Forum Volvo XC40
Reacties van eigenaren
Ervaring met Volvo XC40 Essential: Maak de afspraak dat er vooraf een proefrit met de nieuwe auto gemaakt moet worden. Er kan ook met deze Volvo iets mis zijn. Het nieuwe beleid van de algemeen directeur Maarten Doomen is dat er geen proefritten meer gemaakt worden bij aflevering. Mijn Volvo een EX40 werd afgeleverd met 200 meter op de teller. Bij het overhandigen van deze nieuwe auto en er mee te gaan rijden hoorde ik vreemde geluiden vanuit het linker voorwiel. De nieuwe auto heeft 3 weken op de brug gestaan want de monteurs kwamen er niet achter waar het vreemde geluid vandaan kwam? Na vele onderdelen te hebben vervangen bleek het de draagarm te wezen. Inmiddels is de gehele linker voorwielophanging vervangen.
Ik heb deze auto niet afgenomen, want voor mij was deze fabrieksnieuwe Volvo EX40 niet nieuw meer. Daarover verschilden wij van mening daar hij had voorgenomen deze weer te overhandigen aan mij. Nu is deze auto ingezet als leenauto. Autobedrijf Bluekens heeft een goede naam, maar met deze dwaze directeur als Maarten Doomen kan dat snel anders worden.
Ervaring met Volvo XC40 T3 R-Design: Wij rijden de Volvo XC40 T3 R-Design nu een half jaar. Het is onze eerste automaat en tevens onze eerste auto met turbo. Het hoge gewicht is aan 1 kant een zegen, aan de andere kant een vloek. Rechtuit stuurt heerlijk. Zijwind? Welke zijwind? In de bocht wil de auto rechtdoor. Wellicht kunnen andere banden daar nog wat verbetering in brengen. Het stugge onderstel heeft wat moeite met die kleine, venijnige, verkeersdrempels. Langzaamaan is het devies.
Het vermogen is aan de krappe kant, maar het koppel maakt veel goed. Er is zeker goed met het verkeer mee te komen. Aan de 80 km/u zit je in een vloek en een zucht. Wij hebben op de autobahn de 180 km/u al aangetikt en het was zelfs toen nog opvallend rustig in de auto. Een driecilinderroffeltje is hoorbaar bij wat feller optrekken, maar wij vinden het niet storend. Hoe warmer de motor hoe lekkerder het klinkt. Het verbruik is aan de hoge kant op korte ritjes (1:10), op langere stukken is 1:16,5 geen probleem. In de zomer is 1:17,5 zelfs haalbaar.
Wij zijn tevreden, maar vinden het een eigenaardige auto. De ACC werkt niet tadeloos. Het gebeurt regelmatig dat hij midden op een kruispunt de auto tot stilstand dwingt. Overrulen, door gas te geven, is dan het enige wat helpt. Ook de Cross Traffic Alert is soms wat enthousiast. Al 2x gebeurd dat de auto bij het achteruitrijden zeer abrupt tot stilstand gedwongen werd. En dat gaat niet zachtzinnig. Better safe than sorry, zullen we maar zeggen. Wij vinden het raar dat de auto bijna alles zelf kan regelen, maar een regensensor kan er dan weer niet van af voor 50.000 euro.
Het gezever wat wij horen over de navigatie klinkt ons compleet onbekend in de oren. Waze is beter; dat erkennen wij, maar ik heb zelden een navigatie gehad die zo snel reageert en zo makkelijk en snel is in te stellen. Wellicht hebben wij een ota software-update gehad?
Het olieverbruik in 5000 km is 1 streepje. Geen idee hoeveel ml dat is. Wij liggen er niet wakker van. Merkwaardig is het dat bij een auto van 50K de ruitenwissermotor hoorbaar is, indien de radio niet aanstaat. Net als de multiriem bij stationair toerental. 5 monteurs zeggen, onafhankelijk van elkaar, om het hardst dat het geen kwaad kan. Volvo zelf zet het weg als een producteigenschap. Ik zet het weg als "gelul". Heb meerdere XC40''s gehoord die het niet hadden. Kwestie van geen zin om het op te lossen denk ik.
Koppelen van de telefoon is een makkie. Vooral Android. Apple carplay gaat helaas alleen met een kabeltje.
Stoelen zijn een verademing.
Airco koelt en stookt je de tent uit.
Op afstand starten is een zegen. Warm stuur en zittingen. Interieur warm. Karren maar.
Milieu? Wij komen uit een prima milieu.
Over de Continental Eco Contact banden zijn wij absoluut NIET te spreken. Slechte grip op nat wegdek. Traction Control grijpt regelmatig in.
Start/stopsysteem is een ramp.
Wij hebben een individueel profiel aangemaakt voor de rijmodus, waarin de SS is uitgeschakeld. 2x het knopje 'rijmodus' indrukken en klaar.
Overall conclusie? Heerlijke wagen met gebruiksaanwijzing. Je verslindt er heel makkelijk kilometers mee.
Ervaring met Volvo XC40 T2: Leuke wagen, veel comfort, motor voldoet ruimschoots voor de huidige verkeernormen met de 8-trapsautomaat.
Ervaring met verkoop: Wachttermijn was lang, 9 maanden.
Ervaring met Volvo XC40 T2 Business Pro: Iedere rit ervaar ik als prettig. Na een gewenningsperiode waardeer ik de diverse ondersteuningssystemen. De automatische verkeersbordherkenning staat nog in de kinderschoenen en is (nog) geen aanrader.
Ervaring met verkoop: Tijdens het keuzeproces werd geen druk uitgeoefend. Ik heb meerdere offertes laten maken.
Ervaring met Volvo XC40 T 4 inscription: Deze nieuw gekocht in 2019, vanaf dag 1 stottert hij bij overschakelen het betreft een automaat. Tot op heden is er geen oplossing voor dit probleem, en past niet bij Volvo die beweren zelfs dat hun auto's veilig zijn, nou die van ons is echt niet veilig, zelf 2 keer weigerde hij om te rijden bij het oversteken.
Dit is onze derde Volvo, eerst XC-60 2011, tweede V60 plug in hybride 2014 en nu de XC-40 2019. Voor ons nooit een Volvo meer; op een Dacia krijg je zelfs meer service is overigens ook een prima auto.
Dus let op in deze prijsklasse is keuze in overvloed doe er u voordeel mee.
Antwoord: Ik herken dit probleem. Auto is van september 2019. Is inmiddels 14 keer (!) terug geweest bij dealer. Tot tweemaal aan toe is de auto afgesleept omdat deze niet meer kon of mocht rijden. Problemen met automaat (nog steeds niet opgelost), problemen met remmen, problemen met niet reageren op het gas en diverse meldingen op het Dashboard.
Volvo lease heeft nu een toezegging gedaan van een vergoeding van euro 500 ivm extra gemaakte kosten (mbt extra gereden kilometers en verloren tijd). Volvo Nederland geeft niet thuis: geven aan dat zij hun best hebben gedaan om de auto weer rijdend te krijgen of te houden. Ik ben de auto en Volvo Nederland dan ook zat en ga de auto vroegtijdig inleveren.
Antwoord: Heel herkenbaar, problemen met remmen, diverse meldingen op dashboard, niet reageren op gas (tussen 100 en 120 lijkt wel of het vermogen wegvalt), verbruikt ook redelijk wat olie. Meerdere keren terug geweest bij de dealer die je afschildert als zeikerd. In de tussentijd is er niets opgelost. Heel simpel: voor mij nooit meer een Volvo.
Antwoord: Heb de XC40 T2 nu ruim 10 maanden en iedere rit is genieten. Het olieverbruik is minimaal (1 streepje), incl 2000 km met caravan 95 op de teller. Ik tank E5 iets duurder maar rijdt goed. Gemiddeld verbruik 7,6l/100km volgens de boordcomputer maar het werkelijke verbruik is iets hoger.
Ervaring met Volvo XC40 T3: We hebben de eerste 3500 km storingsvrij en fijn gereden. De auto is uitgerust met het blis pakket dat prima werkt, tot je een fietsendrager of caravan op de trekhaak hangt. Dan werkt het systeem niet meer, net als de adaptieve cruisecontrol, en alle parkeersensoren. Erg triest.
Het navigatiesysteem gaat heel vaak de fout in en kent geen kleinere dorpen, echt zonde van het geld. Na zijn eerste beurt en een software-update zit er bij langzaam optrekken af en toe een vreemde korte rammel in de automaat, en de cruise-control wil niet altijd met automaat op afstand rijden. Een probleem dat na uitzetten en weer opstarten ook zo weer verdwenen is, maar erg slordig.
Ervaring met Volvo XC40 D3: 2,5 jaar geleden mijn Volvo XC-40 gekocht bij de Volvo-dealer met Selekt garantie. Meteen werd duidelijk dat hij 1 liter olie per 1000 km gebruikte, maar dat vond de dealer van Roosmalen normaal. Tot het motormanagement lampje ging branden. 2 jaar lang voor de gek gehouden en nu hij uit de garantie loop zegt van Roosmalen, dat ze van de VOLVO Nederland tijdens de garantie periode geen reparaties mochten doen ivm zijn olie verbruik. Sterker: ze beweerden zelfs dat ik geen garantie had, omdat de voorwaarden het uitsloten omdat ik te veel korte afstanden reed. Blijkt pure leugens te zijn, dat een wereldmerk als VOLVO zo zijn naam te grabbel gooit, wie heeft dezelfde ervaring, want mogelijk dat we gezamenlijk juridisch op kunnen trekken.