Skoda Fabia RS
Underdog bijt terug
De typeaanduiding "RS" (Rally Sport) wijst op de snelste uitvoering van een model van Skoda. Desondanks is de auto niet behangen met spoilers, verbreders en logo's. De enige opvallende zaken aan de testauto zijn de gifgroene kleur met zwarte accenten, de enorme velgen met banden die niet dikker zijn dan een laag plakband, de dubbele uitlaat en de diffuser in de achterbumper. Dat lijkt een hele opsomming, maar de snelste modellen van andere merken zijn veel opzichtiger.
Evenals de gewone Fabia, is ook dit sportieve model alleen leverbaar in vijfdeurs-uitvoering. Dat heeft als nadeel dat de auto er minder spannend uitziet. Het voordeel is dat de RS even praktisch is als iedere andere Fabia. In vergelijking met andere snelle hatchbacks, biedt de Fabia RS bovengemiddeld veel ruimte (zowel voor- als achterin). Ook de bagageruimte is ruim bemeten, zij het dat laden en lossen wordt bemoeilijkt door de hoge tildrempel.
Interieur
Het interieur is het beste te betitelen als "tam". Opnieuw maken andere merken veel meer werk van het "aankleden" van hun snelle auto's. Op een RS-logo op het stuurwiel en de stoelen na, is nauwelijks een spoor van de sportieve aspiraties te vinden. De cabine is tot en met het dak bekleed met zwarte materialen; dat maakt het interieur echter niet spannend of chique, maar alleen donker.
Wel is de RS overduidelijk het topmodel van de modellijn, want de auto is voorzien van alle luxe die leverbaar is op een Fabia. Omdat de schaalverdeling van de snelheidsmeter doorloopt tot een uiterst optimistische 270 km/u, is de verdeling zeer grof. Op het display van de boordcomputer kan de snelheid daarom ook digitaal getoond worden.
De enige optie op de testauto is een prima functionerend audio- en navigatiesysteem. Dit is niet alleen te bedienen met toetsen rondom het beeldscherm, maar ook door het scherm zelf aan te raken.
Techniek
Wat de Fabia RS bijzonder maakt, is onderhuids te vinden. Voor de aandrijving zorgt een 1.4 liter benzinemotor die goed is voor 180 pk / 250 Nm. Dat overvloedige vermogen is te danken aan een turbo, die echter zorgt voor een tweeslachtig karakter. Bij lage toeren is de "1.4 TSI" kalm en stil, terwijl de turbomotor bij een hoog toerental plotseling venijnig bijt.
Alhoewel de auto nadrukkelijk moet worden geprovoceerd om het maximale vermogen aan te spreken, vraagt het rijden enige gewenning omdat het verschil in prestaties tussen hoge en lage toeren enorm is.
De Fabia RS is standaard voorzien van een "DSG"-versnellingsbak. Het voordeel van deze techniek is dat de auto extreem snel schakelt en het verbruik niet hoger is dan met een handgeschakelde versnellingsbak.
DSG bestaat in feite uit twee versnellingsbakken: één voor de even (2,4,6, achteruit) en één voor de oneven (1,3,5,7) versnellingen. Wanneer de ene versnellingsbak de kracht van de motor overbrengt op de voorwielen, zet de andere het volgende verzet alvast klaar. Op het moment van schakelen hoeft daarom geen andere versnelling ingelegd te worden, maar wordt slechts gewisseld van versnellingsbak.
Wanneer kalm wordt gereden met de Fabia, schakelt de automaat geheel onmerkbaar. In een display is te zien dat de computer zo snel mogelijk een hoge versnelling kiest, om het verbruik te beperken. Als het gaspedaal ook maar iets agressiever wordt ingetrapt, schakelt de elektronica meteen terug om optimaal te kunnen presteren. En als dat niet genoeg is, is er ook nog een sport-stand beschikbaar waarin de auto altijd op scherp staat.
Prestaties
Eenmaal vertrouwd met het eigenzinnige karakter van de motor en de versnellingsbak, is het mogelijk om te forceren dat de turbo bijspringt terwijl de automaat op hetzelfde moment terugschakelt. Dan schiet de Fabia er vandoor op een manier die maar weinig Skoda's kunnen nadoen! Ook de meeste andere auto's hebben hier geen antwoord op en dat is het plezier van de Fabia RS. Menigeen verwacht niet dat dit braaf uitziende autootje zo snel is.
Om het in cijfers uit te drukken: de sprint van 0 naar 100 km/u wordt geklaard in 7.3 seconden. De topsnelheid is 224 km/u.
Wanneer het volledige vermogen wordt aangesproken, maakt het standaard aanwezige ESP (elektronisch stabiliteits programma) overuren. Het (uitschakelbare) ESP grijpt echter zo snel in, dat er nauwelijks iets merkbaar is van wielspin. Alleen een oranje controlelampje verraadt dat de elektronica de motor tempert.
Eenmaal op snelheid kunnen de voorwielen het vermogen goed aan. Dat is mede te danken aan het "XDS" sperdifferentieel dat het vermogen afhankelijk van de situatie over het linker- en rechtervoorwiel verdeelt. Op die manier wringen de banden in de bocht minder en wordt het vermogen beter benut.
Ondanks alle aanpassingen, is het gevoel in het stuurwiel niet bijzonder goed voor een auto als deze. Bovendien zorgen de brede banden voor merkbaar meer rijgeluiden in het interieur. De RS stuurt echter wel beter dan een gewone Fabia, waardoor de auto met uiterst spannende snelheden door de bocht kan worden gejaagd.
Prijs
Hét punt waarop iedere Skoda zich onderscheidt is de lage prijs. Dat gaat helaas niet op voor de Fabia RS. Het prijsverschil met de belangrijkste concurrenten, de Seat Ibiza Cupra en Volkswagen Polo GTi, is minimaal.
Bovendien komen de tegenstrevers van hetzelfde moederbedrijf en zijn daarom voorzien van exact dezelfde motor en versnellingsbak. Beide zijn dankzij hun betere stroomlijn en lagere gewicht ook nog eens een fractie sneller. Daarbij ziet de Seat er een stuk frivoler uit en zal de Volkswagen op de lange duur een hogere restwaarde hebben.
De Skoda Fabia zet daar meer ruimte en standaard vijf portieren tegenover, maar dat zijn niet de belangrijkste argumenten om een "hot hatch" te verkiezen. Het grootste voordeel van de Fabia is uiteindelijk dat het een Skoda is. Als de underdog wint, geeft dat veel meer voldoening dan wanneer de gedoodverfde winnaars een zoveelste zege binnenhalen. Juist daar is tijdens de testperiode volop van genoten!
Conclusie
De Skoda Fabia is voortaan ook leverbaar in een razendsnelle "RS"-uitvoering. Dankzij de 1.4 liter turbomotor zijn de prestaties uitstekend. De slimme "DSG"-versnellingsbak en het "XDS"-sperdifferentieel zorgen er voor dat het vermogen optimaal en veilig kan worden benut.
De aankleding van de Fabia RS is in vergelijking met andere snelle compacte auto's uiterst tam. Dat kan worden gezien als een nadeel en als een voordeel. De Fabia RS maakt op het eerste gezicht weinig indruk, maar wanneer de bestuurder dat wil kan deze underdog genadeloos hard bijten.
- Zeer snel
- Even ruim en praktisch als een gewone Fabia
- Brede banden zorgen voor extra rijgeluiden
- Prijsverschil met concurrenten minder groot dan bij andere uitvoeringen