22 juli 2012
Skoda Rapid

Skoda Rapid

Eenvoud is het kenmerk van het ware

Autotest | Op de vraag: "wat doet u voor de kost?" is het standaard-antwoord "ik ben autojournalist". Daarop volgt zonder uitzondering een standaard-vraag: "als u alle auto's heeft getest, wat is dan de beste?". Het ligt voor de hand een peperdure supercar te noemen. Maar in de basis is een auto niet meer dan eenvoudig vervoer van A naar B. Een Skoda Rapid bijvoorbeeld?
 

Ooit stond de naam "Rapid" voor een eigenzinnige coupé van Skoda. De nieuwe Rapid is alles behalve eigenzinnig. Het is een sedan en dat is, in de ogen van de West-Europese klant, de minst aantrekkelijke carrosserievorm die er is. Alhoewel de naam anders doet vermoeden, is de "Rapid" ook geen uitgesproken snelle auto.

Ruimte

De nieuwe Rapid appelleert vooral aan het gezonde verstand. De Rapid biedt meer ruimte dan een Fabia, maar is iets minder groot dan een Octavia. Ook qua prijs valt de Rapid precies tussen beide modellen.

Met een lengte van 4 meter 48 en een breedte van 1 meter 71 is de Rapid vrijwel even groot als de Octavia van de generatie 1996 tot 2004. De wielbasis is echter langer en daardoor biedt de Rapid zelfs meer beenruimte dan de Octavia van weleer.

Skoda Rapid

Voorin zitten zelfs (zeer) lange bestuurders prima. Ook achterin biedt de Rapid meer hoofd- en beenruimte dan de buitenmaten doen vermoeden. Volwassenen zitten hier prima.

De bagageruimte meet 550 liter en kan door het opklappen van de achterbank worden vergroot tot 1.490 liter. Dat is vergelijkbaar met een middelgrote stationcar!

De toegang tot de bagageruimte is bovendien uitstekend, want niet alleen de achterklep maar ook de achterruit opent. Dit heeft wel als nadeel dat de Rapid met geopende achterklep zo'n 2 meter hoog is en dus het plafond van menig (parkeer)garage zal raken. Het anders zo slimme merk voorziet hier niet in een strategisch geplaatste stootrand op de achterklep. Een ander nadeel van deze eigenzinnige achterklep is dat het zicht in de binnenspiegel slecht is.

Skoda Rapid

Ergonomie

Skoda is een dochtermerk van Volkswagen en dat is overduidelijk in het interieur. Alleen het logo op het stuurwiel zegt Skoda, de rest van het interieur is overduidelijk opgebouwd uit standaard Volkswagen-onderdelen. Denk daarbij niet alleen aan knoppen en hendels, maar ook aan het navigatiesysteem en de boordcomputer. Zelfs de stoelen en de gebruikte materialen ademen Volkswagen.

Om de prijs laag te houden is op details bespaard. Een voorbeeld: de elektrisch bedienbare zijruiten hebben geen automaat; de knop moet worden ingedrukt tot het raam helemaal omhoog of omlaag is. Zo is deze Skoda op vele punten net even eenvoudiger dan een Volkswagen.

Skoda Rapid

Simply clever

Daar staat tegenover dat de Rapid is voorzien van enkele slimme vindingen die kenmerkend zijn voor Skoda. Stuk voor stuk verhogen ze de prijs van de auto nauwelijks, maar maken ze het dagelijks leven met de Rapid wel aangenamer.

Voorbeelden zijn de houder voor mp3-spelers en telefoons (geschikt voor uiteenlopende merken en maten), een klem om de achtergordel vast te zetten zodat deze niet rammelt en blindelings te vinden is, een net aan de zijkant van de voorstoelen en een houder voor de ruitenkrabber in het tankklepje.

Skoda Rapid

1.4 TSI

Tot voor kort was Skoda aangewezen op oude, vertrouwde motoren van Volkswagen. Inmiddels heeft Skoda toegang tot de laatste techniek van het moederbedrijf en dat is goed nieuws. De kosten van een auto zitten immers niet alleen in de aanschaf, maar vooral in het verbruik. De "TSI" motoren van Volkswagen bieden van alle merken de beste prestaties tegen het laagste verbruik. Helaas komen de TSI-motoren op dit moment negatief in het nieuws door een lagere betrouwbaarheid, maar moederbedrijf Volkswagen belooft beterschap.

Skoda Rapid

Op het moment van schrijven is de "1.4 TSI" de krachtigste motor waarmee de Rapid leverbaar is. Deze 122 pk / 200 Nm sterke benzinemotor is standaard gekoppeld aan een zeventraps automaat. Deze is voorzien van een dubbele koppeling, waardoor het schakelen razendsnel en ongemerkt gebeurt. De bestuurder heeft de mogelijkheid om zelf te schakelen, maar de elektronica voelt de bestuurder zo goed aan dat dat nooit nodig is.

Met de 1.4 TSI motor is de Rapid een vlotte auto die altijd een aangename reserve paraat heeft. Al bij lage toeren is volop trekkracht beschikbaar, zodat de Rapid vlot op het gaspedaal reageert. Bij een hoger toerental neemt het motorvermogen gretig toe, waardoor ook tussenacceleraties vlot verlopen. Dankzij de slimme techniek bleef het testverbruik beperkt tot 5.9 liter per 100 km en dat is vrijwel gelijk aan de fabrieksopgave.

Skoda Rapid

1.2 TSI

De eenvoudigste uitvoering is de "1.2 TSI" die 86 pk / 160 Nm levert. Dat is in de praktijk ruim voldoende. De 1.2 TSI heeft soms iets meer "bedenktijd" nodig dan de grotere 1.4 TSI. Ook worden de prestaties met iets minder gemak neergezet. Uiteindelijk voelt de 1.2 TSI echter vrijwel even snel en levendig, terwijl het verbruik nog lager is. Zelfs op een veeleisend traject bedroeg het testverbruik volgens de boordcomputer 5.3 liter per 100 km.

Weggedrag

Ondanks de prima (benzine)motoren, is de Skoda Rapid absoluut geen spannende of opwindende auto om te rijden. De motoren doen hun werk in relatieve rust en de techniek is erop gericht om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.

Skoda Rapid

Voor een auto die zijn werk even onopvallend doet als het gemiddelde huishoudelijke apparaat, is de Rapid voorzien van een opmerkelijk stug onderstel. Op (zeer) slecht wegdek zijn alle putten, gaten en andere oneffenheden daarom duidelijk in het interieur voelbaar.

Toch is dit zeker geen verkeerde keuze van Skoda. Het stevige onderstel zorgt er namelijk ook voor dat de wegligging uitstekend is en dat komt de veiligheid ten goede.

Skoda Rapid

Conclusie

De vraag "wat is de beste auto?" is onmogelijk te beantwoorden. Iedereen heeft andere eisen en wensen, anders zouden er niet zo veel verschillende auto's op de markt zijn. De vraag "wat is de meest verstandige auto?" is wel te beantwoorden. Een verstandige auto biedt precies genoeg, maar nooit te veel.

Dat is precies wat de Rapid kenmerkt: de Rapid scoort op alle punten een ruime voldoende, maar nooit meer dan dat. De standaarduitrusting is rijk, maar nooit overdadig. De Rapid rijdt, remt, schakelt en stuurt prima, maar is absoluut niet spannend of opwindend. In plaats daarvan kiest Skoda voor comfort, veiligheid en een laag verbruik.

Alleen de ruimte is overweldigend en daarmee vult de Rapid een lege plek tussen de Fabia en de Octavia. Zo eenvoudig kan het zijn.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Prima rijeigenschappen
  • Zeer ruim, ook achterin
min
  • Matig zicht in binnenspiegel
  • Achterklep opent te hoog (raakt dak garages)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!