3 januari 2022
Toyota HiLux
Nieuws

Toyota HiLux

Toyota Hilux tijdelijk als GR Sport

3 januari 2022 - De Toyota Hilux heeft een GR Sport-behandeling ondergaan. Dat betekent dat de pick-up een sportief design gekregen heeft, met onder andere een exclusieve zwarte grille met gaaspatroon, nieuwe mistlampbehuizingen en zwarte 17-inch wielen. Het interieur is uitgerust met sportstoelen met een combinatie van leder en suède met rode perforaties en stiksels. Toyota heeft verder de wielophanging van de vierwielaangedreven Hilux aangescherpt met onder meer monotube gas-schokdempers. De Hilux GR Sport is per direct te bestellen; de prijzen beginnen bij 45.995 euro ('grijs' kenteken).

De Toyota Hilux won in 2019 de Dakar Rally, die bekendstaat als de meest extreme rally ter wereld. De successen die de Hilux in het terrein boekt, heeft geleid tot de nu gepresenteerde Hilux GR Sport.

Toyota HiLux

De zwarte grille van de Hilux GR Sport is voorzien van een speciaal design met G(AZOO)-patroon. Op een centrale plek staat de naam Toyota in een klassieke opstelling uitgespeld. Dit is een verwijzing naar de badges op de vierde generatie Hilux uit begin jaren 80. Het frontdesign wordt versterkt door nieuwe, grotere mistlampbehuizingen. De exclusieve 17-inch lichtmetalen wielen zijn voorzien van een contrasterende zwarte en machinaal bewerkte afwerking en uitgerust met all-terrainbanden. De buitenspiegelbehuizingen, opstaptreden, spatborden en handgreep van de achterklep zijn eveneens in zwart uitgevoerd.

Toyota rust de Hilux GR Sport uit met nieuwe sportstoelen met de sportieve combinatie van zwart leer en synthetisch suède met rode perforaties en stiksels. Het GR Sport-logo is te vinden op de rugleuningen, de vloermatten, de startknop en, met een animatie, in het informatiedisplay. De bestuurder beschikt over schakelpaddles en aluminium sportpedalen. Het sportieve design wordt benadrukt door accenten met koolstofvezellook, een rode lijn over de volle breedte van het dashboard en blauwe portierverlichting. De uitrusting omvat verder LED-koplampen, Smart Entry, Dual Zone Climate Control, Downhill Assist Control, een automatisch sperdifferentieel, een Panoramic View Monitor en JBL-audio met 800 watt.

De belangrijkste kenmerken van het verbeterde ophangingssysteem zijn de nieuwe monotube schokdempers en voorveren. Het ontwerp van één buis creëert een groter zuigeroppervlak voor betere dempingsprestaties, met een snellere respons en een betere warmteafvoer. Het draagt volgens Toyota ook bij aan de kwaliteit van de schokdemper-olie op het gebied van prestaties in combinatie met gas, zoals tijdens het rijden onder zware terreinomstandigheden.

De voorste schroefveren zijn verstevigd en zowel deze als de nieuwe schokbrekers zijn rood geverfd om het speciale karakter van de Hilux GR Sport te benadrukken. Al deze aanpassingen komen boven op de upgrades die eerder zijn geïntroduceerd met de introductie van de vernieuwde Hilux, waaronder opnieuw afgestelde bladveren achter.

Alle wijzigingen zorgen volgens de fabrikant in vergelijking tot de reguliere Hilux voor verbeteringen wat betreft de rijeigenschappen. Voorbeelden zijn een verminderde stuurinspanning tijdens het rijden op een vlakke ondergrond en een verbeterd rol- en gripgevoel aan de achterzijde. De nieuwe set-up zou ​​ook bijdagen aan het rijcomfort, met een snellere respons op hoogfrequentie trillingen en een groter dempingsvermogen om carrosseriebewegingen beter te beheersen en schokken beter te elimineren.

De nieuwe Toyota Hilux GR Sport wordt aangedreven door een 2,8-liter D-4D-motor met 150 kW / 204 pk en 500 Nm koppel. Hij is gekoppeld aan een automatische zesversnellingsbak. De GR Sport behoudt de laadcapaciteiten van de reguliere Hilux. De Hilux GR Sport heeft een laadvermogen van een ton en kan geremde aanhangwagens tot 3,5 ton trekken.