Mercedes-Benz C-Klasse (2007 - 2013)
Groene rakker of grootverbruiker?
Eenmaal oog-in-oog met de testauto wordt de verwarring alleen maar groter. De auto is voorzien van een sportief AMG-pakket (de huistuner van Mercedes) en ziet er daarom sneller en agressiever uit dan zomaar een C-Klasse. De auto is verlaagd, rondom voorzien van spoilers en staat op 17 inch velgen.
Alleen uiterst bescheiden "BlueEfficiency"-logo's op de voorste zijschermen maken duidelijk dat dit ook een extra zuinige C-Klasse is. De luchtweerstand wordt verlaagd door extra gestroomlijnde buitenspiegels en een geheel gladde bodemplaat.
Interieur
Eenmaal binnenin draagt de auto eenzelfde tegenstrijdige boodschap uit. Opnieuw zorgt de AMG-aankleding voor een sportieve boventoon met heerlijke sportstoelen, accenten van geborsteld staal en de nodige AMG-logo's. Zoals in iedere C-Klasse wordt de hoofdruimte voorin beperkt door een eventueel zonnedak (geen aanrader voor lange bestuurders). De ruimte op de achterbank is matig.
Het milieuvriendelijke aspect komt van de schakelindicator. In het display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller is een schakelhulp te vinden die aangeeft wat het meest economische moment is om te schakelen.
Weggedrag
Mercedes-Benz onderscheidt zich van andere merken door de nadruk te leggen op comfort. Om te laten zien dat een C-Klasse ook sportief kan zijn, is de testauto voorzien van een AMG-sportonderstel. Daarmee stuurt de "C" merkbaar strakker en directer dan een doorsnee C-Klasse, zonder door te slaan naar "hard geveerd" of "oncomfortabel". Ondanks de zeer forse meerprijs is het sportonderstel een aanrader.
Het lagere verbruik van de C250 is mede te danken aan de speciale eco-banden met lage rolweerstand. Deze hebben geen negatieve invloed op de wegligging en zorgen ook niet voor extra rolgeluiden.
Zuinig rijden
Wanneer de bestuurder zich strikt houdt aan de adviezen van het elektronische hulpje, komt het toerental zelden boven de 1.500 rpm. Dan presteert de C250 zoals iedere andere C-Klasse, maar is het verbruik lager. Wie kalm met de verkeersstroom meerijdt, haalt gemakkelijk het door Mercedes beloofde verbruik van 5,7 liter dieselolie per 100 km.
Sterker nog: op de lange afstand is het niet moeilijk om beduidend zuiniger te rijden dan dat. Dan bewijst deze C-Klasse zich bovendien als een heerlijke kilometervreter. Alleen wordt het comfort iets verstoord door het nadrukkelijk aanwezige motorgeluid. Dit is niet het gebruikelijke nagelende dieselgeluid, maar juist een spannende en opzwepende roffel.
Sportief rijden
Geef toe aan de verleiding en de C250 laat een heel ander karakter zien. De krachtbron is voorzien van twee turbo's. De ene assisteert bij lage toeren en zorgt er tijdens het zuinige deel van deze rijtest voor dat de motor ook bij zeer weinig toeren prima presteert. Nu het gas dieper wordt ingedrukt neemt de "hogetoerenturbo" het werk over. Dan komen 204 paardenkrachten en niet minder dan 500 newtonmeter trekkracht tot leven (waarden die normaal gesproken bij een zescilinder horen!).
Dat enorme koppel zorgt ervoor dat de C250 machtige mokerslagen kan uitdelen. Zonder terug te schakelen weet deze C-Klasse de inzittenden resoluut in de stoelen te drukken en onophoudelijk te versnellen. Volgens Mercedes is dit zelfs de enige viercilinder diesel ter wereld die begrensd is op een topsnelheid van 250 km/u!
De sprint van 0 naar 100 km/u wordt geklaard in precies 7 seconden en ook dat is bijzonder snel voor een viercilinder diesel. Bij zo'n stoplichtsprintje is de "C" zeer agressief en voelt het alsof de auto nog veel sneller is dan de metingen doen vermoeden.
Wanneer de "C" hard moet werken laat de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 7,0 liter per 100 km noteren, nog steeds heel bescheiden gezien de uitstekende prestaties.
Conclusie
Is de "Mercedes Benz C-Klasse 250 CDI BlueEfficiency" een groene rakker of juist een grootverbruiker? Beide! Mercedes is er in geslaagd een motor te bouwen die zich leent voor zuinig rijden, maar op z'n tijd ook sensationele prestaties levert.
In de regel is de C-Klasse een comfortabele, moderne zakenauto waarmee welhaast ongemerkt lange afstanden kunnen worden afgelegd. Mede dankzij het optionele AMG-sportonderstel kan de "C" zich ook ontpoppen als een strak sturende auto die zich heerlijk over een bochtig parcours laat sturen.
- Vooruitstrevende techniek
- Uitzonderlijk snel en toch zuinig
- Matige ruimte achterin
- Matige hoofdruimte voorin met zonnedak