Publicatiedatum: 1 november 2011
Suzuki Swift Sport
Autotest

Suzuki Swift Sport

In topvorm

Autotest - Tradities moeten in ere worden gehouden. Al vanaf het prille begin was de Suzuki Swift leverbaar in een extra snelle uitvoering. Dat begon met een klein autootje dat werd aangedreven door een grote motor. Gaandeweg werd de sportiefste Swift steeds verder verfijnd en inmiddels is een lage uitstoot even belangrijk als goede prestaties. Daarom is het nu tijd voor de vijfde generatie van de Suzuki Swift Sport.

Op zoek naar een Suzuki Swift 1.6 Sport?
bynco heeft er 1 vanaf € 15.995,-

Suzuki Swift (2010 - 2017) 1.6 Sport

In zekere zin bestaat Autozine dankzij de Suzuki Swift Sport. Eind jaren '80 van de vorige eeuw kocht een welgestelde oom een Suzuki Swift GTi. Vaders mocht het monstertje temmen en ondergetekende zat als klein jongetje vol bewondering achterin. De kleine Suzuki zette grote BMW's en groteske Amerikanen steevast op hun nummer. Een sluimerende liefde voor auto's was tot leven gekomen en een passie voor kleine, snelle auto's was een feit.

Het is uit die affiniteit dat Autozine twaalf jaar geleden is ontstaan. Het kleine jongetje van weleer is inmiddels testrijder en ook de Suzuki Swift Sport is volwassen geworden. Ten tijde van de eerste Swift GTI was CO2 nog niet uitgevonden, maar inmiddels is het even belangrijk als de prestaties van een auto.

Suzuki Swift Sport

Daarom volstaat het niet langer om een grote motor in een kleine auto te bouwen. In plaats daarvan is een bestaande krachtbron zo aangepast dat het vermogen toenam, terwijl het verbruik nauwelijks steeg. Dat is gedaan door de efficiency te vergroten. Zo is de interne wrijving verminderd en worden luchtstromen beter gecontroleerd.

Interieur

Uiteraard is ook het uiterlijk van de Sport aangepast om het verschil met de alledaagse Swift te benadrukken. De Swift Sport is voorzien van spoilers, een grotere grille en agressief ogende breedstralers. De achterzijde wordt gesierd door een "diffuser" in een donkere kleur, met daarin twee dikke uitlaatpijpen.

Suzuki Swift Sport
Suzuki Swift Sport

Binnenin zijn sportstoelen met extra zijdelingse steun (maar nauwelijks steun in de onderrug) te vinden. Het stuurwiel is lekker klein en de klokken zijn rood verlicht. De stiknaden van de bekleding van de stoelen en het stuurwiel zijn eveneens rood.

Net als bij iedere andere Swift is de ruimte voorin prima, maar laat de beenruimte op de achterbank te wensen over. Bovendien is de instap naar achteren lastig omdat de voorstoel eerst naar voren moet worden geschoven, waarna met een extra handeling de rugleuning naar voren moet worden geklapt. Daarna is het aan de bestuurder om de eerder zo zorgvuldig ingestelde zitpositie weer terug te vinden.

Suzuki Swift Sport

Valse start?

Het mag vreemd klinken: maar aanvankelijk is weinig merkbaar van het sportieve karakter. En dat is een compliment! De vorige generatie van de Swift Sport was namelijk een ontzettend leuke auto, maar het comfort was ver te zoeken. Met name op de snelweg maakte de motor zo veel toeren, dat menigeen als vanzelf langzaam ging rijden om enige rust in het interieur te krijgen.

De versnellingsbakverhoudingen van de nieuwe Swift Sport zijn zo gekozen dat de auto in de eerste vijf versnellingen maximaal presteert, terwijl de zesde versnelling een "overdrive" is om in relatieve rust lange afstanden af te leggen. Daarmee is de nieuwe Swift Sport veel bruikbaarder én zuiniger geworden.

Het maximale vermogen van 136 pk is pas beschikbaar bij een zeer hoog toerental. Wie gewoon rijdt, heeft daarom geen idee dat dit de snelste Swift is. De koppeling grijpt niet bruusk aan en de krachtbron heeft zelfs zo veel souplesse, dat schakellui kan worden gereden. Zo is 60 km/u in de zesde versnelling geen probleem.

Voluit!

Maar... trap het gaspedaal tot op de vloer in en de Swift Sport begint te schreeuwen van genot! Pas als de naald van de toerenteller bijna in het rood staat, geeft de 1.6 liter viercilinder (zonder turbo of andere "hulpstukken") het volledige vermogen af.

Suzuki Swift Sport

Vanuit stilstand vertrekt de Swift Sport met veel wielspin, waarna het vermogen zo overweldigend is dat de auto dribbelend van start gaat. Dankzij een contragewicht in de versnellingshendel laat de Swift Sport zich daarna razendsnel schakelen en staat iets meer dan acht seconden later de 100 km/u op de teller.

„Zelfs kalme chauffeurs voeren de bochtsnelheid daarom ongemerkt steeds verder op en smijten de Swift Sport genadeloos door iedere bocht“
Suzuki Swift Sport

Nuchter bekeken is dat geen bijzondere prestatie. Zelfs grote zakenauto's met een dieselmotor doen dit sneller. Maar dankzij het venijn en de bravoure waarmee de Swift Sport de prestaties neerzet, lijkt de Suzuki vele malen sneller.

Remmen doet de Swift Sport uitstekend. De remweg is niet alleen kort, maar de auto komt ook bij een noodstop zonder drama en in een kaarsrechte lijn tot stilstand.

Bochtje

Alhoewel de prestaties van de Swift Sport zeker goed zijn, is hét sterkste punt het weggedrag. De technici van Suzuki hebben de besturing op diverse punten verstevigd, zodat het gevoel in het stuurwiel beter is dan bij de standaard Swift. Minstens zo belangrijk: dankzij lichtgewicht velgen is het "onafgeveerde" gewicht (dat deel van het gewicht waar de wielophanging geen controle over heeft) belangrijk verlaagd.

Suzuki Swift Sport

Dankzij deze aanpassingen voelt de bestuurder direct aan waartoe de auto in staat is en waar de grenzen liggen. Wanneer de grens wordt overschreden, is de Sport kinderlijk eenvoudig te corrigeren. Als vanzelf gaat de bestuurder daar mee spelen door de auto in de bocht iets te laten glijden en zodra de neus de gewenste kant op wijst de grip weer te herstellen.

Desgewenst kan de achterzijde een stapje opzij zetten door in de bocht het gas plotseling los te laten. Zelfs kalme chauffeurs voeren de bochtsnelheid daarom ongemerkt steeds verder op en smijten de Swift Sport genadeloos door iedere bocht!

Het standaard gemonteerde ESP (elektronisch stabiliteissysteem) grijpt laat in, zodat de bestuurder het gevoel heeft tot heel wat in staat te zijn, terwijl de computer altijd over de veiligheid waakt.

Verbruik

Het beste is voor het laatste bewaard. Zoals in de intro al werd aangegeven is een laag verbruik anno 2011 minstens zo belangrijk als goede prestaties. Ondanks een veeleisend parcours waarop het volledige vermogen regelmatig werd aangesproken, bedroeg het testverbruik slechts 5.6 liter per 100 km. Met zulke prestaties tegen zo'n laag verbruik is de Suzuki Swift Sport niet zomaar in vorm, maar zelfs in topvorm!

Conclusie

De Sport verkeert in topvorm! Dat is de conclusie na een uitgebreide proefrit met de snelste uitvoering van de Suzuki Swift. Net als de vorige generaties biedt de Swift Sport volop rijplezier. Het sterkste punt is het weggedrag: de wegligging is prima, de communicatie met de bestuurder is uitstekend en wanneer de grenzen worden overschreden is de Swift Sport kinderlijk eenvoudig te corrigeren.

Motorisch is de Swift Sport volwassen geworden. Dankzij een zesde versnelling is het verbruik sterk gedaald en is het comfort sterk toegenomen. De Swift levert de sportieve prestaties met flair en voelt daarom sneller dan de cijfers uitwijzen. Uiteindelijk is de Swift Sport niet echt snel, maar wel echt leuk.

plus
  • Uitstekend weggedrag
  • Pittige prestaties, bescheiden verbruik
min
  • Omslachtige instap naar achterbank
  • Slechts elementaire bediening van iPod mogelijk via audiosysteem
Vandebron