Publicatiedatum: 29 december 2022

Renault 5

50 jaar geschiedenis

Special - De Renault 5 bestaat 50 jaar. Om dat te vieren heeft Renault een tentoonstelling rondom de 5 ingericht in het eigen museum. Het enige probleem: dit museum bevindt zich midden op het terrein van de Franse fabriek en is daarom niet toegankelijk voor het publiek. Gelukkig worden de pers en geïnteresseerden wel uitgenodigd en dus is het tijd voor een rondgang langs de vele gedaanten van de Renault 5!

De geschiedenis van de Renault 5 begint met... de Renault 4! De Renault 4 is ontworpen als slimme gezinsauto. Dankzij de eenvoudige opzet kon de nieuwe middenklasse zich in de jaren '60 voor het eerst een auto veroorloven en de 4 werd een succes. Maar er gebeurde meer in die tijd: het feminisme ontstond en steeds meer vrouwen wilden zelfstandig reizen. Op basis van de Renault 4 werd daarom een compact en aantrekkelijk gelijnd model ontworpen: de Renault 5.

Renault 5

Het is 1972 en Renault onthult de 5. Dit keer draait het niet om ruimte of functionaliteit, maar om vormgeving en onafhankelijkheid! De 5 is daarom een driedeurs auto met een glimlach op de grille. De 5 is uitgevoerd in hippe kleuren die contrasteren met de kunststof bumpers. Dat laatste is nu heel gewoon, maar destijds waren de meeste bumpers van chroom en dus veel lastiger te herstellen na een (parkeer)schade. De 5 viel vrijwel direct in de smaak en naast de fabriek in Frankrijk werd de auto daarom ook geproduceerd in België en Spanje.

Gaandeweg ontstond vraag naar luxere exemplaren met grotere motoren en een vijfdeurs koetswerk. Het zou het begin zijn van een ongekende hoeveelheid varianten. Dat begon heel voorzichtig met een vijfdeurs koetswerk (afgeleid van de Renault 7), een grotere motor en de versnellingspook op de vloer (in plaats van in het dashboard). Korte tijd werd de 5 geleverd met vinyl dak. Volgens Renault was dat om het uiterlijk te verfraaien, maar in de wandelgangen gaat een hardnekkig gerucht dat een groot aantal auto's op het fabrieksterrein werd beschadigd door een zware hagelbui. Het vinyl zou die schade verhullen en de auto's toch nog verkoopbaar maken.

Renault 5

Pure luxe

Daarna werd het alleen maar wilder! De "Baccara" bood pure luxe in een compacte auto met leder op de stoelen en weelderige bekleding van de vloer tot de bagageruimte. Een bijzonder detail is de kledingplank in de bagageruimte. En wat te denken van destijds ongekende luxe zoals een automatische versnellingsbak, elektrisch bedienbare zijruiten en centrale portievergrendeling met afstandsbediening?

In een poging om door te breken op de Amerikaanse markt werd de 5 "La Car Van" gebouwd. Ook hier weelderige bekleding, maar dan in kitche Amerikaanse tinten. De achterbank maakte plaats voor een extra grote laadruimte en kleine ronde achterruiten gaven privacy voor wie die laadruimte "anders" wilde gebruiken. Ondanks de creatieve opzet werd de Franse "van" geen succes en is het nu vooral een obscuur verzamellaarsobject

Renault 5

Sportief

Veel meer succes boekte Renault met de sportieve versies van de 5. Dat begon met de "Alpine" die met een spoiler, 17 inch velgen en inmiddels bijna legendarische sportstrepen naam maakte. Een opgevoerde 1.4 liter motor in combinatie met een handgeschakelde vijfbak zorgde voor het bijbehorende sportieve karakter.

Het meest tot de verbeelding sprekend is nog altijd de Renault 5 Turbo. Deze versie is eenvoudig te herkennen aan de uitgeklopte wielkasten en de grote luchthappers bij de achterwielen. Voor een ideale gewichtsverdeling is de motor namelijk naar het midden van de auto verhuisd om de achterwielen aan te drijven. Met 160 pk was de 5 Turbo in zijn tijd legendarisch snel, maar vanwege de beperkte oplage (4.857 stuks) en al even legendarische prijs alleen haalbaar voor een enkele gefortuneerde koper.

Renault 5

Elektrische auto

Al in de jaren '70 experimenteerde Renault met elektrische auto's. In 1974 verscheen een elektrische 5 op de markt. De accu paste echter niet in de bagageruimte of onder de motorkap en daarom moest de achterbank ruimte maken voor de batterij. Om lange laadtijden te vermijden werd een klep in het dak gemaakt om een lege accu eenvoudig te kunnen wisselen voor een vol exemplaar. Gezien de beperkte actieradius en het gemis van een achterbank zijn uiteindelijk maar een handjevol elektrische vijfjes verkocht.

En toch is juist de elektrische auto de reden voor alle aandacht voor het 50 jarig bestaan van de Renault 5. In 2023 verschijnt namelijk een nieuwe versie van de Renault 5 en dat is standaard een elektrische auto. Met een conceptcar heeft Renault al laten zien dat het vrolijke gezicht en het herkenbare lijnenspel blijven, terwijl de vooruitstrevende techniek de compacte Renault een nieuwe toekomst moet geven.