Kia Sephia
Ki-ja of Ki-nee?
Het uiterlijk kan het niet zijn. De Sephia is alleen leverbaar als sedan en dat is niet het type auto waarmee de Koreanen ons deel van de wereld zullen veroveren. Daarbij heeft de Sephia weinig uitstraling. Van kop tot kont ziet de auto er nietszeggend uit. Alhoewel, juist die "kont" is kenmerkend voor de Sephia. Dankzij een grote reflector die de beide achterlichten optisch met elkaar verbindt is de Sephia van achteren gezien wel degelijk origineel en herkenbaar.
Ruimte en uitrusting
Binnenin kiest Kia ook voor een "niets aan de hand" stijl. Alles is keurig vormgegeven en door zo min mogelijk uitgesproken keuzen te maken, wil de nieuwe fabrikant de grootst mogelijke doelgroep aanspreken. Zelfs de kleur in het interieur is onbestendig: "iets" tussen grijs en blauw in. Voor West-Europa heeft men één detail over het hoofd gezien: voor lange bestuurders zijn de hoofdsteunen veel te laag en daarom bieden ze geen bijdrage aan het comfort of de veiligheid. De hoofdruimte voorin is net voldoende voor lange volwassenen. De ruimte achterin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Dat wil zeggen dat volwassenen kunnen zitten, maar weinig beweegruimte over hebben.
Een eerste punt waarmee Kia zich echt weet te onderscheiden van het bestaande aanbod is de uitrusting ten opzichte van de prijs. De hier gereden GLX versie is voorzien van elektrisch bedienbare zijruiten voor- en achter, een elektrisch inklapbare antenne, centrale portiervergrendeling (zonder afstandsbediening), een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een toerenteller. De bagageruimte is alleen te openen met de sleutel en dat is ronduit onhandig. Grappig detail: de toerenteller en snelheidsmeter zijn te vinden aan beide uiteinden van de klokkenwinkel achter het stuurwiel. De brandstofmeter en koelvloeistoftemperatuurmeter zijn centraal geplaatst met daar onder in grote letters de tekst "unleaded fuel only", alsof dat de belangrijkste informatie voor de bestuurder is.
Rijeigenschappen
Op de prijslijst van de Sephia staat slechts één motor: een 1.6 liter benzinemotor met twee kleppen per cilinder, geproduceerd onder licentie van Mazda. Deze krachtbron is goed voor 82 pk / 120 Nm en dat is gemiddeld voor een auto in dit segment. Het vermogen is ruim voldoende om mee te komen met het verkeer, waarbij de Sephia altijd met zoveel gemak presteert dat de bestuurder nooit het gevoel heeft een "budget auto" te rijden.
Echter, wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt resulteert dat in meer motorgeluiden, maar nauwelijks in meer prestaties. Omgekeerd is de vierpitter juist wel opmerkelijk smeuïg. Zo kan probleemloos 50 km/u in de vierde versnelling worden gereden (1.800 tpm) en dan nog kan zonder terugschakelen en zonder enig protest worden versneld. Dankzij een vijfde versnelling kan bij 3.000 tpm op de snelweg 100 km/u worden gereden. Dat is geen uitgesproken laag toerental, maar omdat de motor een relatief diep geluid heeft wordt het nauwelijks als storend ervaren.
Tot 100 km/u is de Sephia bijzonder stil. De geluiden van de banden, rijwind en motor zijn dan uiterst beperkt. Boven de 100 km/u is plotseling veel windruis rond de A-stijl hoorbaar. Dat is vreemd, want de Sephia heeft uitzonderlijk kleine (lees: onhandig kleine) buitenspiegels en die zouden juist minder rijwind moeten vangen voor minder rijgeluiden.
De aandrijftechniek van de Sephia is afkomstig van Mazda, maar Kia meldt vol trots dat de Sephia het eerste model is dat op een onderstel staat dat in eigen huis is ontwikkeld. Kia's onderstel maakt de Sephia bij dagelijks gebruik stabiel en comfortabel. De Sephia is absoluut geen uitdagende of strak sturende auto, maar juist een auto die zich ontspannen laat rijden.
Conclusie
Wat heeft Kia te bieden dat andere automerken niet bieden? Na een proefrit met de Kia Sephia is het antwoord op die vraag: in feite niets. Maar... Kia levert hetzelfde product tegen een significant lagere prijs. De Sephia is een middelgrote sedan met de prijs van een compacte auto en op die manier hebben de Koreanen een manier gevonden om de markt te veroveren.
De Sephia is misschien geen spannende of opmerkelijke auto, het is ook geen onbeholpen poging van een nieuwkomer. Tijdens de proefrit met de Sephia gaf de auto op geen enkel moment indruk dat dit een eerste "probeersel" was. Wel is merkbaar dat de Sephia niet voor Europa is gebouwd en dat komt tot uiting in de lage hoofdsteunen, beperkte hoofdruimte en onhandig kleine buitenspiegels. Het belangrijkste is echter: slechts op details is merkbaar waar Kia heeft bezuinigd. En gezien de lage prijs, zijn dat soort details snel vergeten. Vooralsnog is het antwoord op de vraag Ki-ja of Ki-nee dus een uitgesproken: Ki-ja!
- Nette prijs
- Smeuige motor
- Comfortabel, ontspannen rijden
- Hoofdsteunen te laag
- Onhandig kleine buitenspiegels
- Bagageruimte alleen te openen met sleutel