20 september 2021
Volvo XC40
Nieuws

Volvo XC40 T5 Geartronic AWD Momentum

Volvo verlaagt verbruik XC40

20 september 2021 - Na de Volvo V60 krijgt nu ook de XC40 de introductie van de Mild hybrid B3 en de upgrade van de Mild hybrid B4 en B4 AWD motor met Miller cyclus en 7DCT-EVO versnellingsbak. Door een efficiënter verbrandingsproces daalt het verbruik en de CO2-uitstoot en worden de prestaties verbeterd. De XC40 maakt nu ook gebruik van een 7-traps automaat met dubbele koppeling die sneller schakelt en bovendien lichter is. De Volvo XC40 B3 automaat Momentum is leverbaar vanaf een zeer concurrerende prijs van € 45.495.

Met de komst van de B3 Mild hybrid is de XC40 T2 de enige uitvoering in het Volvo gamma die nog verkrijgbaar is met een handgeschakelde transmissie. Van alle Volvo verkopen in Nederland is momenteel ruim 98% voorzien van een automaat. Tevens zijn buiten de XC40 T2 nu alle modellen en uitvoeringen geëlektrificeerd (Mild hybrid, Plug-in hybrid of Pure electric).

Volvo XC40 T5 Geartronic AWD Momentum

Het Miller-concept is een manier om de compressieverhouding van de motor te verhogen. Dit maakt het mogelijk om meer energie uit de verbrandingsgassen te halen en voorkomt energieverlies tijdens de uitlaatslag die plaatsvindt bij het openen van de uitlaatkleppen. In het Miller-concept sluit de inlaatklep vroeg, waardoor het volume ingesloten lucht kleiner is. Dit wordt gecompenseerd door de inlaatdruk te verhogen, zodat de ingesloten luchtmassa nagenoeg hetzelfde blijft.

Het Miller-concept wordt mogelijk gemaakt met behulp van doorontwikkelde technologieën zoals variabele turbinegeometrie (VNT) voor een hogere efficiënte in een breed bereik en een snellere variabele kleptiming (VVT) voor een beter beheer van de ingesloten luchtmassa. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik met behoud van het motorvermogen.

De 7-DCT EVO versnellingsbak in de vernieuwde XC40 B3 en B4 is een doorontwikkeling van de 7-DCT uit de XC40 Recharge Plug-in hybride. De bak heeft een dubbele koppeling. Deze technologie draagt bij aan snellere schakelacties. De nieuwe transmissie heeft eveneens een gunstig effect op het brandstofverbruik door een lager gewicht. De nieuwe versnellingsbak maakt tevens automatische motoruitschakeling mogelijk bij gas los. Dit systeem heet Stop in Drive in Speed (SIDIS). De auto kan vrij uitrollen en verbruikt dan geen brandstof, beter bekend als zeilen. Wanneer de motor weer start, wordt een versnelling geselecteerd die past bij de snelheid.

De Volvo XC40 B3 levert 120 kW (163 pk) en een maximum koppel van 265 Nm en wordt ondersteunt door de 14pk / 40Nm sterke elektromotor van het Mild hybrid systeem. De acceleratie is sneller dan de T3. In 8,4 seconden bereikt de XC40 B3 vanuit stilstand 100 km/uur, dat was 9,6 seconden. De maximale pk's en het koppel blijven gelijk aan de T3. Het vermogen komt wel eerder vrij en het koppel is over een breder gebied beschikbaar.

Tevens geeft het mild hybride systeem tijdens het accelereren ondersteuning aan de motor met 14pk/ 40 Nm. Het trekgewicht neemt met 200 kg toe naar 1.800 kg.

De B4 levert nog steeds 145 kW (197 pk) en een maximum koppel van 300 Nm maar de B4 accelereert van 0 naar 100 km/uur in 7,4 seconden, dat was 8,4 seconden.

De B3 is gelijk geprijsd aan de T3, die wordt vervangen (handgeschakeld en automaat). De prijzen van de B4 en de B4 AWD blijven ongewijzigd en zijn per direct te bestellen. De XC40 B3 automaat Momentum is leverbaar vanaf € 45.495. De XC40 T2 blijft leverbaar vanaf € 38.995. En de B4 Inscription is via Care by Volvo, het flexibele autoabonnement van Volvo, te rijden vanaf € 679 per maand.