8 september 2010
Opel GTC

Opel GTC

Opel toont GTC Paris conceptcar

8 september 2010 | Opels Vice President of Design, Mark Adams, gaf zijn team de instructie: "Toon mij de meest emotionele kant van de nieuwe designtaal van Opel, 'de combinatie van beeldende kunst en Duitse precisie'". Hun creatie, de concept-car GTC Paris, wordt voor het eerst gepresenteerd op de Paris Motor Show 2010 (2 tot en met 17 oktober). De GTC Paris volgt in de voetsporen van de nieuwe generatie Astra Sports Tourer, die eveneens op het Paris Motor Show debuteert, maar vormt de volgende stap in een volledig nieuw Opel-gamma.

De inspiratie voor de concept-car komt voor een deel uit een citaat uit de beroemde roman Jonathan Livingston Seagull van Richard Bach: "And the speed was pure beauty". Die zinsnede belichaamt de genen van de auto, met dynamische, vloeiende lijnen, mooi gebeeldhouwde oppervlakken en een brede, gespierde uitstraling.

Opel GTC

"We wilden de emotionele kant van het merk Opel tot uiting brengen en zijn ervan overtuigd dat deze auto de juiste visuele impact creëert om ons dynamische en sportieve karakter te versterken", aldus Adams.

Met zijn 4,46 meter heeft de GTC Paris de traditionele afmetingen voor een sportieve compacte auto, terwijl hij toch nog plaats biedt aan vijf inzittenden. De meeste iconische auto's worden in zijaanzicht getekend en kunnen vaak zelfs met twee of drie scherpe lijnen worden weergegeven. Dat geldt ook voor de nieuwe concept-car van Opel: en profile hebben de designers de spanning gemaximaliseerd door het aantal lijnen van de GTC Paris te beperken. Net als de pezen van een sprinter creëren deze lijnen spanning en een gebeeldhouwde vorm. Ze dienen als basis waarop de afwerkingsdetails en oppervlakken reageren en duwen op een erg atletische wijze op de wielen.

Opel GTC

Het typische lemmetmotief van Opel, een fijne, gespannen vouw langs de drempellijn, heeft hier dezelfde richting zoals die voor het eerst was te zien op de Insignia. Vanaf de deurgreep vertrekt een tweede lijn naar de achterkant van de auto, die de uitstraling benadrukt door de oppervlakken op te splitsen in een fijn deel onderaan en een brede schouder bovenaan. De derde lijn, die het silhouet van het dak volgt, is afgewerkt in fijn geborsteld aluminium en benadrukt de ruitlijn, die de blik naar de scherp geaccentueerde, geïntegreerde spoiler leidt.

De zuiver gelijnde voorkant heeft karakter te over en onderscheidt zich door de typische centrale vouw. De voorkant wordt versterkt door de intense, erg smalle adelaarsblik, die de geraffineerde verchroomde logospijl scheidt van het indrukwekkende, lage trapeziumvormige radiatorrooster, dat het sportieve karakter van de GTC Paris verraadt. De typische LED-rijdaglichten worden benadrukt door fijne chroomaccenten.

Opel GTC

De brede uitstraling wordt achteraan nog versterkt, aangezien de proporties daar het imposantst zijn. Dat wordt extra benadrukt door de LED-achterlichten die 's nachts als een lange gestrekte 'vleugel' over de achterkant lopen.

Opel gaf zijn technologie voor compacte auto's een zo sportief mogelijke dimensie in de GTC Paris. Het chassis heeft een speciaal ontwerp met extra spoorbreedte. Het omvat een samengestelde as met Watts-verbinding achteraan, een ingenieuze techniek van Opel. Ook heeft de auto een nieuwe, verbeterde versie van de adaptieve mechatronische FlexRide-ophanging en een elektronisch sperdifferentieel vooraan. De GTC Paris staat met zijn dynamische 21 inch velgen stevig op de weg.

Opel GTC

Onder de motorkap van de GTC Paris ligt een 2.0 Turbo, een viercilinder met directe injectie. De motor is gekoppeld aan een start/stop-systeem. De transmissie is een handgeschakelde zesversnellingsbak.