2 december 2021
Toyota Corolla Cross
Nieuws

Toyota Corolla Cross

Toyota introduceert Corolla Cross

2 december 2021 - Toyota heeft de Corolla Cross onthuld, de eerste SUV variant van de Toyota Corolla. Het is na de Toyota C-HR de tweede SUV van Toyota in het C-SUV-segment. De Corolla Cross is het eerste Toyota model dat uitgerust is met Toyota's hybridetechnologie van de vijfde generatie. Ook nieuw is Toyota Smart Connect, een multimediasysteem dat snel reageert en veel functionaliteiten belooft. Naar verwachting is de nieuwe Toyota Corolla Cross vanaf het najaar van 2022 in Nederland leverbaar.

Het design van de nieuwe Toyota SUV oogt vooral solide en is specifiek afgestemd op de Europese markt. De trapeziumvormige grille en geprononceerde spatborden geven de Corolla Cross onmiskenbaar een stoere uitstraling. De Corolla Cross is 4.460 mm lang, 1.825 mm breed en 1.620 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 mm.

Toyota Corolla Cross

De Toyota Corolla Cross is geënt op Toyota's filosofie van TNGA, Toyota New Global Architecture. Hiertoe behoort onder meer het GA-C-voertuigplatform waar ook de Toyota C-HR op staat. Het platform kent een extra laag zwaartepunt en is zeer stijf. Dit levert voordelen op voor de styling en de rijdynamiek.

Het interieur belooft ruim voldoende hoofd- en beenruimte, zowel voor als achter. En dankzij de grote portieropeningen achter is het hier volgens Toyota extra gemakkelijk instappen. Het lichte, ruimtelijke gevoel van het interieur wordt benadrukt door het panoramadak. Vanwege de lage tildrempel en de brede laadopening, is de bagageruimte van de Corolla Cross extra goed toegankelijk.

De lithium-ion batterij is dankzij de toepassing van de nieuwste ontwikkelingen krachtiger dan voorheen terwijl hij ook 40% lichter geworden is. Het systeemvermogen van de 2.0 hybride-aandrijflijn is met meer dan 8% gestegen en bedraagt nu 145 kW / 197 pk. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur neemt 8,1 seconden in beslag. Bovendien zou de rijervaring intuïtiever en natuurlijker zijn doordat tijdens het accelereren de rijsnelheid beter overeen zou komen met het motortoerental.

Toyota Corolla Cross

De Toyota Corolla Cross profiteert van een verbeterde HMI (Human Machine Interface) met de nieuwste multimediatechnologie en een voor Europa specifieke dashboardlay-out met een nieuw 12,3-inch digitaal dashboard en 10,5-inch centraal multimediadisplay (Toyota Smart Connect). Het digitale dashboard biedt verschillende personalisatiemogelijkheden met betrekking tot verbruik, navigatie en bediening van het hybridesysteem.

Het centraal gepositioneerde touchscreen is voorzien van een nieuwe, krachtiger processor zodat het snel reageert. Zowel Apple CarPlay (draadloos) als Android Auto is aanwezig. Software-updates verlopen over over-the-air. Tot de mogelijkheden behoren bovendien cloud-navigatie, lokale parkeer- en verkeersinformatie en een spraak-assistent. En met de MyT-app kan de bestuurder profiteren van connected services zoals het lokaliseren van de auto, het op afstand ont- en vergrendelen van portieren en het laten uitvoeren van rijanalyses.

Net als de hybride-aandrijflijn van de vijfde generatie een primeur voor de Corolla Cross is, is T-Mate dat ook. Onder deze noemer verrijkt Toyota de bekende actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense met andere actieverij- en parkeerhulpsystemen om het rijden gemakkelijker en veiliger te maken terwijl alle inzittenden zo goed mogelijk beschermd worden. Het Pre-Collision System (PCS) biedt voor het eerst Acceleration Suppression bij een lage snelheid, maar ook Intersection Cut-In Traffic Assist, evenals een verbeterde detectie van tegemoetkomend verkeer en Intersection Turn Assist.

Toyota Corolla Cross

Full Speed Range Adaptive Cruise Control (FSR ACC), Lane Trace Assist (LTA) en Road Sign Assist (RSA). T-Mate biedt extra rijassistentie in de vorm van Blind Spot Monitor (BSM) met Safety Exit Assist (SEA), Auto High-Beam System(AHS) en een parkeerhulp met Toyota Teammate Advanced Park, een Panoramic View Monitor (PVM), Rear Cross Traffic Alert met Automatic Braking (RCTAB) en Intelligent Clearance Sonar (ICS).

Een nieuwe airbag in het midden voor moet voorkomen dat de bestuurder en zijn passagier bij een zijdelingse aanrijding met elkaar in contact komen.