniek van het moederbedrijf. Alle motoren zijn daarom sterk, stil en zuinig. Alhoewel de Toledo misschien wel de minst spannende Seat is om mee te rijden, is het weggedrag nog altijd prima.
Na een minder geslaagd experiment met een mix van MPV en zakenauto, is de nieuwe Toledo weer een vertrouwde sedan. Dankzij de strakke en tegelijkertijd elegante lijnen is de Toledo echter allesbehalve oubollig. Net als de eerste Toledo's is ook deze vierde generatie weer ruim, praktisch en vooral nuchter.
- Vlot en zuinig
- Prima rijeigenschappen
- Zeer ruim, ook achterin
- Matig zicht in binnenspiegel
- Achterklep opent te hoog (raakt dak lage/oude garages)