Publicatiedatum: 31 januari 2008
Mitsubishi Lancer
Autotest

Mitsubishi Lancer

Grip op de zaak

Autotest - De autoprijzen schieten omhoog. Leasetarieven nemen sterk toe. Belastingmaatregelen moeten autorijden ontmoedigen. Juist daarom komt Mitsubishi nu met de nieuwe Lancer. Deze nieuwste telg van de Japanse fabrikant zou de ruimte en rijkwaliteiten van een luxe middenklasser bieden tegen de prijs van een compacte auto. Is dit de auto waar leaserijdend Nederland op zat te wachten?

"Veelbelovend", zo kan het uiterlijk van de nieuwe Mitsubishi Lancer het beste worden omschreven. De neus is geïnspireerd op een straaljager en kijkt vastberaden de wereld in. Maar ook de rest van het lijnenspel straalt snelheid uit, zelfs als de Lancer stilstaat. Als deze auto net zo spannend rijdt als hij er uitziet, dan wordt de testrit een groot feest!

De Lancer is 4 meter 57 lang en dat is slechts een paar centimeter minder dan Mitsubishi's topmodel van weleer: de Galant. De royale afmetingen vertalen zich in veel binnenruimte. De ruimte voorin is riant en niets geeft het idee dat dit een middenklasse sedan is. Ook aan de achterpassagiers is gedacht, de beenruimte achterin is bovengemiddeld. Hier zitten zelfs lange volwassenen prima!

Mitsubishi Lancer

Binnen

Het interieur is al even sportief en modern vormgegeven als het exterieur. Helaas hebben de gebruikte materialen een hoog plastic-gehalte. Mitsubishi claimt dat de Lancer de ruimte biedt van een auto uit het zogenaamde "D segment", terwijl de auto formeel thuishoort in het "C segment". De belofte van de ruimte wordt waargemaakt, maar de uitstraling van het interieur verwijst duidelijk naar het lagere "C segment".

De uitrusting laat gelukkig weinig te wensen over. De hier gereden "InStyle"-uitvoering (het topmodel) is voorzien van alle moderne gemakken. Daartoe behoren sleutelvrije toegang, xenon koplampen (met lichtsensor) en Bluetooth-telefoonkoppeling. De stoelen zijn met leder bekleed en zijn elektrisch verwarmbaar.

Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Lancer

Voor het gecombineerde audio- en navigatiesysteem heeft Mitsubishi de hulp ingeroepen van specialist "Rockford Fosgate". Ditzelfde systeem is in de Mitsubishi Outlander te vinden en klinkt daar sensationeel goed. Alhoewel het systeem is aangepast aan de akoestiek van de Lancer, komt het hier toch minder goed tot zijn recht. Desondanks klinkt het "Mitsubishi Multi Media"-systeem nog steeds een stuk beter dan de gemiddelde autoradio en veraangenaamt het iedere rit! Voor menigeen is de autoradio het enige gezelschap onderweg en dan is goed geluid van grote waarde.

Diesel

Omdat de Lancer bedoeld is als slim alternatief voor de steeds duurder wordende leaseauto, is voor de gelegenheid gereden met de enig leverbare dieselmotor (uiteraard met roetfilter). Deze meet 2.0 liter en is goed voor 140 paardenkrachten en 310 Nm trekkracht. De DI-D krachtbron is na een koude start luidruchtig en onwillig. Na enkele seconden voorgloeien klinkt vanuit het vooronder een ouderwets nagelend dieselgeluid. Vlak voor het tot stilstand komen voor een verkeerslicht, gaat regelmatig een trilling door het motorblok (en daalt het toerental scherp) alsof de motor zal afslaan. Alhoewel er wel degelijk moderne techniek onder de motorkap ligt, voelt het allemaal weinig geraffineerd.

Mitsubishi Lancer

De prestaties van de Lancer diesel zijn gemiddeld: de auto komt nooit vermogen tekort en komt moeiteloos mee met het overige verkeer. Ook hoge kruissnelheden op de snelweg worden probleemloos vastgehouden. De turbodiesel is echter niet levendig en reageert met een zekere gelatenheid op het gas. Meer gasgeven resulteert in (nog) meer motorgeluid en pas na enige aarzeling in meer snelheid. Daar staat tegenover dat de zelfontbrander uiterst spaarzaam met brandstof omspringt. Met een kalme rijstijl is het eenvoudig mogelijk om zuiniger te rijden dan Mitsubishi's beloofde verbruik van 6,1 liter per 100 km.

Ongeacht de gekozen motor is de Lancer minder stil dan gemiddeld. Geluiden van de banden en rijwind zijn nadrukkelijk hoorbaar (vreemd genoeg komen deze grotendeels van achteren!), wat vooral op de lange afstand vermoeiend is.

Mitsubishi Lancer

Grip!

De Lancer wordt veelvuldig door Mitsubishi ingezet als rally-auto. Binnenkort staat ook een zeer snelle Lancer op het programma: de "Evo X". Toch is nu al iets van dat potentieel merkbaar in deze tamme diesel.

Het weggedrag is in één woord: uitstekend. Het onderstel is niet te zacht en niet te hard. De besturing is niet te licht en niet te zwaar. De remmen zijn sterk, maar niet bijterig. De wegligging is zeer goed, de grip enorm. Dat maakt de Lancer veilig omdat de auto stabiel blijft bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre, maar geeft ook heel veel rijplezier.

Mitsubishi Lancer

Conclusie

Is de Mitsubishi Lancer de auto waar leaserijdend Nederland reikhalzend naar uitkeek? Biedt de Lancer de ruimte en het comfort van een D-segment auto tegen een prijs uit het C-segment? Ja en nee.

De afwerking, prestaties en rijgeluiden verraden dat de Lancer een heel gewone sedan is. Ondanks de nodige kritiekpunten in deze test, laat de Lancer wel degelijk een heel positief gevoel achter. De ruimte, uitrusting en het weggedrag zijn juist bovengemiddeld. Op die punten hoort de Lancer thuis in een hogere klasse.

plus
  • Prima audiosysteem
  • Uitstekende wegligging
  • Zeer ruim, ook achterin
min
  • Veel rijgeluiden
  • Weinig verfijnde dieselmotor