Volvo S80
Een andere richting
Eerst de facelift. Begin 2009 is het uiterlijk zo aangepast dat de S80 meer grootsheid uitstraalt. Dankzij welgemikte accenten van chroom en het doortrekken van gezichtsbepalende lijnen, lijkt de auto groter dan deze eigenlijk is. De vernieuwde S80 dwingt nu meer respect en waardigheid af.
Dat moest ook wel, want in eigen huis werkte Volvo al aan een concurrent: de S60. De S80 is weliswaar een stuk langer (+20 cm), maar de wielbasis is nauwelijks groter (+6 cm). Bovendien hebben beide auto's zo'n chique interieur dat het verschil op het eerste gezicht gering is.
De S80 biedt vooral achterin meer ruimte. Met enige goede wil (lees: door de bijrijdersstoel vooruit te zetten), kan de S80 ook als auto met chauffeur worden gebruikt. Om die reden is de testauto zelfs voorzien van een aparte audio-unit achterin.
Scandinavisch
Zoals iedere Volvo, onderscheidt ook de S80 zich met Scandinavisch design. Het interieur is niet zo steriel als dat van een Duitse auto, maar meer ingetogen dan dat van een Italiaan. Menigeen zal zich alleen al dankzij de atmosfeer meteen thuisvoelen in de S80. Ook typisch Volvo: de stoelen zitten voortreffelijk (alhoewel de hoofdsteunen wat laag zijn) en het audiosysteem klinkt subliem.
Op het gebied van veiligheid verraadt de S80 zijn leeftijd. De allernieuwste veiligheidsvoorzieningen zijn wel aan de S60 besteed, maar (nog) niet aan de S80. Juist een Volvo-koper stelt prijs op die veiligheid!
Het wil echter niet zeggen dat de S80 er bekaaid van af komt. Nog steeds zijn BLIS (dodehoek verklikker in de buitenspiegels) en een systeem om kop-staart botsingen te voorkomen geen gemeengoed. Een ander aspect van de veiligheid is het alarm dat inbrekers kan verraden die zich in de auto schuilhouden!
Rijden
Eenmaal onderweg met de S80, is de gelijkenis met de S60 snel vergeten. Zoals het uiterlijk al doet vermoeden, heeft de S80 iets groots en waardigs over zich. De S60 is juist ongebruikelijk wendbaar en dynamisch voor een auto in dat segment. De S80 wordt standaard voorzien van een "comfort-onderstel". Op slecht wegdek kan de auto daarom iets deinen, maar hobbels zijn nauwelijks voelbaar in de auto.
Van snel bochtenwerk is de S80 niet gediend, dat zou afbreuk doen aan de rust in het interieur. Wanneer de auto toch wordt geprovoceerd is de wegligging prima, maar de S80 dwingt van nature een kalme en beheerste rijstijl af. Er zijn bovengemiddeld veel stuurbewegingen nodig om een scherpe bocht te maken, waardoor de S80 groter voelt dan strikt noodzakelijk.
2.0T benzine
De belangrijkste reden om de S80 opnieuw te testen, is de introductie van een tweeliter benzinemotor. Dat lijkt wat al te bescheiden voor een nobele auto als deze, maar dankzij een turbo levert de krachtbron ruim voldoende vermogen (203 pk / 300 Nm). Alleen het geluid verraadt dat er een ongebruikelijk kleine motor in het vooronder ligt. De "2.0T" klinkt meer als een elektromotor dan als een machtige verbrandingsmotor!
Op de eerder geteste "S80 D5" was het commentaar dat de krachtbron niet voldoende raffinement bood; in zekere zin is de fluisterstille "2.0T" misschien wel te geraffineerd!
Geartronic
De 2.0T wordt standaard gekoppeld aan een zestraps "Geartronic" automaat. Deze heeft een sterke voorkeur voor lage toerentallen. Wanneer vol gas wordt gegeven, begrijpt het mechaniek dat direct en schakelt de automaat meteen terug voor maximale prestaties. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, wordt een hogere versnelling gekozen en valt de naald van de toerenteller terug. Weer een seconde later kiest een automaat een nog hogere versnelling en blijft de naald van de toerenteller "veilig" onder de 2.000 tpm. De rust is weergekeerd.
Mede dankzij dit terughoudende karakter, is het door Volvo beloofde verbruik van 1 op 12.7 in de praktijk goed te realiseren. De testrit bestond uit zowel snelwegen, provinciale wegen als stadsverkeer. Desondanks kwam het gemiddelde testverbruik uit op een beschaafde 1 op 12.5. Da's nog eens wat anders dan de zware T6 en D5 motoren van weleer!
Conclusie
De leeftijd telt en de concurrentie staat te dringen. Bovendien kreeg de S80 recent een concurrent uit eigen huis: de Volvo S60. Daarom slaat de Volvo S80 nu een andere richting in. De S80 is niet langer "Zweeds zakelijk alternatief", maar onderscheidt zich nadrukkelijk als het topmodel van Volvo.
De uitstraling is chiquer geworden en het interieur nog hoogwaardiger. Niet ondanks, maar juist dankzij de nieuwe motoren zijn ook de rijeigenschappen verfijnd. De "S80 2.0T" levert prima prestaties, terwijl deze motor ook nog eens stil en relatief zuinig is.
- Prima 2.0T motor
- Fijn audiosysteem
- Uiterst comfortabel
- Hoofdsteunen voorin iets te laag
- (nog) niet leverbaar met nieuwste veiligheidsvoorzieningen van Volvo